עו"ד מרק גלר: "תמ"א 38 היא תוכנית מצליחה, שהצליחה לייצר הרבה יותר יחידות דיור מתוכניות פינוי-בינוי"

לאחרונה הוחלט להאריך את תוקף התוכנית תמ"א 38 בשלוש שנים נוספות, והכוונה היא להאיץ ולקדם את הפרויקטים שמצויים בהליכים בירוקרטים שונים. עו"ד מרק גלר, אחד מעורכי הדין הבולטים שפועלים בתחום ההתחדשות העירונית, אומר לעיתון "המגזין": "אני חושב שהמדינה כן רוצה להמשיך את ההתחדשות העירונית ומבינה את הצורך למגן ולחדש בניינים ישנים, ובמקביל להגדיל את יחידות הדיור לטובת הציבור. תקופת המשך התמ"א במתכונת הנוכחית בשלוש השנים הקרובות, זה לא מעט זמן כדי למצוא פתרונות יצירתיים ולקדם פרויקטים רבים. אחרי התמ"א 38 ימצאו דרך אחרת להמשיך בשיקום וחידוש בניינים ישנים"
עו"ד מרק גלר

בשבועות האחרונים פורסם כי התקבלה החלטה חשובה מאוד סביב נושא ההתחדשות העירונית, כאשר במשרד השיכון והבינוי החליטו להאריך בשלוש שנים נוספות את תוקפה של תוכנית תמ"א 38. על פניו, מדובר בבשורה חיובית לשוק הנדל"ן. ההחלטה החדשה אמורה להביא לסופה את תקופת האי-וודאות שהחלה לפני מספר חודשים, בפרסום מכתבה של ראש מינהל התכנון דלית זילבר ללשכת עורכי הדין, בו הודיעה זילבר כי מינהל התכנון לא תומך בהארכת תוקף תמ"א 38 מעבר למאי 2020. עכשיו עם ההחלטה החדשה והסופית, אמור שוק הנדל"ן ליהנות משלוש שנים של ודאות תכנונית, בהן ניתן יהיה לקדם פרויקטים רבים של תמ"א 38.

עו"ד מרק גלר, אחד מעורכי הדין הבולטים שפועלים בתחום ההתחדשות העירונית, מכיר את הנושא היטב. עו"ד גלר התייחס לאי הוודאות שהייתה סביב פרויקט תמ"א 38: "אני בא בגישה שאומרת שהבניינים הם אותם בניינים, הבעיות הן אותן בעיות והמקום הוא אותו מקום. קרא לזה תמ"א 38 או תמ"א 39. בסופו של יום יהיה צורך לחדש ולחזק בניינים ישנים בכל זמן ובכל מצב, רק יהיה  צורך להתאים את המציאות בשטח לעולם הבירוקרטי. אני משתדל גם לא להתרגש ממסמכי מדיניות ומהצהרות כאלה ואחרות".

עו"ד גלר הוסיף ואמר: "עוד מעט תמ"א 38 תהיה בת 15, ומאז ותמיד הנושאים המרכזיים היו הסרת חסמים מול הגופים השונים. ודאות בתהליכים הללו משמעותית במיוחד, כי מחזורי הזמן של הפרויקטים הללו ארוכים מאוד והיו נעים בעבר בסביבות שמונה-תשע שנים. לשמחתי באשדוד לדוגמא יש שיפור מאוד גדול סביב האישורים וההליכים התכנוניים, שמצמצמים מאוד את ההליך לעומת ערים אחרות, ואכן אנחנו רואים הרבה מאוד פרויקטים שכבר הסתיימו ועוד פרויקטים רבים שמצויים בהליכים תכנוניים שונים".

עו"ד גלר מסביר על התוכנית שהפכה למשמעותית מאוד בהרבה מאוד ערים, גם כאן באשדוד: "התוקף של תמ"א 38 היה עד מאי 2020, ואם לא היו עושים שום דבר, אז במועד ההוא התוכנית הייתה נפסקת וכל העבודה שלא הייתה נכנסת לצנרת הייתה יורדת לטמיון. משלל הכתבות שאני קורא ומהדיונים שאני משתתף בהם, אני מבין שהמדינה הייתה ערה לזה, שכדי להיכנס לפרויקט של תמ"א 38 צריך לעשות עבודת הכנה של חמש-שבע שנים, ובשלוש השנים הקרובות, מה שייכנס לצנרת, יחולו עליו כל ההוראות של התמ"א".

עו"ד גלר סיכם ואמר: "אני חושב שהמדינה כן רוצה להמשיך את ההתחדשות העירונית ומבינה את הצורך למגן וחושב ששלוש שנים זה לא מעט זמן כדי למצוא פתרונות יצירתיים. אני סבור שתמ"א 38 היא תוכנית מצליחה, שהצליחה לייצר הרבה יותר יחידות דיור מתוכניות פינוי-בינוי שוותיקות ממנה בהרבה. תמ"א 38 היא יחסית מהירה וזריזה, וברור שיש בה גם מגרעות, אבל היא טובה, זמינה וישימה, והעובדות מדברות בעד עצמן. 5,000 יחידות דיור בשנה, רובן באזורי ביקוש, זה מספר לא זניח כלל".

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך