פרויקט נאות ספיר: 900 יחידות דיור חדשות ברובע ה

מדינת ישראל הכריזה על מתחם "נאות ספיר" כמתחם פינוי-בינוי בו ייבנו 900 יחידות דיור. בשורה משמעותית מאוד לעיר אשדוד בכלל ולרובע ה' בפרט - חברת "ישפה התחדשות עירונית" קיבלה בשבוע האחרון הודעה משמחת ממשרד השיכון, על כך שהתקבל האישור על הכרזת מתחם "נאות ספיר" כפרויקט פינוי-בינוי, עוד בשורה חשובה - תמהיל הדירות במגדלים מכיל 50% דירות המיועדות לזוגות צעירים. בעיריית אשדוד מרוצים מאוד מהאישור של פרויקט בסדר גודל שכזה, וישנה מגמה לקדם ולהאיץ פרויקטים נוספים של פינוי-בינוי ברובעים הוותיקים
פרויקט נאות ספיר: 900 יחידות דיור חדשות ברובע ה

ברחבי העיר אשדוד יש כמה וכמה פרויקטים שברגע שייצאו לפועל, הם יהוו סוג של "שובר שוויון", כאלה שיעניקו את החותמת הסופית להתחדשות העירונית, המרימה ראש יום אחר יום בכל פינה ברובעים הוותיקים. אחד מהם הוא מתחם "נאות ספיר", שצץ כרעיון ראשוני לפני שנים ארוכות ובימים אלה מקבל את החותמת הרשמית ממדינת ישראל כפרויקט שיהיה אחד היפים באשדוד.

מדובר בפרויקט שישנה את פניו של רובע ה', באזור הנושק לרחוב הרצל. למעשה יהיה חיבור תכנוני ועיצובי של המתחם החדש לציר התנועה המרכזי של העיר, והוא "יזמין" את מי שנוהג בציר הרצל, להיכנס למתחם כדי לערוך קניות וליהנות משלל הפארקים והגנים שיוקמו ב"נאות ספיר". גם פרויקט REWAY, שיעניק חזות אחרת לשדרות הרצל, ישלים את המהפך הכללי באזור, וזה בדיוק החזון עליו מדבר ראש העיר ד"ר יחיאל לסרי.

כך או אחרת, בימים אלה הכריזה מדינת ישראל (משרד השיכון) על מתחם "נאות ספיר" כמתחם מאושר לפינוי בינוי, וזה כאמור מהווה חלק חשוב ביותר בהליך שבו מתקבלים אישורים לפרויקטים מסוג זה. כמו כן בוצע תסקיר חברתי מקיף, אשר מנתח את כל המרקם החברתי הקיים היום ונותן כלים חשובים בהליכי התכנון והאישורים.

בפרויקט זה הבניינים הישנים "יימחקו", כמו גם המרכז המסחרי המיושן הפועל במקום, ובמקומם יוקמו בנייני מגורים מפוארים, פארקים ומסחר. יואל גבאי, מנכ"ל חברת "ישפה", אמר לעיתון "המגזין": "בהמשך לפרויקט מתחם אבן עזרא, חברת ישפה ממשיכה להצעיד את העיר אשדוד לעבר עתיד מבטיח של כרך מוביל ומתקדם. במתחם נאות ספיר ושדרות הרצל מתוכנן פרויקט של התחדשות עירונית בעל איכויות חסרות תקדים עם אדריכלות חדשנית, תכנון עירוני המקדם עירוב שימושים קהילתי, בנייה לפי עקרונות המחמירים ביותר של בנייה ירוקה, מוסדות חינוך מתקדמים, שטחים פתוחים ציבוריים רחבי ידיים ושטחי מסחר רבים בעלי נגישות מקסימאלית להולכי רגל ולכלי רכב. חברת ישפה מעמידה את התושב במרכז העשייה, ומעלה על נס את חזון ראש העיר לחידוש משמעותי של רקמות באזוריה הוותיקים של העיר".

14 בניינים ייהרסו, במקומם ייבנו 4 בניינים
תוכנית המתחם מרשימה מאוד, וכוללת 4 בניינים חדישים ובסך הכל 900 יחידות דיור. 2 הקומות הראשונות בכל מגדל ישמשו למסחר, ומעליהן 2 קומות המשמשות את צרכי הדיירים. בין המגדלים יוקם אגף נוסף בן 3 קומות, המכיל קומת מסחר ומעליה 2 קומות של גני ילדים ובית ספר יסודי.

ניתן לראות על פי ההדמיות שמדובר בפרויקט חדשני וייחודי, עם אדריכלות שלא ראינו עד היום באשדוד. הכוונה היא לבנות קו חדשני, שיעניק ייחודיות למתחם "נאות ספיר", עם כל המשתמע מכך.

במקביל, חברת "ישפה" מובילה פרויקט נוסף במתחם פלדות ורחוב הרותם. פרויקט זה עבר אישור משרד השיכון וקיבל אור ירוק מהוועדה המחוזית, על מנת לממש את פינויו של מתחם הפלדות שבו קיימות בעיות איכות סביבה, ועל הריסות המתחם ייבנו מבני מגורים, גינות לרווחת התושבים, שטחי מסחר, גני ילדים ובתי ספר. גם כאן ישנו תכנון הלוקח בחשבון את התושב כמרכז, ומביא את כל השיקולים של בניה מודרנית, נגישה ויפה.

לחברת "ישפה" יש פרויקט מרשים נוסף באיזור ב', רחוב הרב מימון. בימים אלו שוקדים טובי המתכננים בתכנון מתחם יפיפה ברחוב, שבו יפונו עשרות משפחות ממבנים ישנים וסמטאות מוזנחות, ויהפוך גם הוא לחוויית מגורים לשנים הבאות.

חברת "ישפה" מצויה במקום הראשון בארץ
לראשונה בישראל, לאחר שתחום ההתחדשות העירונית (תמ"א ‭ 38‬ ופינוי בינוי) צבר בשנים האחרונות תנופה הולכת וגוברת, עיתון "גלובס" ואתר "מדלן", פרסמו לא מכבר דירוג של יזמי תמ"א‭ 38‬ ופינוי בינוי. הדירוג המלא, בחלוקה לפי ערים ועוד, יוכל להעניק לראשונה לבעלי דירות ואחרים לדעת מה הרקורד האמיתי של היזם המציע להם את שירותיו.

מסתבר שברמה הארצית חברה מאשדוד היא המובילה במספר פרויקטים של תמ"א 38. מדובר בחברת "ישפה התחדשות עירונית", המחזיקה ב-40 פרויקטים באשדוד. חמישה פרויקטים כבר אוכלסו, 11 פרויקטים קיבלו היתר בנייה, ו-24 פרויקטים מצויים בתכנון מתקדם.
כמה התפתחה תמ"א 38 בשנים האחרונות? בפילוח בין הערים השונות, ניתן כמובן לזהות הבדלים משמעותיים. על פי נתוני "מדלן", בשתי ערים נוצר מצב שבו נמכרות יותר דירות תמ"א 38 מדירות חדשות בפרויקט יזמי רגיל. ברמת גן שיעור הדירות החדשות שנמכרו במסגרת תמ"א‭ 38‬ הגיע בשנת‭ 2015‬ ל-69%, ובעיר גבעתיים עמד שיעור הדירות החדשות של תמ"א 38 מסך הדירות שנמכרו על 57%.

גם באשדוד שלנו מדובר בנתון גבוה מאוד, 23% משיעור הדירות החדשות שנמכרו בשנה החולפת היו במסגרת תמ"א 38. שיעור דומה נרשם באותה השנה גם בעיר חיפה. בראשון לציון מדובר ב-19% מכלל הדירות החדשות שנמכרו, בתל אביב–יפו בכ-13% ובירושלים רק באחוז אחד בלבד.

כמה חברות פועלות בתחום הלוהט של תמ"א 38, כאלו שבאמת מקדמות פרויקטים, ומגישות בקשה להיתרי בנייה לפי התמ"א? על פי הנתונים שנאספו, לא פחות מאלף חברות שונות הפועלות במסגרת תמ"א ‭ 38‬ בפריסה ארצית (כאשר מדד לפעילות נבחן על ידי בקשה להיתר בנייה, רף שמשאיר בחוץ לא מעט חברות שרק החלו להחתים דיירים ולגבש פרויקטים).

הנתונים מצביעים על תופעה של "זנב ארוך", כלומר ריבוי שחקנים קטנים ומיעוט שחקנים גדולים. על פי הנתונים, מתוך כל אותם ‭ 1,000‬ יזמי תמ"א 38, כ-70%‬ הם בעלי ניסיון מועט, אם בכלל, וקידמו לא יותר משני פרויקטים בתמ"א‭ .38‬ בקצה השני, 10% בלבד מהחברות מחזיקות ביותר משליש מסך הפרויקטים של תמ"א 38.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך