בשורה משמחת לבעלי העסקים הקטנים באשדוד והסביבה

תקציב המדינה לשנת 2019 צפוי לעבור בכנסת בשבועיים הקרובים ומשם ככל הנראה תצא בשורה משמחת לבעלי העסקים הקטנים שבקושי סוגרים את החודש

ועדת הכלכלה של הכנסת התכנסה היום לדון בטענה לאפליית עסקים קטנים ברשימת העיסוקים המוגדרים כ"עוסק פטור". הישיבה התקיימה לבקשת ח"כ רועי פולקמן, ח"כ עודד פורר, ח"כ יעקב אשר, ח"כ סעיד אלחרומי, ח"כ עליזה לביא, ח"כ עמר בר לב וח"כ מיכאל מלכיאלי, שהסבירו כי עצמאים רבים יכולים לפתוח תיק במס הכנסה כ"עוסק פטור" (הפטור מתשלום מע"מ) כל עוד הם לא עוברים את סף ההכנסות של 100 אלף שקלים. עם זאת לפי תקנות מע"מ נקבעה רשימה של מקצועות, בהן מרצים, מנחי מופעים, טכנאים, כתבנים ועוד חייבים במע"מ כבר מהשקל הראשון של הכנסתם ולא יכולים להיות "עוסק פטור". לטענת חברת וחברי הכנסת הדבר יוצר אפליה מול עצמאים אחרים, ורשימת המקצועות נקבעה כבר לפני זמן רב ולא עודכנה מזה שנים ויש לעדכנה.

ח"כ יעקב אשר, שעמד בראש הישיבה, אמר כבר בתחילת הדיון כי יש כוונה של רשות המסים לעדכן את הרשימה והזכיר כי הכין הצעת חוק בעניין העלאת תקרת הפטור ל-150 אלף שקלים. ח"כ פורר הוסיף כי צריך גם להעלות את סכום התקרה לעוסק פטור, שעומד היום על 100 אלף שקל בשנה. ח"כ אלחרומי אמר כי הדבר יהווה מנוע צמיחה דווקא במקומות בהם לא קמים עסקים גדולים, ולדברים הצטרף גם ח"כ טלב אבו ערער. ח"כ לביא אמרה כי עולם העבודה משתנה וצריך להיות יצירתיים ולאפשר גיוון מקורות תעסוקה.

נשיא לשכת ארגוני העצמאים (לה"ב) רועי כהן, אמר כי שינוי ההגדרה יעודד בעלי מקצועות נוספים, בעיקר מקרה המקצועות החופשיים, להיכנס לעולם היזמות. הוא הוסיף כי הדבר יגדיל את הפריון וקרא גם הוא להעלות את תקרת הפטור.

מנהל רשות המסים, משה אשר, אמר כי אכן יש כוונה ברשות לפתוח את הרשימה ולהסיר ממנה כל מגבלה. עם זאת בדיקה שערכה הרשות העלתה כי עלות המהלך תהייה 350 מיליון שקל בשנה. "אנחנו בונים את תקציב 2019 ואין מקורות מימון לכך בשלב הזה. ככל שיהיו מקורות מימון נעדכן את הרשימה". נשיא לה"ב כהן אמר בתגובה: "חילקו לכולם ולמי לא נשאר? רק לעצמאים לא נשאר". ח"כ אשר הגיב גם הוא ואמר כי לא יכול להיות שבצד העלות אין תועלת שמעלה את הכנסות המדינה ממסים, כך שהעלות בפועל קטנה. ח"כ פורר אמר כי הרשות מתגאה בעודפי גבייה ועודף הכנסות ויכולה למצוא לכך תקציב.

ח"כ רועי פולקמן אמר מנגד כי צריך לעשות את המהלך בהדרגה, ובשלב ראשון להקל על חלק מבעלי המקצועות שלא יכולים להיות "עוסק פטור". ראש רשות המסים אשר אמר כי לא ניתן לבצע זאת בהדרגה מבחינה משפטית, מאחר יהיה קשה להעדיף מקצוע כזה על פני מקצוע אחר.

ח"כ אשר סיכם את הישבה ואמר כי יש הסכמה שהמהלך נחוץ וצריך להפעיל לחץ על אגף התקציבים באוצר, כדי לסייע לאנשים שלא יודעים להתאגד. הוא הוסיף כי הוועדה קוראת לשרי האוצר והכלכלה, וכל הגורמים הנוגעים במהלך, להכניס את התיקון עוד בתקציב 2019 ולהביא בשורה ליזמים ולעסקים הקטנים.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך