תתכוננו – זה יגיע גם אלינו

רעידת האדמה שהתרחשה באזור עיראק-איראן, גרמה לנו קצת לחשוב מה יקרה אם זה יקרה כאן. אח"כ שכחנו... אני פה להזכיר, השורה התחתונה זה יקרה גם פה, האם ישראל ערוכה? ועוד עצה בקטנה לנתניהו בעניין
סידי

איך אני שונא להיות האיש הזה שלא אוהבים לשמוע אותו. נו, זה שאומר את האמת. אתם יודעים. קל יותר להיות פופוליסט ולספר כמה הכל יפה, ורוד ועם ישראל חי. מה לעשות… עם ישראל חי וזה מצוין, אבל תמיד יש אבל.

הפעם האבל הוא בנוגע לרעידות האדמה. באמת. תשבו. או נכון יותר תחזיקו חזק. השבוע התרחשה רעידת אדמה באזור עיראק-איראן. מדברים על כמה מאות של אנשים שמתו, עוד אלפים שנפצעו ונותרו ללא קורת גג ועדיין מוצאים ניצולים מתחת להריסות. העוצמה הייתה 7.3 בסולם ריכטר. עוצמה שכבר פוגעת גם בבני אדם ולא רק במבנים. הרגשנו את זה אפילו כאן. חלק סיפרו שהרגישו, חלק "דמיינו" והצטרפו להמון שהרגיש, אבל תוך כמה ימים עברו לשגרת היום. אז לא. תעצרו רגע. קחו נשימה ארוכה, אתם תזדקקו לה בהמשך הטור הזה.

מי שחושב שרעידת האדמה היא נחלת איראן-עיראק או טורקיה בלבד, אז יש לי חדשות בשבילכם. לא רק שזה אולי יתרחש פה, זה חייב להתרחש פה. מצטער. זו האמת. מילה של מורה לגיאוגרפיה (אופס, מסתבר שאני כזה).

נעשה את זה מאוד פשוט. מה שגורם לרעידות אדמה הם לוחות טקטוניים. לוחות אדמה ענקיים (יש 15 כאלה) שמרכיבים את הקרום, שזה בעצם המקום שעליו אנחנו חיים. הקרום אינו אחיד והמקום המסוכן ביותר הוא בין החיבורים של הלוחות הטקטוניים, כי המגמה (זו שאתם רואים שיוצאת מהאדמה כלבה) לוחצת כל הזמן על הקרום. עד כאן ההסבר המדעי הפשוט. אז למה זה מעניין אותנו? המקום המסוכן ביותר הוא בחיבור בין הלוחות. שם החיכוך הוא הכי גבוה.

זה מעניין אותנו כי ישראל נמצא בדיוק, אבל בדיוק, בין 2 לוחות טקטוניים, הלוח הערבי והלוח האפריקאי. מה שנקרא ובוודאי שמעתם, "השבר הסורי האפריקאי". היו פה רעידות אדמה, יהיו פה רעידות אדמה. אין שליטה על זה. סורי.

אחרי שלקחתי לכם את הראש, אקח לכם את הנשימה… כל 80 עד 100 שנים מתרחשת פה רעידת אדמה. בפעם האחרונה שהייתה פה רעידה הייתה לפני 90 שנה. מה שמלמד שבתוך עשור אמורה להתרחש פה וואחד רעידת אדמה שהארץ פה תרעד. לא רק תרתי משמע. יהיה פה בלאגן לא קטן.

תראו, אנחנו מדינה מפותחת ונערכים לרעידה. עושים תרגילים בבתי ספר וגם מידי פעם עושים תרגיל ארצי במקומות אחרים. בנינו, מסמנים וי… אבל השאלה היא מה באמת יהיה בזמן רעידת אדמה. עד כמה המדינה ערוכה לזה. לדעתי האמת נמצאת אי שם באמצע. יהיו מקומות שבהם תהיה יותר בעיה וכאלה שפחות. אבל ושוב יש אבל, זה גם תלוי במבנים בהם אנחנו גרים. רוב המבנים הם ישנים, ובאלו שאין תמ"א 38, שזה חיזוק מבנים לרעידת אדמה, תהיה קריסה. מצטער, זו האמת. האם אני סומך על המדינה? ככה. ברור לי שיהיה מאמץ לעזור, כמו שגם ברור לי שיהיה פה אי סדר אחד ענק. כי כאלה אנחנו, עד אסון לא מתעוררים.

דבר ראשון רשת החשמל תקרוס ואח"כ המים. האם בתי החולים יוכלו לקלוט את העשרות, המאות ונקווה לא האלפים שיגיעו לחדרי המיון? ברור שלא. רעידת אדמה אי אפשר לצפות, לפחות לא בינתיים, אבל ישראל לא עושה מספיק. אנחנו "ישנים" קצת בעמידה מה שנקרא. תראו כמה התקדמה התמ"א 38 בשנים האחרונות, בכדי להבין שיש כל כך הרבה מבנים שעוד לא חוזקו. אל תסתכלו על איראן, גם כאן יש מבנים בני 50 שנה ויותר. הם לא יחזיקו מעמד ברעידה. מצטער. מי שבונה על כך, לא מבין מה בנו לו. כי בעבר הבנייה לא נבנתה לרעידות אדמה, אלא להתיישבות מהירה. פעם בבתים הישנים בנו עמודים עמודים מטרים בודדים בתוך האדמה, וקיוו שהרבה עמודים יחזיקו את הבניין. אז זהו שלא (כן כן, גם אתם הגרים על בנייני עמודים).

מצד שני, יש לישראל את יחידות החילוץ הטובות ביותר בעולם. אז אל תדאגו, אחרי שהבניינים יקרסו וחלקם יקרסו, יהיה מי שיחלץ אתכם. או לפחות ינסה לעשות זאת. אני יודע שזה נשמע ציני ובאמת זה ציני, אבל זו גם האמת. אי אפשר להילחם בתופעת טבע במאה אחוז, אפשר לנסות. צריך לנסות. בישראל מנסים ככה 50 אחוז, בסגנון "הסמוך", כרגיל אבל אח"כ לפחות נהיה רציניים במאה אחוז, נספור את המתים, הפצועים ונשמח מכל אחד שחילצנו מההריסות. ונחלץ. אז אל תהיו רגועים.

ויש לי עוד מילה לנתניהו. לא, תירגעו, אני לא מתכוון להאשים אותו ברעידות האדמה. בוא קח עצה מחכם סידי, תצא גדול, ענק. לך תציע לאיראנים עזרה עם "יחידות ההצלה" של ישראל. כל העולם יהיה בהלם. ישראל מציעה לאיראן עזרה? נצא ענקים. אל דאגה האיראנים לא יסכימו, כי אז אפשר להגיד שלום לשלטון "האייטולות", שנעזרו באויב הציוני, כי הוא מתקדם מהם. אבל אתה ואנחנו נצא מחוזקים מזה. לא כמו חלק מהבניינים שלנו פה.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך