אלפי תעודות מקצוע מזויפות באתרי בנייה

דעה אישית / יצחק מויאל - יו"ר הסתדרות עובדי הבניין והעץ בטור על תעודות המקצוע המזויפות באתרי הבנייה
אלפי תעודות מקצוע מזויפות באתרי בנייה

משרד הכלכלה, שאחראי על חוקי העבודה והרישוי המקצועי בענף הבניין מעסיק פקחים בודדים, שאמורים לפקח על אלפי אתרי בנייה ברחבי המדינה (13,000 אתרי בנייה). לפקחים הבודדים אין אפילו רכב. הם נוסעים בתחבורה הציבורית, וצריכים להגיע לאתרי הבנייה הפזורים מאילת ועד מטולה.

המציאות הזו הביאה למצד שאתרי בנייה בודדים נבדקים מדי שבוע, וחוסר האכיפה מביא למצב שבו המעסיקים, קרי קבלנים, חברות בנייה וחברות כח אדם שמספקות עובדים לחברות הבנייה, כל אלו לא רואים את הפקחים, לא סופרים את הממשלה או את משרד הכלכלה וממשיכים לעצום עיניים מול תופעות מסוכנות שגורמות למקרי מוות כל כך מיותרים. 26 עובדי בניין נהרגו השנה, וזו עוד רחוקה מלהסתיים.

כמה אנשים מחזיקים ברשיון הפעלת מנוף (עגורן צריח)? המנופאי לדוגמה, הוא אחד המקצועות המרכזיים בבניין. כל אתר בנייה בינוני ומעלה צריך מנוף, ולפעמים אפילו יותר מאחד. אז כמה מנופאים מורשים יש בישראל? הנתון הזה לא ידוע. במשרד הכלכלה יש רישום של בעלי רישיון, אך איש אינו מפקח ואוכף את החוק הפשוט והבסיסי ביותר: אסור להפעיל מנוף ללא רישיון כחוק. ויש בישראל אלפי רישיונות מזויפים. אלפי מנופאים מפעילים את המנוף באתרי הבנייה ללא כל הכשרה, ללא רישיון חוקי ותוך סיכון חיי אדם.

ולמה זה קורה? כמו בכל מוצר שלא מייצרים אותו בכמות גדולה מספיק, אך יש לו ביקוש גבוה, נוצר לו שוק שחור. זוכרים שהתקליטורים היו יקרים פעם? אז באותה התקופה הייתה פריחה של דוכני תקליטורים מזויפים, כי המוצר המקורי יקר והעם רוצה לשמוע מוסיקה, אז לוואקום שנוצר נכנסים גורמים מפוקפקים ומספקים את מה שחסר.

בדיוק כך גם במקצועות הבנייה. בכל רגע נתון יש אלפי אתרי בנייה פעילים. אבל הממשלה לא דואגת להכשרות, למרות שזה תפקידה וזו חובתה. רק המדינה מסוגלת להגדיל את היצע המקצועות בשוק. רישיון או תעודת מקצוע זו תעודה שרק הממשלה מספקת. כמו רישיון נהיגה או רישיון לעסוק ברפואה.
באלפי אתרי הבנייה יש צורך בעשרות אלפי עובדים. אחד המקצועות המבוקשים והחסרים הוא מפעיל מנוף. אז מה עושים כשאין מספיק מפעילי מנוף עם רישיון? בדיוק כמו עם סיפור התקליטורים: מזייפים.

כל הנוגעים בדבר עוצמים עיניים, כולם יודעים שזה המצב. הם קיבלו על כך התראות, מכתבים, הודעות לתקשורת. אבל לכולם נוח להמשיך כך.

ויש קשר ישיר בין תופעת הזיוף לתופעת חברות כח האדם בענף הבניין. חברות כח האדם מאפשרות לקבלנים ולחברות הבנייה להעלים עין. כי העובדים עם התעודות המזוייפות הם עובדים של חברות כוח האדם ולא של חברות הבנייה. וכך, לכאורה, יכולות חברות הבנייה לטעון שכל העובדים מועסקים על ידי חברה חיצונית, ולהם אין אחריות על כך ולהם אין אחריות על כך, למרות שבפועל מוטלת עליהם אחריות מלאה.

ומדובר בחברות הגדולות והמוכרות ביותר בישראל, חלקן ציבוריות ומניותיהן נסחרות בבורסה. נוצרה פה תעשייה שלמה של שיטות העסקה והסתרה של עשרות אלפי עובדים, תעשייה שיש לעצור במידי לפני שהיא תגבה חיי אדם נוספים.

שבת שלום!

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך