בג"צ ביטל את חוק מס דירה שלישית

שופטי בג"ץ קבעו כי יש להחזיר את הדיון לוועדת הכספים של הכנסת. נשיאת בית המשפט העליון השופטת מרים נאור: "נחצו כל הקווים האדומים".
בנין בהקמה באשדוד

שופטי בג"ץ ביטלו אמש את החוק הקובע כי על המדינה לגבות מס על כל דירה שלישית לאדם, זאת לאחר שקיבלו את העמדה שלפיה "נפל פגם מהותי" בהליך החקיקה. הם קבעו כי יש להחזיר את הדיון לוועדת הכספים של הכנסת. נשיאת בית המשפט העליון השופטת מרים נאור קבעה כי "במקרה שלפנינו נחצו כל הקווים האדומים".

העתירות נגד חוק מס דירה שלישית נסובו סביב ההליך הפגום של אישור החוק. התברר כי חברי הכנסת קיבלו לידיהם ביום חמישי, 15 בדצמבר 2016, את נוסח החוק ב-21:02 במהלך דיונים בוועדת הכספים. לקראת חצות החל הדיון בהצעת החוק. חברי כנסת מהקואליציה ומהאופוזיציה התרעמו על הזמן הדחוק שניתן להם לעיין בנוסח החוק. חברי כנסת יצאו מהוועדה במחאה על המשך הדיון, אבל חרף המחאה, המשיך יו"ר הוועדה בדיון. ביום שישי ב-7:05 בבוקר אישרה הוועדה את נוסח החוק לקריאה שנייה ושלישית.

את ההכרעה בבג"ץ מס דירה שלישית קיבל הרכב מורחב של חמישה שופטים בראשות נשיאת בית המשפט העליון, מרים נאור. אליה הצטרפו ארבעה שופטים – אסתר חיות, ניל הנדל, נעם סולברג ומני מזוז.
 
בחמש העתירות שהוגשו נגד הכנסת, משרד האוצר ושר האוצר משה כחלון עם אישורו של חוק ההסדרים, נטען כי נפלו פגמים בהליך החקיקה. בדיון שהתקיים לפני כשלושה חודשים תקף היועץ המשפטי לכנסת, אייל ינון, את התנהלות הממשלה והכנסת בהליך החקיקה של המס ואמר כי היא לא הייתה תקינה. הוא ביקש מבג"ץ לקבוע שנפל בהליכי החקיקה פגם היורד לשורש ההליך.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך