אשדוד מוכנה לסבב הלחימה הבא מכיוון עזה?

מפת אזורי ההתגוננות עודכנה כחלק מלקחי מבצע "צוק איתן", במטרה למקד את ההתרעה ולשמור על הרציפות התפקודית במצבי חירום, תושבי אשדוד צריכים לזכור שאנו שייכים למרחב לכיש, ומספר היישוב הוא 271.

ביום ראשון פתח פיקוד העורף במסע ההסברה השנתי במטרה ליידע את הציבור במפת אזורי ההתגוננות המעודכנת לשנת 2015. מפת אזורי ההתגוננות עודכנה כחלק מלקחי מבצע "צוק איתן", והיא מפרטת את אזורי ההתגוננות בכל רחבי הארץ ואת זמני הכניסה למרחב המוגן, במטרה למקד את ההתרעה ולשמור על הרציפות התפקודית במצבי חירום.

מסעות ההסברה של פיקוד העורף מיועדים לשיפור מוכנות האזרח לחירום. זוהי השנה השביעית בה פיקוד העורף יוצא במסע הסברה לאוכלוסייה, אשר מטרתו הטמעת מפת ההתגוננות המעודכנת לאזרח, העלאת המודעות והנעה לפעולה בהכנת הבית והמשפחה לשעת חירום. הניסיון בארץ ובעולם מוכיח כי מצבי החירום עלולים לפקוד אותנו ללא הכנה מוקדמת, ואנו רואים בימים אלה את תוצאות רעידת האדמה בנפאל, אולם ציבור אשר מתכונן מראש, יתמודד בצורה טובה ואפקטיבית עם מצבי החירום.

"מפת ההתגוננות עברה הרבה שינויים במהלך השנים", אומר ל"מגזין" מפקד מחוז דרום, אל"מ רועי בארי, המפקד על נפת לכיש, נפת נגב ונפת אילת. "למי שזוכר, במלחמת המפרץ הראשונה היו שישה אזורים שנקראו אזורי שחרור וסומנו באותיות. היו מודיעים למשל, 'אזור א' שוחרר'. הנושא רק השתכלל והשתפר גם מבחינת המענה הטכנולוגי וגם מבחינת הפקת לקחים. המפה עצמה אינה חדשה אלא מעודכנת, מתוך כוונה להפיק לקחים ממה שהיה טוב וממה שהיה לא טוב במבצע 'צוק איתן'. עשינו קבוצות מיקוד, דיברנו עם אזרחים, ומול זה יצאנו במפה מעודכנת".

מה היה לא טוב בעיני האזרחים?
"היה בעיקר בלבול בשמות ובהגדרות במועצות אזוריות. אדם שגר במושב שאינו קרוב לאשדוד, אך בהתרעה נקרא 'אשדוד', או תושבים ממושבים ליד נתיבות שנקראו 'אשקלון'. רצינו לעשות סדר, וכתוצאה מהתובנות, ולקחי המבצע וקבוצות המיקוד יצרנו שישה מרחבי התגוננות. יש מרחב הנחייה, ובו ספציפית באותו מרחב כל תושב ידע את המספר הרלוונטי לאזור שהוא גר בו. תושב באשדוד צריך לזכור שהוא שייך למרחב לכיש, ומספר היישוב הוא 271. אזור כוננות הוא גם מרחב הנחייה. יכולים לתת הנחייה למרחב, ממקדים יותר טוב לתושבים את כל הנושא של התגוננות אזרחית. זה נכון גם לגבי התרעה. יודעים למקד ולא לבלבל את האזרח. אדם שנע מאשדוד לאשקלון עדיין נמצא במרחב לכיש, וצריך להתמקד רק במספר".


הצבא מקיים התייעצויות גם עם רשויות מקומיות?
"כאשר יצאנו עם המפה המעודכנת והמשמעויות בסוגיות ההתרעה, שלחנו איגרת לכלל הרשויות, קיבלנו התייחסויות מהרשויות, ועשינו תהליך בשיתוף. אין פה 'אנחנו החלטנו'. הרשויות שותפות, עודכנו, העירו הערות, הייתה במה לתת התייחסות. נפגשתי באופן אישי עם ראש העיר ד"ר יחיאל לסרי ועדכנתי אותו בתהליך. המפה הייתה מקובלת על הרשות לחלוטין".

אל"מ בארי התחיל את מסלולו הצבאי כחי"רניק. תוך כדי פיקוד על חטיבת הערבה, בשנת 2011, אחרי הפיגוע בציר 12, הוא הקים את חטיבת אילת, והיה מפקד הראשון שלה. במקביל פיקד על חטיבת מילואים של יוצאי גבעתי בפיקוד הדרום. כיום הוא אחראי על גזרת מחוז דרום, מאשדוד וגן-יבנה ועד אילת, לא כולל עוטף עזה. המחוז אחראי על 38 רשויות, שבהם מתגוררים למעלה מ- 1.3 מיליון תושבים. "זו גזרה גדולה ומורכבת, שגילתה חוסן ועמידה איתנה במבצע 'צוק איתן', לאורך כל הדרך, כולל אשדוד", הוא אומר.

"באשדוד יש הובלה מקצועית והירתמות מלאה של ראש העיר"
"אשדוד היא עיר מובילה במוכנות שלה, היא דוגמה לדרך שבה רשות צריכה להתנהל גם בשגרה בחירום", אומר אל"מ בארי. "אנו רואים אותה כרשות מוכנה בחירום, עם הובלה מקצועית והירתמות מלאה של ראש העיר ד"ר יחיאל לסרי ושל הקב"ט אריה איטח. הם מאוד רתומים למחוז דרום ולפיקוד העורף. יש כאלה שאומרים 'מה שלא נעשה בשגרה, נעשה בחירום', וזה פשוט לא עובד. מי שלא עוסק בזה ביום-יום, מוצא את עצמו בשעת אמת לפעמים מופתע, וזה לא קרה באשדוד. אנחנו לא הופתענו כי אשדוד היא בהחלט עיר מוכנה, עוסקת ביום-יום במוכנות לחירום, לא רק ברקטות. החוסן והאיתנות של תושבי הדרום, יחד עם ההובלה של פיקוד העורף והמנהיגות ברשות המקומית, הוכיח עצמו. זהו צוות מנצח".

pikod2

מסר אישי מפיקוד העורף
ההתגוננות האזרחית ומוכנות האזרח לחירום הינם חלק מתוך מספר מאמצים הנעשים ברמה הלאומית לצמצם את הפגיעה בעורף. פיקוד העורף רותם גם את הטכנולוגיה. מערכת "מסר אישי" של פיקוד העורף היא מערכת חדשנית, המאפשרת הפצות התרעות חירום באמצעות רשתות הסלולאריות בארץ כאמצעי התרעה משלים למערך הצופרים הקיים. ההתרעה הסלולארית מופצת תוך שניות ספורות לאזורים המוגדרים על ידי פיקוד העורף בעת הצורך. ההתרעה משודרת ישירות לאנטנות הסלולאריות הנמצאות באזורים אלו ובאמצעותן למנויים. קבלת ההתרעה הסלולארית אינה כרוכה בדמי תשלום כלל. הטכנולוגיה שנבחרה למימוש היכולת הינה Cell Broadcast (הפצה מבוססת תאים סלולאריים) השונה במהותה מהודעות SMS. בטכנולוגיה זו הפצת ההתרעות הינה חד כיוונית, בדומה לשידור של תחנת רדיו. טכנולוגיה זו מהירה יותר ממשלוח הודעות SMS, פחות מושפעת מעומסים ברשת הסלולארית, משודרת לפרק זמן מוגדר, ממוענת רק לתאים הסלולאריים הנמצאים באזור ההתרעה ואינה פוגעת בפרטיות האזרח שכן המסר משודר לכל המנויים שבאזור ההתרעה, ללא אבחנה במנוי, בזהותו או במיקומו (כאמור, דומה לקליטה של שידורי תחנת רדיו). קבלת התרעה סלולארית ממערכת "מסר אישי" תתקבל רק אם הרשת שבה אנו מנויים מאפשרת קבלת שירות זה, ואם המכשיר שלנו תומך בתכונה זו ומוגדר כראוי, ובכל מקרה אמצעי ההתרעה העיקרי ימשיך להיות מערך הצופרים של פיקוד העורף, ויש לראות ב"מסר אישי" אמצעי משלים בלבד.

באתר של פיקוד העורף מעניקים לנו, האזרחים, כל מידע אפשרי על מצבי חירום, אל מי לפנות בשעת חירום, ובאתר תמצאו מקבץ נרחב של שאלות ותשובות פופולאריות, היכולות לתת מענה והסבר כמו למשל, למה חדר השירותים אינו נחשב מרחב מוגן למרות שהוא חדר פנימי (והתשובה היא חדרי שירותים, אמבטיה ומטבחים אינם מומלצים בשל אריחי הקרמיקה והמראות העלולים להתנפץ כתוצאה מההדף).

 

חירום זה לא רק רקטות
אנחנו אמנם חווינו על בשרנו את איום הרקטות, אבל הן אינן האיום היחידי. פיקוד העורף מכין אותנו להתגוננות מפני איום רקטות וטילים (קסאם, טילים, מרגמות, רקטות ארוכות טווח), איום כימי וביולוגי, חומרים מסוכנים ואסונות טבע (רעידות אדמה, שריפות ושיטפונות). "חירום זו אמירה כוללת", אומר אל"מ בארי. "נכון שזה שואב לרקטות, אבל במצבי חירום בסוף מדברים על התוצאה ולא על המחולל. קריסה של בית יכולה לנבוע גם מרעידת אדמה ולא רק מרקטה. גם חומרים מסוכנים מחוללי מצבי חירום, ויש עוד הרבה מחוללים. ועובדה היא שלפני שלושה חודשים נערך תרגיל היערכות לרעידת אדמה. זה היה תרגול ארצי ביחד עם משרד החינוך בכל מוסדות החינוך בארץ. ההסתכלות שלנו על המוכנות יוצאת מהנישות של רקטות ופצמ"רים".

לבירור אזור ההתגוננות האישי ניתן לפנות למרכז המידע של פיקוד העורף, בטלפון 104 ובאתר האינטרנט בכתובת: www.oref.org.il

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך