יצחק מויאל / רשת ביטחון להצלת חיי פועלי הבניין

יו"ר הסתדרות עובדי הבניין והעץ יצחק מויאל, סבור שהתקנה החדשה של משרד העבודה והרווחה לחייב קבלנים להציב רשתות, תביא לצמצום נפילות מגובה
יצחק מויאל / רשת ביטחון להצלת חיי פועלי הבניין

באחרונה הנחה שר העבודה והרווחה חיים כץ, את גורמי המקצוע במנהל הבטיחות התעסוקתית, לפעול להחלת התקן האירופאי על הפיגומים בישראל. כמו כן הורה השר לבחון את האפשרות לחייב את הקבלנים בהתקנת רשתות בטיחות על הפיגומים למניעת נפילות של פועלי בניין.

אין לי ספק שמדובר בעוד מהלך נוסף ומבורך, שמוביל משרד העבודה והרווחה, בראשותו של השר כץ, בתחום בטיחות בעבודה ובמאבק להוריד את מספר הפצועים וההרוגים באתרי הבנייה, מאבק שאנחנו שותפים לו בהסתדרות עובדי הבניין ובקרן לעידוד ופיתוח ענף הבנייה. מהלך כזה מצטרף לעוד פעולות שלנו כמו: השתלמויות עובדים בבטיחות, קנסות שמטילים פקחי משרד העבודה שהחלו בפשיטות על אתרי הבנייה והגשת כתבי אישום. כל זה יביא להערכתי לצמצום ולהפחתת נפילות מגובה ויצמצמו דרמטית את היקפי הפגיעה בגוף ובנפש.

לצערי, כפי שטוען שר העבודה, אכן מרבית אתרי הבנייה לא משקיעים באופן מספק בפיגומים. בישראל קיים כבר תקן ישראלי, המבוסס על התקן האירופאי העדכני. תקן זה נמצא כבר היום בתקנות מכירה והשכרת ציוד, אולם הוא חל על משכירי הציוד ומוכרי הציוד בלבד ולא על הקבלנים שעושים בפיגומים שימוש באתרי הבנייה. על קבלני הבניין חלים תקני בטיחות מיושנים שתוקנו לאחרונה ב-1988. אין ספק שהתקנת הרשתות ושימוש בפיגומים איכותיים יותר ישמרו על העובדים במקרה של נפילה ויצמצמו דרמטית את היקפי הפגיעה בגוף ובנפש.

מבדיקה שנעשתה על ידי הסתדרות עובדי הבניין בנוגע לתואנות באתרי בנייה, גילינו כי 80 אחוז מנפגעי העבודה באתרי הבנייה הם כתוצאה מנפילה מגובה. לכן אני רואה חשיבות גדולה בנוגע לתקנה המחייבת כיסוי פיגומים ברשתות שיצילו חיי פועלי בניין.
התקן העדכני, יעניק מענה טוב יותר לאיכות הפיגומים המותקנים באתרי הבנייה ומתייחס הן לחומרי המבנה מהם עשוי הפיגום, הן לאופן ההרכבה שלו והן להיבטי תכנון שלוקחים בחשבון את העומסים שיופעלו עליו. עיקר יתרונו הוא בבקרת האיכות המוקפדת שעליו לעמוד בה.

בנוסף, קיים בישראל גם "תקן וולנטרי" להתקנת רשתות מגן נגד נפילה, הניתנות להתקנה אנכית על מבנים. עד כה לא הוחלה בישראל תקנה המחייבת את הקבלנים להתקנת רשתות אלה. ההוראה של השר כץ לבחון את עדכון התקנות בהחלט יהוו רשתות מצילות חיים. לצערי, כפי שתיאר יו"ר קבלני הפיגומים, חיים שושן, מרבית הפיגומים בישראל משמשים לעבודות בניין במשך 10-12 שנים ברציפות. הוא תיאר תמונת מצב על פיה רבים מהפיגומים נבנים בצורה רשלנית מבחינה הנדסית.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך