המנגנון ליישוב סכסוכי עבודה: הוועדה הפריטטית

לאחר מו"מ ארוך ומייגע, הגיעה הסתדרות עובדי הבניין והעץ לסיכום עם התאחדות בוני הארץ על הקמת מנגנון ליישוב סכסוכי עבודה בין עובדי הבניין לקבלנים וחברות הבנייה. יו"ר הסתדרות הבניין והעץ יצחק מויאל, הוציא לפועל הקמת המנגנון כפי שנקבע בהסכם הענפי. טור אישי / יצחק מויאל
גבר יושב

הרעיון בהקמת מנגנון כזה הוא להגיע למצב בו כל צד, המעסיקים מצד אחד והעובדים מצד שני, יהיו מרוצים מכל החלטה, שתתקבל בנוגע לסכסוך שיש ביניהם ולאפשר לעובד להמשיך בעבודתו ולמצות את ההליכים בטרם יגיעו הצדדים לבתי משפט וחלילה לעזיבת מקום העבודה. לעתים גם לצד של המעסיקים יכול להיגרם נזק של הוצאות כספיות מיותרות בבתי משפט בגלל עיכובי הליכים, ותשלומי פיצויים נזיקין ועוד.

מנגנון כזה שמורכב משני הצדדים יפתור בעיות בטרם הם יהיו בלתי הפיכים. ובכלל, יש לציין כי הסכם העבודה הקיבוצי בענף, מחייב את החברים לקיים דיון בוועדה הפריטטית כתנאי להגשת תביעה ולהמשך הליכי המשפט בבתי הדין לעבודה. בפועל, הוועדה מורכבת מנציג הסתדרות העובדים ונציג התאחדות הקבלנים וגם נציגו של העובד, ומקיימת עשרות דיונים בסכסוכי פרט בכל חודש.

לשמחתי הרעיון הזה קרם עור וגידים לאור העובדה שעם כניסתי לתפקיד הונחו על שולחני אלפי תביעות בשנה, שחלקם הגדול נובע מפרשנות של ההסכם הענפי שחתמנו עם המעסיקים. הדיונים מתקיימים לסירוגין, בבניין הסתדרות העובדים ובמשרדי התאחדות בוני הארץ. הנציגים עושים מלאכתם בצורה המקצועית ביותר כפועל יוצא מהכשרתם, בין השאר, כתוצאה מהניסיון הרב שרכשו בתחום לאחר ניהול של אלפי סכסוכים פרטניים בין העובדים לקבלנים.

גם בתי הדין מרוצים מאוד מהמנגנון, שכן רובם המכריע של הסכסוכים מסתיימים בוועדה הפריטטית בדיון אחד, כשהצדדים מקבלים מחברי הוועדה את הכלים המקצועיים להעריך את רכיבי התביעה, הסיכונים והסיכויים הצפויים להם בניהול התביעה. כך, בתי הדין נותנים רוח גבית לפעילות הוועדה, מוקירים ומעריכים אותה. הוועדה מצידה, מסיימת את הסכסוכים ובכך מפחיתה את כמות התביעות ההדדיות, המגיעים לבתי הדין כשהוצאות ההליכים הנערמות בסופו של דבר על הקופה הציבורית ומשרד המשפטים, נחסכות.

השכיל לעשות בית הדין הארצי לעבודה בהחלטה תקדימית לפיה, קודם הליכה של עובדים או מעסיקים לבית הדין יש למצות ההליכים גם המעסיק וגם העובד בוועדה הפריטטית.

פעילות הוועדה, זוכה להרבה שבחים והיא מביאה למצב בו כל הצדדים נהנים וכך, העובדים מקבלים את כספם כמעט באופן מיידי, הקבלנים חוסכים בזמן ובעלויות משפטיות, ונהנים מטיפול מקצועי ומסור בענייניהם. הוועדה ניתנת כשירות לחברי ההסתדרות ולחברי התאחדות בוני הארץ, שירות שניתן בחינם. צריך להדגיש כי הטיפול בוועדה אין לה עלויות כספיות, לא למעסיק ולא לעובד אגורה.

כדי שהוועדה תצליח גרמתי לשיתוף פעולה עם מספר גורמים חשובים כמו: משרד הביטחון, צה"ל מחלקת הקשרים הבינלאומיים של ההסתדרות, התאחדות בוני הארץ, וכל אחד בחלקו תורם לטפל בכל העובדים המועסקים בענף, לרבות עובדים פלסטינים וזרים, שזוכים לטיפול שוויוני ראוי ומידי כולל תרגום ההסכם הקיבוצי בשפת העבודה כולל מתורגמן בוועדה. לכן, אני פונה לכל המעסיקים לנצל את המנגנון הזה ולפנות לוועד לפתור סכסוכים ותביעות מיותרות.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך