אלו לוחות הזמנים המומלצים לאסטרטגיית היציאה מהמשבר

האוצר אימץ את המלצות הצוות הממשלתי להחזיר לעבודה קודם את ענפי ההייטק והפיננסים בשל תרומתם הגבוהה לתוצר. למרות הסיכון הבריאותי המוגבר, הצוות ממליץ לפתוח גם חנויות וקניונים.החזרה לשגרה תתבצע בארבעה שלבים; הראשון - ב-19 באפריל.

כולם חושבים על היום שאחרי משבר הקורונה. מסתבר כי החזרה הדרגתית של המשק לפעילות, באופן שיצמצם למינימום את סכנת ההדבקה תהיה טובה לצמיחה אך לא תביא בשורה לאבטלה, במיוחד לא למועסקים בשכר נמוך. כך עולה מעבודה שערך צוות בהשתתפות משרד האוצר, בנק ישראל, המועצה הלאומית לכלכלה, משרד הכלכלה ומשרד הבריאות. משרד האוצר הודיע כי הוא מקבל תוכנית זו. על-פי המתווה שעליו ממליץ הצוות, תיעשה החזרתו לשגרה של המשק בארבעה שלבים הדרגתיים, שכל אחד מהם אורכו שבועיים. המעבר משלב לשלב ייבחן בכפוף לפרמטרים בריאותיים.

בשבועיים הראשונים שאחרי חג הפסח (19 לאפריל עד ה-3 למאי) יועלה מספר העובדים במקומות העבודה בחזרה ל-50% ותותר פתיחה מוגבלת של חנויות ומרכזי קניות פתוחים. במערכת החינוך יופעלו מחדש את החינוך המיוחד וגני הילדים. לציבור יותר לצאת מהבתים גם לצורך פעילויות שאינן רכישות מזון. בשלב השני (3 עד ה-17 למאי) יחזרו ללמוד מחצית מתלמידי החינוך היסודי (כיתות א' עד ג') והקניונים והשווקים ייפתחו מחדש תחת מגבלות. בשלב השלישי שיתחיל חודש לאחר חג הפסח (החל מה-17 למאי) ייפתחו מחדש מקומות פנאי ובילוי שאין בהם הצטופפות רבה (מכוני כושר, שמורות טבע, ספריות, מוזיאונים וכן צימרים, אך לא איצטדיונים, תיאטראות ובתי קולנוע). בשלב הרביעי, מה-31 למאי ואילך, ייפתחו כל העסקים הסגורים. תחום אחד שאינו מופיע בשלב זה במתווה הוא חידוש הטיסות הבינ"ל.

חשוב לציין כי ההחלטה על החזרת המשק לפעילות טרם התקבלה. לפי הערכות, בממשלה ממתינים לראות שקצב ההדבקות היומי יורד מתחת למאה איש ביממה.חברי הצוות צירפו להערכתם גם אזהרה שלפיה "הפגיעה בהכנסתם של מאות אלפי משקי בית בעלי הכנסות נמוכות ורזרבות פיננסיות מוגבלות עלולה לפגוע בנכונות הציבור לציית למגבלות הבריאותיות הנדרשות להתמודדות עם המגפה, במיוחד לאור התפיסה שסיכוני המחלה אינם מתפלגים באופן אחיד על פני כל הרבדים באוכלוסייה". על רקע ממצאים אלה מפצירים חברי הצוות בממשלה לשקול את חידוש פעילותם של חנויות וקניונים.

בהלת הקורונה משפיעה כלכלית.

אלה שלבי היציאה המסתמנים, שכמובן טרם אושרו אך ככל הנראה ייראו כך, עם שינויים קלים:
שלב א׳, 19.4-3.5:
1. מספר העובדים במקומות העבודה יעלה ל-50%.
2. תותר פתיחה מוגבלת של חנויות ומרכזי קניות פתוחים.
3. יופעלו מחדש החינוך המיוחד וגני הילדים.
4. יאושר לציבור לצאת מהבתים גם לצורך פעילויות שאינן רכישות מזון.

שלב ב׳, 3.5-17.5:
1. כיתות א׳ עד ג׳ יחזרו ללימודים.
2. הקניונים והשווקים ייפתחו מחדש תחת מגבלות.

שלב ג׳, 17.5-31.5:
ייפתחו מחדש מקומות פנאי ובילוי שאין בהם הצטופפות רבה (מכוני כושר, שמורות טבע, ספריות, מוזיאונים וכן צימרים, אך לא איצטדיונים, תיאטראות ובתי קולנוע).

שלב ד׳, 31.5 ואילך:
ייפתחו כל העסקים הסגורים.

נושאים נוספים שישולבו בשלבים:
1. חידוש הטיסות הבינ"ל.
2. חזרה ללימודים מכיתות ג׳ והלאה – יוחלט בהתאם לדיונים עם משרד החינוך וארגוני המורים (נושא החופש גדול מהווה מכשול משמעותי), ובכל אופן בשלב הראשון צפויים להתבצע לימודים בחצאי כיתות ובשעות שונות.
3. חזרת הטיפולים הרפואיים הלא־דחופים.

 

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך