זהירות: קרציה שעוברת מהכלב עלולה לגרום למוות

שימו לב: בשנה האחרונה עשרות נדבקו בקדחת אשר מועברת על ידי קרציות, אמש אותרו 3 בני משפחה ואובחנו במחלה הזאת שעלולה לגרום למוות אם לא תטופל בזמן
קרציה

למרכז הרפואי הלל יפה הגיעו בימים האחרונים 3 בני משפחה, כולם אותרו כחולים בקדחת הבהרות, האם חלתה באופן קל, האב והבן אושפזו ביחידה לטיפול נמרץ כללי. הילד, כבן 15 הגיע לבית החולים לאחר שהתמוטט בביתו וכשהוא בהכרה מעורפלת. בחדר מיון, לאור כל התסמינים נראה כי מדובר בקדחת הבהרות, והילד הועבר מידית לטיפול נמרץ כללי כשהוא במצב קריטי ויש חשש משמעותי לחייו.

קדחת הבהרות הינה מחלה הנגרמת על ידי חיידק הריקציה המועבר לבני אדם באמצעות קרציות שהיו על כלבים נגועים. הכלב הוא נשא של החיידק ואינו חולה.

מהי קדחת הבהרות?
ד"ר מיכל שטיין, מנהלת היחידה למחלות זיהומיות של המרכז הרפואי הלל יפה מסבירה כי קדחת הבהרות (spotted fever), נגרמת ע"י חיידק הריקציה. החיידק מועבר לבני אדם על ידי קרציות מכלבים נגועים. הכלב הוא נשא של החיידק ואינו חולה.

ברב המקרים הקרציות נצמדות לאדם בזמן שהייה בטבע / גינות נוי, ובמיעוט המקרים יש סיפור ברור של מגע עם כלבים, אין הדבקה מאדם לאדם. התסמינים העיקריים למחלה, מופיעים 14 עד 21 יום לאחר מגע עם הקרציה, וכוללים חום גבוה, כאב ראש עז, חולשה כללית, וכאבים בכל הגוף. בהמשך, שלושה עד חמישה ימים מהופעת סימנים אלו, מופיעה במרבית החולים התפרחת האופיינית המכונה בהרות : כתמים קטנים, אדומים ובהירים, היכולים להופיע בכל מקום על פני הגוף. אופייני שהתפרחת מתחילה בקרסולים ושורשי כפות הידיים ומתפשטת הן למרכז הגוף והן לקצוות כולל כפות ידיים ורגליים. לעיתים התפרחת משנה את אופייה, הופכת לדימומית, ולא נעלמת כאשר מותחים את העור.

ברב המקרים המחלה קלה וחולפת מעצמה, אך לעיתים היא חמורה, ובלא מתן טיפול ייתכנו סיבוכים של דלקת המח, דלקת ראה, הפרעה לתפקודי הכליות, הכבד, מערכת הקרישה והדם, דלקת בשריר הלב ובמקרים חמורים אף מוות.

האבחנה מתבססת על שילוב של התסמינים הללו וממצאים בבדיקות דם (כגון ירידה בערכי הנתרן וטסיות הדם). בזמן המחלה עצמה, בדיקת המעבדה הספציפית הבודקת את רמת הנוגדנים כנגד החיידק בדם תהיה לרב שלילית.

אבחנה סופית ניתנת לביצוע רק שבועיים -שלושה לאחר המחלה החריפה על ידי זיהוי עליית נוגדנים כנגד החיידק.

הטיפול המועדף למחלה הינו בתרופה הנקראת דוקסילין.

על מנת לנסות ולהימנע ככל הניתן מעקיצת קרצייה, יש להקפיד ולטפל בכלב הביתי כנגד קרציות. בנוסף לטיפול בכלב עצמו מומלץ לבצע טיפול ואיבוק סביבתי במלונת הכלב או במקומות המרבץ שלו. לאחר שהייה בגינה או טיול בטבע יש להקפיד לחפש קרציות בעיקר במקומות חבויים כגון קפלי עור, בתי שחי.

במידה ונמצאת קרציה, ישנה חשיבות לשליפתה במלואה, בעזרת פינצטה, חשוב לא למעוך את הקרציה ולא להשאיר חלקים ממנה בגוף.

במידה ומופיעים תסמינים מחשידים כגון חם, כאב ראש, יש לגשת להתייעצות רפואית בהקדם ולעדכן את הרופא על מציאת הקרציה.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך