מתי תאונת דרכים תחשב לתאונת עבודה?

טור אישי / עו"ד חני בן שמחון ממשרד עו"ד בלטר-בן שמחון טלפון: 077-2344824
מתי תאונת דרכים תחשב לתאונת עבודה?

תאונת דרכים תחשב כתאונת עבודה כאשר התאונה בה מעורב הנפגע היא תאונת דרכים במהלך ובמסגרת העבודה, בין אם הוא עובד במקצוע המחייב נהיגה כגון נהג אוטובוס או שליח, או בין אם הוא נוסע ברכב ואינו נוהג בו כגון מורה נהיגה או בנסיעה במונית לפגישת עבודה, תחשב הפגיעה ל"תאונת דרכים שהיא תאונת עבודה".

בנוסף, תאונה שארעה תוך כדי נסיעה ממקום העבודה, או בדרך מעבודה אחת לעבודה אחרת, למי שעובד בשתי עבודות, תחשב כתאונת עבודה. כך גם בדרך מהעבודה הביתה ובלבד שמדובר במסלול רגיל וללא סטיות למטרות אחרות. תאונת דרכים לא תוכר כתאונת עבודה אם בדרך לעבודה או מהעבודה חלה סטייה של ממש מהדרך המקובלת, שלא למטרת מילוי התפקיד או מילוי החובות כלפי המעביד במסגרת העבודה. ואולם אם בדרך לעבודה הנפגע לקחת את ילדו לגן עדיין התאונה תחשב כתאונת עבודה.

החוק מציין מספר מצבים שבהם העובד סטה מהדרך ועדיין האירוע יוכר כתאונת עבודה: העובד נשלח ע"י המעביד לבצע שליחות המסגרת העבודה, העובד לקח/אסף את הילד מהגן, העובד סטה ממסלולו הקבוע לצורך תפילת בוקר.

כאמור, כל תאונה המוגדרת על פי חוק כתאונת דרכים, אשר התרחשה בתוך מסגרת הזמנים של העבודה, החל מרגע היציאה לעבודה ועד לרגע החזרה מהעבודה, תחשב גם כתאונת עבודה וגם כתאונת דרכים.

בכל הנוגע לעובדים עצמאים, בנושא הפיצוי, קריטריונים לבחינת התאונה וצורת הטיפול, הביטוח הלאומי אינו מבדיל בין עובד שהוא עובד עצמאי לבין עובד שהוא עובד שכיר.

אולם על עובד עצמאי חלה חובת רישום עצמאית. כלומר, התנאי לקבלת פיצויים במקרה של פגיעה בעבודה (כמוה פגיעה בדרך לעבודה ובחזרה) הינו רישום מוקדם. על עובד עצמאי לגשת לסניף ביטוח לאומי, להירשם ככזה ולשלם דמי ביטוח בהתאם.

בניגוד לעובדים שכירים אשר לרוב עובדים בשעות קבועות ובמקום עבודה קבוע, לעובדים העצמאים אין שעות קבועות ולעיתים רבות אין מקום עבודה קבוע, ולכן על עובד עצמאי חלה חובת ההוכחה שהתאונה אירעה בדרך לעבודה או בחזרה ממנה.

חשוב לציין כי במקרה שמדובר בתאונת דרכים שהיא גם תאונת עבודה, קיימים שני מסלולי תביעה אפשריים שניתן לממש במקביל מול המוסד לביטוח לאומי ותביעה אזרחית מול החברה המבטחת.

הנפגע לא יהיה זכאי לכפל פיצויים גם אם הפגיעה מוגדרת כתאונת דרכים שהיא גם תאונת עבודה. סך כל הפיצויים שהוא יוכל לקבל מחברת הביטוח ומהמוסד לביטוח לאומי יחדיו, לא יעלו על 100% מנזקו. כלומר, הפיצויים להם זכאי הנפגע מביטוח לאומי, יקוזזו עם הפיצוי אותו יקבל מחברת הביטוח בתביעת נזיקין.

בנושאים מורכבים מומלץ להתייעץ עם עורך דין מומחה בתחום נזיקין על מנת שיפעל למיצוי מלא הזכויות.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך