פרשת שלח לך

קוראים יקרים, כתוב בפרשה: "שלח לך אנשים ויתורו את ארץ כנען...". שואלים למה נסמכה פרשת המרגלים לפרשת מרים, לפי שלקתה על עסקי דיבה שדברה באחיה, ורשעים הללו ראו ולא לקחו מוסר.
טור של שריקי

קוראים יקרים, כתוב בפרשה: "שלח לך אנשים ויתורו את ארץ כנען…". שואלים למה נסמכה פרשת המרגלים לפרשת מרים, לפי שלקתה על עסקי דיבה שדברה באחיה, ורשעים הללו ראו ולא לקחו מוסר.

מסבירים המפרשים: מעשה באישה אחת שהוצע לבתה להשתדך עם תלמיד חכם מופלג, והיא התנגדה לשידוך זה בטענה שהחתן צולע, ואין היא מוכנה שבתה תינשא לבעל מום. זמן קצר לאחר שהביעה את התנגדותה לשידוך, הגישה לבעלה חלב חם, ובדרך מעדה ושברה את רגלה. פשפשה האישה במעשיה ומצאה כי בוודאי נענשה על כך שהגישה לבעלה לשתות לפני התפילה. היא לא ראתה שזה עונש שקיבלה ל איך שדברה על החתן.

פגם זה נובע מחיסון שאין אדם רואה נגעי עצמו לפיכך מגיע למסקנות מעוותות.

תכלית העונשים בעולם הזה, היא ללמד אדם מוסר. כדי לאפשר לאדם להבין מתוך העונש מה חטאו ומה דורשים ממנו לתקן, ניתנים העונשים בהנהגה של מידה כנגד מידה. מפרשת המרגלים לומדים אנו שלא רק מעונשים וייסורים הפוקדים את האדם עליו ללמוד, כי אם גם מעונשים שבאים על זולתו. ולכן נסמכה פרשת המרגלים לפרשת מרים.

הלכות שבת
נאמר בישעיה: "וקראת לשבת עונג…". ואמרו בגמרא: אמר רבי יוחנן משום רבי יוסי, כל המענג את השבת נותנים לו נחלה בלי מצרים, שנאמר: אז תתענג על ה' והרכבתיך על במתי ארץ, והאכלתיך נחלת יעקב אביך וגו'. רב נחמן בר יצחק אמר, ניצול משעבוד גלויות. אמר רב יהודה אמר רב, כל המענג את השבת נותנים לו משאלות לבו . לפיכך צריך האדם לזרז את עצמו כדי לכבד את השבת. ויש אומרים שמצוות עונג שבת עיקרה מן התורה, שהשבת הוא בכלל מקראי קודש, שנאמר, וביום השביעי שבת שבתון מקרא קודש. ומקרא קודש פירשו חז"ל בספרא, דהיינו לקדשו ולכבדו בכסות נקייה, ולענגו בעונג אכילה ושתייה. ולכן צריך לכיוון לקיים מצווה מן התורה לענג את השבת. ויש חולקים ואומרים שמצוות עונג שבת אינה אלא מדרבנן, ומדברי קבלה. ועל כל פנים כבר הפליגו חז"ל מאד במצווה זו, ויכווין לקיים מצות עונג שבת.
אף-על-פי שאין חיוב מצד ההלכה לאכול בשר בשבת, שהרי אין חיוב שמחה בשבת, מכל מקום מי שיכול לקנות בשר לשבת, טוב והגון שיעשה כן. וירבה בבשר ויין ובתבשילים כפי יכולתו, ובכל מקום ומקום יענגוהו במאכלים ובמשקים החשובים להם עונג. ומי שאין בידו לענגו בבשר, יענגהו כפי יכולתו, ויאכל לכל הפחות ב' סעודות בשבת. ויצמצם בצרכי שאר הימים, כדי שיהיה לו לסעודות שבת, ואל יצטרך לבריות. אבל אם אין לו אפשרות גם לב' סעודות, ייקח מגבאי צדקה, ויבקש מזון לכל ג' הסעודות.

שבת שלום!

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך