כך איבדו משמרות הצניעות את כוחם באשדוד ועזבו את העיר

במשך שנים ארוכות כל מי ששמע על ארגון "משמרות הצניעות" לא יכול היה שלא להביע חלחלה מהפרסומים השונים אודות הארגון המושמץ. אותו ארגון הצליח פעם אחר פעם להרוס את שמו הטוב של המגזר החרדי המתון במדינה בכלל ובעיר אשדוד בפרט. משמרות הצניעות היו סמל לקיצוניות החרדית האשכנזית, ובמשך שנים ארוכות הטילה את אימתה על כל אדם שניסה לפרוץ את הגדרות שהציבו העומדים בראש הארגון.

הארגון הוקם עוד בימיה הראשונים של מדינת ישראל בירושלים, כאשר מטרתו ההתחלתית הייתה לשמור על גדרי הצניעות והקדושה בארץ ישראל. חלק ממשמרות הצניעות ברחבי הארץ היו מקיימים פעילויות מחתרתיות, לעיתים באמצעים אלימים במיוחד, בטענה של מיגור תופעות של חוסר צניעות.

לעיר אשדוד הם הגיעו לפני כשלושה עשורים, עם התחרדות הרובעים המזרחיים. כוחם של משמרות הצניעות החל להתעצם כאשר החלו לבנות את רובע ז' החרדי בשנות התשעים. אז הגיעו רגעי השיא של הארגון שלא בחל בשום אמצעי על מנת לאכוף ולשמור על גדרי הצניעות הקפדניים והמחמירים ביותר. במקרים רבים זכו בעלי חנויות לבגדי נשים (בגדים צנועים) שהציבו את מרכולתם לעיני העוברים והשבים, למחאה נמרצת שהחלה באיומים, המשיכה בשיימינג שנעשה על ידי הפצת מודעות והסתיימה באלימות קשה מאוד.

אך זה לא הסתיים בתוקפנות כלפי חנויות בגדי נשים. אט אט החלו במשמרת הצניעות באשדוד להתרחב ולעסוק במגוון "בעיות" ברחוב החרדי, כמו נשים חרדיות שנפגשו עם גברים חילונים, שבבניקים (נוער שנשר מלימודים), דבר שגרר לא פעם לאלימות מצד שני הצדדים. במשמרות הצניעות של העיר אשדוד פעלו מספר מצומצם של פעילים שהכתיבו את הקצב ואף ניסו לפגוע במי מעסקני הקהילה שלא יישר איתם קו.

מנהלת חנות בגדים ברובע ג' סיפרה לעיתון "המגזין" על איומים שקבלה לאחר שהציבה בחלון הראווה בובות שהולבשו בבגדים. "הטלפון בעסק לא הפסיק לצלצל, איימו לטפל בנו באופן אישי, הניחו מכתבים ואף שיגרו איומים אלימים מאוד. זה היה נורא, פחדנו להתעסק איתם", סיפרה מנהלת החנות.

במקרה אחר תקפו אנשי משמרת הצניעות חיילים חרדים שהתגוררו בעיר, ואיימו להפיץ את תמונותיהם בעיר בטענה כי הם פוגעים בקדושה של בחורי הישיבות. "חלק מהחיילים היו מחליפים את המדים שלהם באוטובוס, ויורדים ממנו כאברכים עם כובע וחליפה, הם הרגישו מאוימים גם ממשמרת הצניעות וגם מהפלג הקיצוני ירושלמי, זה היה בלתי נסבל".

במשך שנים ארוכות שלט הארגון ביד רמה, וחלק בפעילותו בעיר אשדוד הייתה לדאוג להכשר החוף הנפרד, מי שפעל מטעם הארגון בעיר אשדוד והנהיג אותו היה הרב משה שלום רדז'מינסקי, מייסד קווי מהדרין ברחבי הארץ (ישיבה מופרדת בקווי האוטובוס העירוניים והבין עירוניים), שהיה אמון על הצד המקצועי של משמרת הצניעות באשדוד. רדז'מינסקי לא התערב במעשי האלימות השונים שהוזכרו למעלה, אלא דאג להשפיע על הקהילה דרך העסקנים הפוליטיים ורבני הקהילות, עד שהגיע קיץ 2012, ושם החל כוחם של ארגוני משמרות הצניעות להתפורר.

באותה התקופה החליט הרב רדז'מינסקי בצעד אופייני לא לתת הכשר לחוף הנפרד בעיר בטענה לפריצות וחוסר צניעות. בעוד רבני החסידיות הודיעו כי החוף הנפרד כשר כדת וכדין, אך התעקשותו של רדז'מינסקי גרמה לו לקבל זימון מבית הדין של החסידיות השונות בעיר ולפטר אותו מתפקידו לאלתר.

באותם ימים הקהילה החסידית בעיר אשדוד הייתה סוערת, אחד העסקנים החרדים שסירב להזדהות סיפר כי: "בזמנו היה מדובר בהחלטה דרמטית ותקדימית משום שכל הקהילה החרדית באשדוד רעדה ממנו. רדז'מינסקי החזיק בכוח עצום, באותם ימים הכל נלקח ממנו, היה מדובר בהפיכה של ממש, אך עד מהרה הבינו בעיר שהפוליטיקאים הם אלה שהצליחו להפוך את הקערה על פיה ולהשתיק את יו"ר משמרת הצניעות באשדוד."

האירוע המשמעותי שגרם להדחתו של יושב ראש משמרת הצניעות בעיר אשדוד, היה יריית הפתיחה לה חיכו העסקנים המודרנים של הקהילה החרדית, אט אט שיתוף הפעולה בין הארגון לרבני הקהילות ולציבור הרחב הלך והתמעט. סכסוכים פוליטיים פנים חרדים בעיר אשדוד, גרמו לקרע עמוק עם משמרת הצניעות שכוחה הלך והתמעט. למרות זאת, הארגון המשיך לפעול באופן עצמאי ומצומצם שכלל בעיקר מלחמה באינטרנט.

בשנת 2017 נפל דבר בישראל לאחר שורה של מעצרים הקשורים למשמרת הצניעות, והיא כמעט והפסיקה את פעילותה. רבים מהפעילים שעסקו שם בפעילות היהודית העבירו את פעילותל ל-'ועד למען טוהר המחנה".

בשנים האחרונות ירדה פעילותו של הארגון בעיר אשדוד, כאשר נציגיו שפעלו בעיקר מחוץ לעיר היו מתעוררים מפעם לפעם ומוציאים פשקעוויל (מודעה) בו העבירו את המסר שלהם לציבור. גם השאננות ברחוב החרדי העידה על חוסר הרלוונטיות ההולכת וגוברת של משמרת הצניעות בעיר אשדוד.

לפני שנה ושלושה חודשים, בזמן שהעיר אשדוד התעסקה בבחירות ההולכות ומתקרבות למועצת העיר ולראשות העיר, ניסו עסקנים בודדים להחיות מחדש את פעילותו של הועד למען טוהר המחנה באשדוד, הם החליטו לצאת כנגד החוף הנפרד בעיר זאת למרות שניתנה לו כשרות ע"י רבני הקהילות. יתרה מכך, שני חברי הועד למען טוהר המחנה ניסו ללא ידיעת הועד, אלא על דעתם האישית להתערב בפוליטיקה ולהשפיע על זהות תמיכת הקהילות החרדיות במועמד לראשות העיר, כאשר המניע שלהם הוא אישי במטרה להתנגח ברבני העיר. אך מהלך בזק שנעשה על ידי הפוליטיקאים החרדים מנע את התערבותם, חשוב לציין שהועד למען טוהר המחנה לא ידע על מעלליהם והם ככל הנראה השתמשו בו לצרכיהם האישיים.

אחד מהעסקנים החרדים הבולטים בעיר אשדוד סיפר לעיתון "המגזין" כי: "בשנה האחרונה מאז תמו להם הבחירות באשדוד, ואחרי שורת כישלונות מפוארת שהם חוו, התרחק הועד למען טוהר המחנה מניסיונות ההשפעה שלו בעיר והמעיט את פעילותו עד כדי יציאה מהעיר אשדוד לחלוטין. כיום, מקום מושבו ברחוב מבצע חורב שברובע ג' נותר סגור ומאובק מזה זמן רב, והפעילות בו הפסיקה לחלוטין. אם כי אינטרסים אישיים יכולים להחיות אותו ברגע אחד. הציבור החרדי כבר הקיא אותם מתוכו וחסידים רבים שפעלו יחד איתם נטשו בזעם, והסיכוי שהם יזכו להכרה חוזרת שואף לאפס אחוזים".

העסקן הידוע שסירב שנפרסם את שמו הוסיף "יתכן מאוד שדבר אחד שהם ניסו להילחם בו ללא הצלחה בשנים האחרונות גרם להתפרקותם, וזה הטלפונים החכמים. המכשירים האלה נכנסו לתוככי המגזר החרדי והחסידי וגרמו לצעירים רבים לפתוח את הראש ולהפוך למודרניים. ללא ספק זה השפיע על הדור החדש שחלקם כבר לא נעזר במשמרת הצניעות ובהועד למען טוהר המחנה בעיר".

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך