תכירו את רוני ינון, הפעיל הפוליטי שנלחם באלימות ברשת

עו"ד רוני ינון (48), אחת הדמויות הצבעוניות ופעיל פוליטי במטה של ראש העיר ד"ר יחיאל לסרי, מסכם את תקופת הבחירות בראיון מיוחד. על הניצחון של ראש העיר, ההתעלפות שלו רגע לפני הכרזת התוצאות, ומטה ההסברה שניהל ברשת נגד האלימות וההסתה. האם נראה אותו בעתיד רץ לפוליטיקה? לרוני יש על כך תשובה מעניינת...
תכירו את רוני ינון, הפעיל הפוליטי שנלחם באלימות ברשת

48 שעות לפני הבחירות עו"ד רוני ינון היה ללא שעות שינה. למה? כנראה שקשה לישון כשאתה פעיל פוליטי עם עשייה קדחתנית של מספר חודשים ועובד עד לרגע האמת הגדול. ינון (48), נשוי ואב לשתי בנות, עובד בבית זיקוק משנת 92', וכבר אז התעסק בפוליטיקה של מקום העבודה שלו והיה חבר ועד לפני 18 שנה. כיום, הוא מנהל משרד עו"ד מצליח עם שתי שותפות בתחום הנזיקין, דיני עבודה ורשלנות רפואית.

רוני סיים את התואר בהצטיינות בתוכנית למצטיינים בקריה האקדמית אונו, ובחודשים האחרונים ניהל את מטה ההסברה של ד"ר יחיאל לסרי ברשת החברתית. ינון, אחת הדמויות הצבעוניות והבולטות במטה, היה אחראי על הרמת המורל ועל בלימת האלימות וההסתה ברשת כי ככה הוא חשב שראוי. הוא מסביר: "הרגשתי שהשיח ברשת זה נושא דגל ואני חושב ומאמין שצריך לשנות אותו, זה בוער בעצמות שלי, מה שקורה בפייסבוק זו שערורייה.  בחודשים האחרונים הייתי פעיל ברשת ודאגתי לכמה שיותר נראות, נחשפתי לשיח שהיה אלים, מגעיל ופוגעני, אני כתושב אשדוד התביישתי". רוני ממשיך ומתאר את התופעה המורכבת: "בעיני זו בושה גם ברמה הארצית, המוסר והשיח הולך ומתלהם, יש תחושה בציבור שהכל מותר ברשתות וברחוב, ידם של כולם קלה על המקלדת ולא מבינים שמילה יכולה להרוג. אלימות מתחילה במילה הכתובה וזו גם אשמה גדולה של ההנהגה הארצית". רוני מסביר כי דבריו על ההנהגה לא נובעים מדעה פוליטית, אלא מעובדה שיש לפעול לשנות אותה.

על העבודה שניהל ברשת עם צוות נוסף של פעילים, הסטיגמות על המטה וסיעת "אשדוד בתנופה", הוא מסביר: "ניסו להציג אותנו כחבורה בריונית, עבריינית ומושחתת, להראות כאילו מחנה 'אשדוד בתנופה' אלו אנשים שאשדוד היא לא לנגד עיניהם ואנשים שמונעים מאינטרסים. אני יכול להגיד בפה מלא שמי שיצר את הפילוג זה לא יחיאל, אני בנאדם של עובדות והוכחות והבאתי לכך מסמכים מקוריים. יחיאל הוא הבנאדם הכי מקרב ומאחד, כל הקמפיין הוא קרא לאיחוד, גם בנאום הניצחון שלו. בשיא של מחאת השבת הוא נפגש עם פלגים שונים חילונים, חרדים, סטודנטים ומעצבי דעה, הוא ניסה לגשר בין כולם. מעולם במטה לא העבירו לנו מסרים שליליים ונזרקו מספר פעמים פעילים שלא סרו להנחיה הזו, כי זה היה בניגוד לאג'נדה. בקמפיין וברשת אני לא חושב שיש מטה בעיר שיכול להטיף לנו מוסר, גיליתי אנשים טובים, מלאכים, עשינו מעשי חסד כי אלו הם האנשים".

אבל למרות האהדה והתמיכה שמציג ינון לראש העיר הנבחר' הוא מציג גם ביקורת שלטענתו הוצגה גם בפני ד"ר לסרי ועו"ד גבי כנפו. ינון מספר שהיה מאנשי מחאת ה-Reway ויצא כנגד הפרויקט: "אני כתושב יצאתי נגד העירייה במחאת ה- Reway  בנושא ההסברה, מה שעצבן אותי זו הדרך שבה זה נעשה. הרגשתי שהנחיתו פרויקט שהולך לשנות את העיר לשנים הבאות, מבלי שאני כתושב יודע מה צופן לעיר ומבלי שנעשתה הכנה מוקדמת. זה קרה בתקופה שחציתי את העיר 4 פעמים ביום וזה עיכב אותי, מצאתי את עצמי כל היום תקוע בפקקים". נוסף על כך הוא ממשיך ומתאר כי הבין שישנם גורמים פוליטיים שעמדו מאחורי המחאה' מה שאיבד מהאותנטיות לשמה הוא בא לפיו. כמו כן, ינון מספר כי הבין שמועצת העיר היא תאטרון ובגלל שהיה אז בתקופת התמחות, פנו אליו להגיש עתירה נגד ד"ר יחיאל לסרי והעירייה. "אני לא חוזר בי מהעתירה ונושאי ההסברה. לא מקבלים החלטות כאלה על ראש התושבים. אני חושב שצריך לקיים בעיר ישיבות מועצה פתוחות במיוחד במקרים כאלה", הוא מסביר.

"יחיאל לסרי הוא איש של חזון"
כשנשאל לגבי התמיכה ביחיאל והסתירה לפיה יצא נגד אחד הפרויקטים הגדולים בראשם עמד, וההחלטה להיות פעיל פוליטי במטה שלו, ינון מסביר: "נקלעתי לסתירה פנימית.  מצד אחד ההסברה הייתה לא טובה, מצד שני לבנאדם יש אומץ כראש עיר. ראש עיר שלוקח פרויקט כזה סמוך לבחירות שם את הראש על הגרדום. אמרתי או שהוא טיפש או איש של מדיניות וחזון, ויחיאל לאחר היכרות איתו הוא איש של חזון, איכפת לו מהעיר וראיתי את ההתרגשות שלו כלפי התושבים. ראיתי איך הוא מדבר עם ילדים, אנשים ופעילים. נחשפתי לפעילויות שלו שבחלקם אני פניתי אליו, בנוגע לאנשים שהיו צריכים עזרה והוא עזר תוך מתן בסתר. זה האיש, זו הגישה שלו, אי אפשר לזייף אותה. ראיתי את הטוב שבו".

על הביקורת שהציג כלפי פרויקט ה -Reway  שכללה ביקורת נוקבת מצד תושבים רבים בעיר, השמיע  רוני בעיני ד"ר יחיאל ועו"ד גבי כנפו, הוא מספר: "היו סיבות לביקורת על ההנהגה. ביום שהשמעתי את הביקורת בפני גבי ויחיאל הם אמרו לי אתה צודק. אז למדתי שאני מעדיף אחד כזה שטעה מאשר אחד חסר ניסיון. אותי לימדו שמי שלא עושה לא טועה והוא טעה והודה בכך. אני מכיר הרבה פוליטיקאים, לא ראיתי עוד אחד כמו יחיאל, ביום שהוא אמר טעיתי הוא קנה את עולמי". הוא ממשיך ומסביר את דעתו גם על ממלא מקום ראש העיר גבי כנפו, מספר שתיים ברשימת "אשדוד בתנופה": "לגבי גבי, הוא בשבילי מנטור פוליטי. הקשר בינו לבין יחיאל כל כך יפה, נדיר לראות שמספר שתיים לא נושף בעורפו של מספר אחד". בנוסף כשהועלה נושא השבת הבהיר רוני את אותה הנקודה, אך ציין: "שלא ישתמע לשתי פנים, ביום שמישהו ייגע בסטטוס קוו, יהיה מי שלא יהיה, אני אישית אצא נגדו. ראשית הבטחות צריך לקיים, ושנית מי שטובת העיר לנגד עיניו חייב להבין שזה הפתרון היחיד שיכול להיות".

"אלי לחמני התנהג כמו בריון"
עם כל הביקורת, התמיכה והעשייה ברשת, ישנו נושא אחד נוסף לגביו הסביר רוני בהרחבה. ההתעלפות שלו במטה עם רגעי ספירת הקולות וההכרזה על ראש העיר, ויש לו אשמים למאורע: "האחראים להתעלפות שלי זה שלומי כהן, חוסר שינה ושי מלול (ינון התייחס למתח ולרגעים ששודרו בלייב בתוכניתו של שי ברדיו 'אשדוד אונליין'). צירוף שלוש הנסיבות הובילו אותי לעילפון וצניחת סוכר, מה שאף פעם לא היה לי. כשספרו את הקולות הלכתי לשלומי כהן, הוא חשש ואמר לי 'רוני כנראה הולכים לסיבוב שני', רצתי למסכים פילסתי לי את הדרך נשכבתי על הבמה ומהנתונים התעלפתי. מצאתי את עצמי מתעורר כשפעילים רבים מקיפים אותי עם הרגליים למעלה. הרגשתי שאני לא יכול לעמוד בסיבוב שני, בטח ביום כזה שהרגשתי בקצה גבול היכולת. התעלפתי כי פחדתי שייקחו לנו את העיר, העיר היא של כולם לא רק של אשדוד בתנופה".

על המסר שלו לתושבים מהבחירות והתודות הגדולות שקיבל, ינון מציג: "כל הודעות התמיכה שאני מקבל, מראות שהמסרים שלי חלחלו לאנשים. בציבור מפרגנים על השיח והתרומה המינורית אם בכלל. התיקון שלנו כתושבים באשדוד הוא שאנחנו צריכים להצביע לא למען עדות. אני חושב שהתושבים צריכים להצביע פר עשייה ופרסונל איש ציבור בהגדרה שלו. הרבה מתושבי מועצת העיר ישבו ואכלו תירס גמדי, ביניהם חילונים. אני מאמין שאשדוד בתנופה זה לא רק סיעה, זה רעיון. אני אדם פרטי ולא בעל משרה בסיעה, הבחירות הוכרעו וראש העיר נבחר, אני לא אוסף ליחיאל קולות, אני רואה בזה חזון".

כמו כן, רוני לא חסך בביקורת על שאר המתמודדים והציג את דעתו הנוקבת על המועמדים לראשות, ובנוסף את דעתו הקשה על אלי נכט: "אני מתבייש שיש איש כזה שמתיימר להיות איש ציבור. הסרטון שעשה מקיים את הפסוק 'מהרסייך ומחריבייך ממך יצאו' אני לא יודע איך הוא ישב במועצה, הוא יגרום לשיח רע ומסית".

גלבר בעיניו סיימה את הקריירה הפוליטית שלה: "בעיני היא קיבלה מכה קשה. ציבורית, כלכלית ופלילית. אני מציע לה לעשות חשבון נפש, פעילים שלה ניהלו שיח מחפיר. דעתי כמשפטן הוא שנושא ההקלטות נראה לא טוב וזה יתגבש לכדי כתב אישום".

ואת דעתו על סניה הוא לא חוסך, אך לגבי סיעתו דבריו הם קצת שונים: "סניה הוא לא מנהיג, מי שרוכב על גלי השנאה קל לו לרתום אליו אנשים, בטח שנושא העדות הוא חלק מהקמפיין. לכל אורך הדרך אמרתי שאין לי בעיה עם הסיעה אלא עם סניה וגרשוב, הם מייצגים גוורדיה ותיקה".

גם את עמדתו לגבי אלי לחמני הוא מתאר ומבהיר כי היא השתנתה לגביו בעיקר ביום הבחירות: "לגבי לחמני אני חייב להגיד שחשבתי שהוא הגון וטוב. גיליתי שהוא בריון, הם התנהגו בתקיפות ביום הבחירות ותקפו פעילים שלנו".

כשנשאל האם הוא עתיד לרוץ לפוליטיקה רוני מספק תשובה מעניינת: "בפוליטיקה למדתי דבר אחד, כדי להשפיע אתה צריך להיות במקום שההחלטות מתקבלות. במשרד שלי חקוק המשפט 'אשרי שומרי משפט עושה צדקה בכל עת'. המשפט הזה מלווה אותי כל יום וכל שעה אני מאמין בו. כדי לקיים אותו צריך להיות קרוב למקום שבו ניתן להשפיע לטובת התושבים". שאלה נוספת שהעליתי בפניו היא האם ירצה לרוץ לרשות העיר בעתיד, וינון סיפק משפט קצר וקולע: "Never say never again".

 

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך