התיישנות תאונת דרכים בעזה

מהי תקופת ההתיישנות של תאונת דרכים בעזה? האם שנתיים או שבע שנים?
תאונה באשדוד

תושב רפיח טען שנפגע בתאונת דרכים אשר ארעה בעיר רפיח בעת שהוא נהג במכונית. הוא הגיש את תביעתו נגד המאגר הישראלי לביטוח רכב, רק שש שנים לאחר קרות התאונה.

בכתב ההגנה העלה עו"ד תאונות דרכים מטעם הנתבעת טענה מקדמית על פיה יש לדחות התביעה מחמת התיישנות.

מה אומר החוק ?
"חוק פיצויים לנפגעי תאונות-דרכים, תשל"ה- 1975" חל בשטח מדינת ישראל בלבד. הסדר דומה לפיצוי נפגעי תאונות-דרכים הוחל באזור יהודה ושומרון וכן חבל עזה, בחבל עזה הוא הוחל מכח "צו בדבר פיצויים לנפגעי תאונות דרכים (אזור חבל עזה) (מס' 544), תשל"ז1976".

סעיף 4א' לצו קובע כי על זכותו של נפגע לפיצוי נזקי גוף יחולו הוראות  סעיפים 68,67,60-64,15,14,5 לפקודת הנזיקין האזרחיים משנת 1944. ההפניה אל פקודת הנזיקים המנדטורית יסודה בכך שחוקיה של מדינת ישראל אינם חלים בשטחים, ובהעדר צו המחיל הוראות  הדין הישראלי, יש להזקק לדין הקודם, ובעניננו פקודת הנזיקים האזרחיים משנת 1944 אשר הוחלפה, לגבי מדינת ישראל בלבד, בהוראותיה של פקודת הנזיקין (נוסח חדש).

התיישנות תאונת דרכים בעזה:
 סעיף 68 לפקודת הנזיקין האזרחיים קובע כי יש לתבוע פיצויים בתוך שנתיים מיום הארוע שבגינו קמה זכות התביעה, ובלשון הפקודה:

“No action shall be brought in respect of any civil wrong unless such action be commenced-(a) within two years next after the act, neglect or default of which complaint is made…”.

טענת הנתבעת, הואיל והצו, ולא החוק, חל על התאונה דנן, הרי שהתביעה, שהוגשה כעבור 6 שנים מיום התאונה, הוגשה לאחר תקופת ההתישנות ודינה להדחות.

 

טענות התובע:
התובע טען כי הנתבעת לא הוכיחה את הדין הזר ומשלא הוכח הדין הזר, יש להחיל את "חזקת  שוויון הדינים". לטענתו הפרוצדורה נקבעת על פי הדין המקומי לפי חוק ההתיישנות  הקוב תקופת התיישנות של 7 שנים.

הכרעת בית המשפט:
בית המשפט הסתמך על ת.א 14783/91 ראשד עבד אלראזק א-טור נ' קרנית קרן לפיצוי נפגעי תאונות דרכים ופסק כי מאחר והצו והפקודה הם, כאמור, בגדר "דין" ואין צורך בהוכחתם, הרי שאין מקום לטענה בדבר "חזקת שויון הדינים".

גם הצו וגם הפקודה הם אפוא בגדר "דין". הוראת סעיף 57 ב' לפקודת הראיות [נוסח חדש], תשל"א 1971- קובעת כי: "כל דין הוא מן המפורסמות שאינן צריכות ראיה, אם אין הוראה אחרת משתמעת".

מאחר והצו איננו בגדר "דין זר", אין מקום כלל לדון בשאלת האם התיישנות היא הוראה מהותית או דיונית והאם יש להחיל את "דין המקום".

הצו הוצא ע"י רשות מרשויות המדינה ולפיכך איננו בגדר "דין זר", מסתבר שהמחוקק מצא לנכון להסדיר מתן פיצויים לנפגעי תאונות דרכים באזור יהודה, שומרון ועזה באופן שונה מההסדר בישראל – אחד מהשנויים (בין החוק לצו) הוא אורך תקופת ההתיישנות, אי לכך בית המשפט דחה את תביעות של התובע.

בכל מקרה בו עולה קיימת בעיית התיישנות מוטב לפנות אל עורך דין מקצועי ובקיא בתחום זה. עו"ד רונן פרידמן יעזור לכם לבחון באם קיימת עילה לתביעה במקרה שלכם.

 

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך