דיפלגיה: שיתוק מוחין

דיפלגיה היא שיתוק מוחין דיפלגי (CP) שנקרא גם דיפלגיה ספסטית. זהו סוג של שיתוק מוחין שמאופיין על ידי מתיחת שרירים ועוויתות. שרירי הרגליים במיוחד נוטים להיות הדוקים ביותר, ולאורך זמן מצב זה גורם לקשיחות של המפרקים, מה שמפחית את טווח התנועה.

דיפלגיה היא שיתוק מוחין דיפלגי (CP) שנקרא גם דיפלגיה ספסטית. זהו סוג של שיתוק מוחין שמאופיין על ידי מתיחת שרירים ועוויתות. שרירי הרגליים במיוחד נוטים להיות הדוקים ביותר, ולאורך זמן מצב זה גורם לקשיחות של המפרקים, מה שמפחית את טווח התנועה. 

מחלת דיפלגיה נחשבת לאחת מההפרעות שפוגעו בתפקוד הקוגניטיבי של ילדים, ויתכן שיידרש להם זמן רב יותר להגיע לאבני דרך אינטלקטואליות.

הגורמים לשיתוק מוחין דיפלגי

תשניק בלידה הוא הגורם הנפוץ ביותר למחלת דיפלגיה, והוא מתרחש ברוב המקרים במהלך הלידה כשלתינוק חסר חמצן. לתינוקות שנולדו בטרם עת עם משקל לידה נמוך יש סיכון גבוה יותר לפתח את המחלה, שכן תינוקות אלו מועדים לבעיות חמצן במהלך הלידה. 

זיהומים אימהיים, כמו חום בדרגה גבוהה או אדמת במהלך ההיריון, ממלאים גם הם תפקידים חשובים אצל תינוק שאובחן עם מחלה דיפלגית.

אבחון דיפלגיה

למרות שניתן להעריך תינוק במהלך הלידה כסיכון גבוה להתרחשות דיפלגיה בגלל חנק, יתכן שיחלפו מספר חודשים או שנים עד שניתן יהיה לבצע אבחנה רשמית של המחלה. האבחנה נמשכת זמן רב יותר בשל התסמינים הראשונים שמשפיעים על הרגליים. 

כדי שהמחלה תאובחן, הילדים צריכים להציג תחילה סימנים של קשיים בתנועת הרגליים ועיכובים התפתחותיים, לפני שניתן יהיה לבצע אבחנה נכונה.

טיפול בשיתוק מוחין דיפלגי

בדומה לרוב הצורות האחרות של דיפלגיה, ילדים שאובחנו עם מחלות דיפלגיות יכולים להיות מטופלים היטב, והטיפולים המתאימים משתנים על סמך הסימנים והתסמינים האישיים של כל ילד עם המחלה. פיזיותרפיה, למשל, לא רק עוזרת לחזק את השרירים, אלא מסייעת גם במשימות שיווי משקל, קואורדינציה ותפקוד בחיי היומיום. 

בנוסף לטיפול גופני, הורים רבים בוחרים בטיפולי עיסוי לילדיהם, שיכולים להתחיל כבר בינקותם, כי העיסוי מסייע בהקלה על כאבים ובהפחתת קשיחות השרירים הקשורה במחלה דיפלגית. שיטות טיפול אחרות כוללות ריפוי בעיסוק ושימוש במכשירים אורתוטיים.

במקרים חמורים, הרופאים ימליצו טיפולים תרופתיים או על ניתוח

אם הטיפולים הגופניים אינם מסייעים, רופאים צריכים לרשום תרופות שמסייעות להפחתת התכווצויות שרירים ונוקשות, כמו בקלופן או רעלן בוטולינום (בוטוקס). בנוסף לאפשרויות טיפולים אלה, ילדים עם דיפלגיה עשויים להפיק תועלת מציוד ניידות ומצורות אחרות של טכנולוגיה מסייעת.

במקרים בהם התרופות אינן מספיקות על מנת להפחית את הכאב, הרופא צריך להורות על ניתוח אורטופדי. ניתוחים אורטופדיים הם הסוגים הנפוצים ביותר של ניתוחים לילדים שסובלים ממחלות דיפלגיות, ומחייבים תיקון קשיי הליכה וקשיחות שאינם ניתנים לטיפול בשיטות אחרות. 

ילדים חייבים להיות בגילאי שנתיים עד ארבע לפחות לפני שהם עוברים ניתוחים אורתופדיים, ועליהם להציג מכשולים משמעותיים בפיתוח כישוריהם המוטוריים.

השלכות דיפלגיה על חיי הילד לטווח הארוך

מכיוון שמחלת דיפלגיה גורמת לכאבי תנועה, ההשפעות לטווח הארוך יכולות להיות הגבלות תנועה חמורות. 

לכן חשוב ביותר שהרופאים המטפלים יפנו את ההורים לילדים שסובלים מחלות אלו, לבדיקות ירך קבועות, בהקדם האפשרי וקביעת הטיפולים המתאימים בזמן, על מנת למנוע סיבוכים.

עורכי דין לרשלנות רפואית עוזרים לילדים עם דיפלגיה

אם ילדכם אובחן כחולה בדיפלגיה או סוג אחר של שיתוק מוחין עקה פעולה רפואית רשלנית, מומלץ לפנות בהקדם אל עורכי דין שמתמחים בפגיעות לידה. הגשת תביעה בגין פגיעות לידה יכולה לעזור למשפחות להשיג צדק ולקבל את הפיצויים הדרושים למימון הטיפולים לכל החיים, כולל משאבים הכרחיים אחרים. 

ככל שהייעוץ המשפטי יינתן בהקדם, כל ניתן יהיה לנסח כתב תביעת רשלנות רפואית שכולל את כל התרחישים שהובילו להיווצרות המחלה, ולהתחיל א הדיונים המשפטיים בהובלת משפטנים מומחים. ההליכים המשפטיים, כשהם מנוהלים על ידי מיטב המומחים, יכולים להסתיים עם קבלת פסקי דין או הסדרים עם פיצויים גבוהים.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך