לימודי היסטוריה בדרך אחרת

חניכי מע"ש אשדוד, בשת"פ מוזיאון "יד ושם", סיכמו את שנת הפעילות בפרויקט מיוחד שכלל שישה מפגשים וביקור ב"יד ושם". המיזם, "משואה לתקומה", התמקד בארבעה נושאים עיקריים שבטאו את מעגל החיים של קהילת יהודי פולין מיום שהגיעו לפולין ועד לשיבה לישראל לאחר החורבן בשואה. כך לומדים היסטוריה במע"ש.
צוות האתר | יום שני - 18/06/18 - 11:31

לימודי ההיסטוריה של השואה, על כל המאורעות שפקדו את היהודים והשמדת שליש מהעם היהודי באותה עת, הם מהפרקים החשובים בתולדות ישראל הנלמדים בכל מוסדות החינוך. הקושי הבולט ביותר בלימוד זה הוא היכולת לחוש באופן ממשי את מה שעבר על היהודים בשואה ולכן התגבשו לא מעט רעיונות פדגוגיים ודרכי לימוד כיצד לייצר את החוויה הנכונה בתהליך הלימודי.

בבית ספר מע"ש אשדוד בחרו לעשות זאת באמצעות שישה מפגשים קבועים, אחת לחודש, כאשר תכנית הלימוד מתמקדת ביהדות פולין ובארבעה פרקי חיים הרלוונטיים לקהילה זו. התלמידים עצמם התחלקו לארבעה קבוצות, כל קבוצה עסקה בנושא אחר ולבסוף עלו כולם לירושלים וביקרו במוזיאון "יד ושם".

הפרק הראשון עסק ביהדות פולין שלפני השואה. מתי וכיצד הגיעו היהודים לפולין. פרק שני עסק באורח החיים היהודי של הקהילות במזרח אירופה, פרק שלישי בגעגועים לארץ ישראל והספרות שנכתבה בנושא והפרק האחרון בשארית הפליטה שהגיעה לישראל ומשתלבת בבניית הארץ.

הפרויקט נקרא "משואה לתקומה" ומתאר את כל השלבים בחיי הקהילה היהודית בפולין, בדגש על האירועים הטראגיים של השמדת עם בשואה הארורה ועד ההיחלצות מציפורני הנאצים והגעתם של רבים מהניצולים לישראל. בסיום המפגשים העיוניים התקיים מפגש סיכום שבו התנהל דיאלוג על החומר הנלמד, כהכנה לקראת הביקור ביד ושם, המפגש השישי שחתם את הפרויקט.

את הפעילות ריכזה המדריכה מירי בן חמו, בליווי של עליזה אופיר ומרצה אורחת (מתנדבת) מיד ושם. כל המפגשים לוו במצגות, במדרשי תמונה, במוזיקה ובציור להמחשת האירועים וביקור ב"אקווריום ישראל" .

על הפרויקט המיוחד אומר אחד המארגנים: "תכנית מצויינת. הטיול היה מוצלח ומאורגן, החניכים נחשפו לכל התכנים שליוו אותם במשך הפרויקט ובמהלך הסיור גילו החניכים השתתפות פעילה והפגינו התמצאות בנושא. הייתה התרגשות גדולה".

אולי גם זה יעניין אותך

X