לעצור את הקטסטרופה באתרי הבנייה!

יו"ר הסתדרות עובדי הבניין והתעשיות הנלוות יצחק מויאל, שמתריע כבר שנים על המצב באתרי הבנייה ותחזוקת מנופים לקויה, טוען כי קריסת המנוף ומותה של נהגת חפה מפשע, היא התוצאה שלא מטפלים בתופעת הרשלנות והיעדר הפיקוח באתרי בנייה
גבר יושב

כמה פעמים אפשר להתריע, לזעוק, לכתוב ולהזהיר? ההרוגה מהמנוף שנפל על מכוניתה של חפה מפשע, שוב מחזיר אותנו לבעיה הגדולה הקיימת באתרי הבנייה ובתחזוקת המנופים. עשרות מכתבי התראה ומחאה שיגרתי לכל מי שקשור לנושא הכאוב הזה במשך השנים האחרונות. לראש הממשלה, לשר הכלכלה, לשר האוצר, לשר העבודה, לחברי כנסת ולכל מי שרק יכול להפסיק את ההרג הזה. התרעתי על כך שבאתרי בנייה יש מנופים ישנים מאוד ומסוכנים ואין מספיק בודקי מנופים.

כבר אמרתי בעבר ואני שב ואומר שצריך להכריז על מצב חירום. הרוגים ופצועים בענף הפכו לדבר בלתי נסבל וכמעט בשגרה וחייבים לעצור את הקטסטרופה. אין שבוע שלא שומעים על אסון באתר בנייה של פועל שבמקרה הטוב נפצע ובמקרה הרע נהרג. התופעה לצערי זולגת אל מחוץ לאתרי הבנייה, וכעת גם חפים מפשע נפגעים כמו אותה אישה שבסך הכל נהגה במכונית שלה בדרך הביתה.

חייב גם להזכיר כאן את המקרה של המנופאי שנפגע קשה מאוד באתר בנייה בבת ים, ומאז כשנה הוא בבית סובל מהפציעה והכי חמור, איש לא נתן את הדין על התאונה, לא הוגשו כתבי אישום נגד איש, לא הוסקו מסקנות ומה הפלא שההרג והתאונות נמשכים באתרי הבנייה. לצערי גם מחוץ לאתרים בהם נהרגים אזרחים חפים מפשע, כפי שקרה השבוע ואין מי שייקח אחריות.

הנתונים הם הקשים, ואני מעלה למעלה משנתיים, זועק בכל מקום, כותב לכל משרד ממשלתי לשרי שיכון, אוצר, עבודה ורווחה ואף לראש ממשלה ומתריע: בשנת 2016 נהרגו בענף מאסונות ותאונות בענף הבנייה בארץ 48 בני אדם, ועוד מאות נפצעו בדרגות פציעות שונות, מהקלות ועד חמורות והם נאלצים לקבל תמיכה, סיוע ותקציבים ענקיים מהביטוח הלאומי שניתן היה לחסוך חלק מהם.

את האשמה על ההפקרות אני מטיל משרדי הממשלה האחראיים, קרי, משרד העבודה והרווחה לדורותיו. חסרים עשרות מפקחים שיבדקו את עשרות אלפי האתרים ואת תחזוקת המנופים בארץ. אם נחסוך בהוצאות של אותם מיליונים של הביטוח הלאומי, אפשר בכסף הזה למנות מפקחים.

כדי להיות הוגנים אני חייב לציין כי באחרונה  משרד העבודה מבצע מהלכי אכיפה כמו הטלת קנסות, סגירת אתרים שהתפרעו בבטיחות, מעורבות משטרה ועוד ואף נעצרו מנופאים עם רישיונות מזויפים, תופעה שאני מתריע עליה שנתיים. אני אומר שיש לברך על כך והצעתי היא  להנפיק רישיונות מגנטים למנופאים ולמנהלי עבודה שלא ניתן לזייף בקלות, לגייס במיידי מפקחים ובודקי מנופים ויש להקים יחידה שתפשוט על אתרי בנייה חאפרים, ששם מועסקים עובדים ללא הכשרות במנופים לא כשירים.

התמונה בחלק מאתרי הבנייה ממש מפחידה, עוד יותר שמגלים שיש מנהלים ומנופאים ללא רישיונות. פוטנציאל נפיץ שמזמין תאונות הרוגים ופצועים וזאת כי בענף מסתובבים חאפרים וקבלנים לא מורשים, וקבלני משנה שלא עברו הכשרה בענף הבניין. תעודות כאלה, גילינו, נמכרות במאות שקלים בודדים. מאות עובדים ללא הכשרה ואין מי שיפקח ואין מי שיבדוק. אלה התוצאות: כשל טיפול מסיבי של ענף עם 13 אלף אתרים ו-18 מפקחים בלבד.

התחלנו בהסתדרות ובקרן לעידוד ופיתוח ענף הבנייה בהכנה לוועידת בטיחות באתרי הבנייה. במהלך החודש נציג את הדרוש תיקון ונציג את כל מה שאנחנו, בכלים הדלים שלנו, עושים: הכשרות בטיחות, סיורים, השתלמויות ובעיקר פנייה מסיבית תמידית לרשויות האכיפה הממשלתיות.

 

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך