הורות ודימוי עצמי של ילדינו

ביטחון עצמי זה חשוב, את זה כולנו יודעים, אך השאלה כיצד ניתן לחזק אותו אצל הילדים נותרת פעמים רבות ללא מענה. אז לא, התשובה הפשוטה היא שיש לזהות ולהעצים את נקודות החוזק של ילדינו. נקודות החוזק, כלומר העוצמות שלו שמלוות אותו לכל מקום
כותבת באשדוד אונליין

ביטחון עצמי זה חשוב, את זה כולנו יודעים, אך השאלה כיצד ניתן לחזק אותו אצל הילדים נותרת פעמים רבות ללא מענה. אז לא, התשובה הפשוטה היא שיש לזהות ולהעצים את נקודות החוזק של ילדינו. נקודות החוזק, כלומר העוצמות שלו שמלוות אותו לכל מקום, בטוב וברע, ותמיד שומרות עליו. נקודות אילו מבטאות את התכונות החזקות של ילדנו ומציינות במה הוא טוב. כדאי ורצוי לעזור לו לזהות את נקודות החוזק הדומיננטיות ביותר עבורו, ולאפשר לו לשלב אותן בחייו ולהביאן לידי ביטוי במה שהוא עושה, וכן יש לספק לו הזדמנויות רבות לבטא זאת. לאחרונה יש גל של התפכחות מהציפייה לפיה ככל שנרבה לשבח ולהלל את הילד, נבנה אצלו ביטחון עצמי והערכה עצמית גבוהים יותר. מתברר שהקשר בין שבח וביטחון עצמי הוא מורכב, שלא כל המרבה במחמאות ובמילות עידוד לילד הרי זה משובח, וששבח מוגזם וכללי אף יכול להחליש את ההערכה העצמית של הילד.

דימוי עצמי הוא ההבדל בין הרצונות שלנו מעצמנו לבין מה שאנחנו מרגישים כלפי עצמנו. כלומר, ילדינו רואים את עצמם, אל מול מה שהם היו רוצים לראות בעצמם. הדימוי העצמי של ילדינו תלוי במחשבות וברגשות שהם פיתחו כלפי עצמם. ילדינו מפתחים דימוי עצמי נמוך או גבוה בהתאם לכישלונות וההצלחות לאורך השנים.

פעמים רבות, כאשר מתעוררות בעיות לימודיות או חברתיות, ההורים בתסכולם מפילים את האשמה על המורה והצוות החינוכי, מבלי להיות מודעים לאחריותם כהורים ולחשיבות של שיתוף הפעולה עם צוות בית הספר. תקשורת בונה וחיובית מצד שני הצדדים, עשויה להיות בסיס לחשיבה יצירתית משותפת, שתסלול את הדרך המועדפת להתמודד עם הקשיים. בכדי לעזור לילדך להעלות את הדימוי העצמי, אתם ההורים יכולים לבצע מספר שינויים קטנים בגישה שלכם כלפיו כגון: גלו חיבה ואהבה כלפי ילדכם. כל הקשר עם ילדינו צריך להיעשות בהמון חיבה ואהבה. תנו לילדכם מחמאות לעתים תכופות ככל האפשר, אך תדאגו שמחמאותיכם יהיו אמינות. הציבו מטרות בפני ילדכם, כשהמטרה צריכה להיות משהו שניתן באמת להשיגו. היו גאים בילדכם והראו להם זאת. דברו על ילדכם באופן חיובי בנוכחותם של אנשים חשובים בחייהם, והכי חשוב לעולם אל תשוו את ילדכם לאחרים.

לפני שאתם מטפלים בביטחון העצמי של ילדכם, תדאגו אתם ההורים שיש לכם את הכלים לכך. אני יכולה לעזור לכם במספר פגישות להדריך אתכם בנושא חשוב זה. הורים שיחסרו להם הכלים הללו יחוו קשיים לחנך ילד. כאשר נולדים לנו ילדים ואנו הופכים להיות הורים, אין זה אומר שאנו מקבלים באותו רגע את הכלים לחינוך, אנחנו כן מקבלים באופן מיידי את החיבור המיוחד הקיים בין הורה לילד והאהבה לילד, את הרצון לחבק ולהגן, אולם כל ילד מגיע עם התכונות הייחודיות לו, וגישה לילד אחד לא בהכרח תתאים לילד אחר. הורות היא למידה ורצון לראות את ילדנו מאושרים, ולהיות בשבילם בכל מצב נתון. הכרת ילדכם הנה המפתח לאושרו.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך