הגורמים שיוצרים הפרעות קשב וריכוז

קשיי קשב וריכוז (ADD) הם קבוצה של הפרעות שונות שפוגמות במידה ניכרת באיכות החיים של האדם. ביניהן: חוסר תשומת לב לפרטים וכתוצאה מכך טעויות, אובדן קשב לאחר זמן קצר מדי, סדר וארגון ברמה ירודה, הימנעות מהשלמת מטלות, הסחות דעת מרובות ועוד

לפי סטטיסטיקות עדכניות התופעות הנ"ל קיימות אצל כ-5% מהמבוגרים וכ-10% מהילדים ובני הנוער. לעתים נשמעת הטענה כי ישנה תופעה של אבחון יתר וזו הסיבה לריבוי המקרים, אבל אין ספק שגם אם אכן ישנם אבחונים רבים יותר מבעבר, בין השאר כדי לקבל הקלות במסגרת מערכת החינוך, מדובר במציאות לא פשוטה.

הגורמים שיוצרים הפרעות קשב וריכוז רבים, וכדאי להיות מודעים אליהם, וכן אל אפשרויות הטיפול השונות.

תזונה לקויה

תזונה לא נכונה – ובמיוחד ריבוי פחמימות ומיעוט ירקות בתפריט היומי – היא אחד הגורמים לקשיי הקשב והריכוז. הסיבה לכך היא שכמויות הסוכר העודפות מובילות לייצור רב של אינסולין (ההורמון שמיועד לאזן רמות סוכר בדם). האינסולין מוביל לעייפות ומקשה על שמירה על הקשב. בנוסף מופרשים הורמונים שונים מבלוטת האדרנל עקב התזונה הנ"ל, והתוצאה היא פעלתנות יתר (במקרים אלה התופעה מוגדרת כ-ADHD, הפרעות קשב וריכוז והיפראקטיביות).

בין ההמלצות החשובות: לצמצם את צריכת המשקאות הממותקים, להשתדל להימנע ממאכלים שכוללים צבעי מאכל, להקפיד לאכול ירקות רבים ומגוונים ובאופן כללי להפחית את כמויות הסוכר (שכידוע נמצא במזונות רבים מאוד).

הפרעות קשב וריכוז וגנטיקה

גורם נוסף להיווצרותם של קשיי הקשב והריכוז הוא הגנטיקה. על סמך שורה ארוכה של מחקרים, אם לאחד ההורים יש ADD או ADHD, הסיכוי של ילדיו לסבול מתופעות דומות הוא 60%. אם שני ההורים הם בעלי הפרעות קשב וריכוז, הסיכוי של הילדים לסבול מכך הוא כבר 80-90%.

פגיעות בראש

את הגנים שלנו אי אפשר כמובן לשנות (לפחות נכון לעכשיו, ואולי בעתיד הדבר כבר יהיה אפשרי) – אבל הגורמים האחרים לקשיי הקשב והריכוז הם כן בשליטתנו.

פגיעת ראש למשל היא אחד הגורמים ל-ADD או ADHD. בפרט בעייתיים המצבים שבהם נפגע הצד הקדמי השמאלי במוח, שכולל את הקליפה הפרה-פרונטלית – אזור שמקבל מידע מהחושים השונים ואחראי על חשיבה, שיקול דעת, תכנון וגם בושה ואחריות. חבישת קסדה בעת רכיבה על אופניים היא דוגמה להתנהגות אחראית, ועוד המלצה היא להימנע ממשחקים אלימים שעלולים להוביל לחבלה בראש.

מה זה SPD ואיך הוא קשור ל-ADD?

SPD – ראשי תיבות של הביטוי Sensory Processing Disorder (ובעברית: ויסות חושי/עיבוד חושי שאינו תקין) – היא תופעה נפוצה נוספת. הסימפטומים שלה הם חוסר שקט, תגובות שאין להן קשר למצב, רמת פעילות ירודה (או מופרזת) ועוד. ישנו דמיון מסוים בין הסימפטומים של SPD לבין המאפיינים של הפרעות קשב וריכוז ולכן חשוב לבצע אבחון מקצועי. הסיבה לכך היא של-SPD מקור נוירולוגי ובהתאם הטיפול, בעוד של-ADD ול-ADHD מתאימים טיפולים אחרים.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך