בעידן האייפון והטאבלט: למעלה מ-28,000 אשדודים קוראים ספרים!

לכבוד שבוע הספר העברי שיתקיים השנה באופן חגיגי במיוחד באשדוד, הגענו אל הספרייה העירונית ולמדנו שלמרות ההתפתחות הטכנולוגית, האשדודים עדיין קוראים ספרים ובגדול. ספרייה מודל 2017 היא כבר לא המקום השקט בו רק מוצאים מאמרים, אלא מרכז תרבותי וחברתי בו ניתן להשאיל ספרים, להכיר אנשים חדשים ולהעשיר תרבויות באירועים מיוחדים לילדים ומבוגרים. רוצו לקרוא!
בעידן האייפון והטאבלט: למעלה מ-28,000 אשדודים קוראים ספרים!
מנהלת הספרייה זהבה דויטש. צילום: דודי בוזגלו.

יחד עם הקדמה הטכנולוגית והמסכים המרצדים אלינו מכל מקום, היה נראה שעידן הספרים המודפסים נשכח איפשהו בתחילת שנות האלפיים. לכבוד שבוע הספר העברי שחל השבוע, יצאתי לביקור בספרייה העירונית וגיליתי שטעיתי ובגדול.

נכון לכתיבת שורות אלו, מנויים לספרייה העירונית של אשדוד למעלה מ-28,000 תושבים שנהנים להגיע אל הספרייה, לבחור את הספרים הבאים שלהם, לקרוא, להחליף וחוזר חלילה… מסתבר שהספרייה של ימינו היא כבר לא המקום בו אסור להוציא הגה מהפה, מהחשש שהספרנית הקפדנית תזרוק אותנו החוצה… אלא מקום קהילתי הפותח את שעריו גם למפגשים חברתיים ואירועים מיוחדים. שיחה עם מנהלת הספרייה, זהבה דויטש הנפלאה, חושפת בפניי שהדבר החשוב ביותר עבורה בספרייה הוא האנשים המגיעים אליה, ולאו דווקא הספרים שנמצאים על המדפים. היא מספרת שהקריאה מאוד חשובה, אך הספרייה הוא גם המקום של הקוראים להיפגש אחד עם השני, להיחשף לתרבויות חדשות ולקבל מענה לדברים שונים כמו עזרה בהתמצאות בעיר, סיוע בכתיבה תקנית בעברית ועוד.
הספרייה הממוקמת ברובע ב', מאוד מעורבת בחיי הקהילה הסובבת אותו, היא כבר לא "מגדל שן סטרילי שמנותק מהקהילה ונותן רק מאגרי מידע, אלא מקום שנותן מענה אנושי ומסייע בתחומים רבים", לדברי דויטש.

זהבה, אילו אירועים מיוחדים יש בספרייה שלנו?
"יש אצלנו אירועי תרבות למבוגרים באופן קבוע, אנחנו מביאים אירועים ברמה מאוד גבוהה, כמו ערבי שירה ומפגשים עם סופרים מצליחים בעלות סמלית של 20 ש'קל למשתתף. האירועים האלה רצים גם בתל אביב ובערים הגדולות בעלות של 150 שקל לפחות לכרטיס. לנו חשוב להנגיש את האירועים האלו לכלל הקהל ושכולם יוכלו להגיע וליהנות. יש לנו אנשים קבועים שמאוד אוהבים את הערבים הללו ובאים פעם אחר פעם. בנוסף, יש לנו גם אירועים לילדים בחינם, בכל יום ראשון בשעה 17:00, יש אצלנו שעת סיפור ויצירה להורים ולילדים. ופעם בשבועיים יש גם הצגות בחינם, שווה להתעדכן ולהגיע".

מיהו הקהל שמגיע להחליף ספרים כיום?
"המנוי בספרייה הוא חינם לתושבי אשדוד ויש לנו מנויים מכל שכבות הגיל והאוכלוסייה, האשדודים עדיין קוראים ספרים. יש לנו 28,000 מנויים בספרייה, שזה יותר מ-10% מתושבי אשדוד. בניגוד למה שחושבים, בכל שנה יש עלייה של קרוב לחמישה אחוזים במספר המנויים והקוראים. אנשים לא בורחים מהספרים אלא חוזרים אליהם. הספרייה גם מונגשת לעיוורים על ידי תוכנות מיוחדות במחשבים כך שכולם יכולים לקרוא וליהנות".

הספרייה העירונית ממוקמת ברחוב קיבוץ גלויות ברובע ב'. צילום: דודי בוזגלו.

גם בני הנוער קוראים?
"המגמה הבינלאומית היא שעיקר הקוראים הם ילדים ומבוגרים, בישראל יש שינוי מעניין דווקא בגיל הצבא, בתור תלמידי תיכון רוב הנערים ממעטים לקרוא וכשהם מתגייסים לצה"ל הם חוזרים להשאיל מאיתנו ספרים וזה נהדר. יש לנו המון חיילים קרביים שמנויים לספרייה והם מקבלים את הספרים לכמה זמן שהם צריכים. בדרך כלל זמן ההחזרה הוא עד 30 יום".

מהו ההיצע שקיים בספרייה?
"יש לנו קרוב ל-140,000 ספרים ואנחנו מעשירים את האוסף על בסיס שבועי. יש ספרים לכל הגילאים ובכל הז'אנרים בשפות עברית, אנגלית, רוסית וצרפתית. אנחנו משתדלים לרכוש ספרים לכל רובד האוכלוסייה ועל פי בקשת הקהל. אם מישהו מבקש ספר מסוים שחסר, אנחנו רוכשים עבורו ומודיעים לו כשהוא מגיע, גם ספרי קריאה וגם ספרי עיון לימודיים לסטודנטים. יש לנו מימון ממשרד התרבות, העירייה ומתרומות, ואנחנו משתדלים להפיק ממנו את המרב למען הקוראים שלנו".

את מנהלת את הספרייה העירונית כבר 15 שנים, מה את אוהבת בה במיוחד?
"המשאב הגדול ביותר עבורי הוא לא הספרים, אלא קהל האנשים שמגיעים אליה. הספרים אמורים להעשיר ולשרת את הקוראים ולא להפך. זו המדיניות שלנו כאן ויחד עם 11 הספרניות שלנו אנחנו מעניקות יחס אישי לכולם. יש קוראים מערים אחרות שעושים מנוי דווקא באשדוד, משום שיש פה מענה אנושי חם ובגלל שהיצע הספרים שלנו כל הזמן משתדרג. אני באה מטוב, באה בטוב ומאמינה בטוב, הדלת שלי תמיד פתוחה ואני רוצה לעזור לכולם. חשוב לי לציין שיש לנו צוות נפלא, שום דבר ממה שקורה כאן לא היה יכול להתבצע בלעדיהם. מגיעים אלינו אנשים מכל הסקטורים, מכאלה שעובדים בעבודות פיזיות קשות ועד רופאים ובכירים בהייטק, חילוניים וחרדים והמשותף לכולם זו אהבת הקריאה. כנראה שלא סתם אנחנו נמצאים ברחוב שנקרא קיבוץ גלויות".

ועל מבנה הספרייה מה יש לך לומר? אין ספק שהוא זקוק לשיפוץ.
"נכון, יש הבדל גדול בין התכנים שבתוך הספרייה לבין המבנה הישן שנבנה בסוף שנות ה-60, ללא ספק הוא זקוק לשיפוץ. הגודל שלו לא מכיל את כל הקוראים שלנו והמדפים מלאים עד אפס מקום, אנחנו צריכים מקום גדול יותר. אני מאמינה ויודעת שבקרוב יהיה לנו שדרוג רציני, יש מקום שמוקצה לספרייה במרכז העיר, ואני יודעת שראש העיר ד"ר יחיאל לסרי, שם את החינוך והקריאה בראש מעייניו, אז ברור לי שזה יקרה. כמו בכל דבר יש לנו שתי אפשרויות, לשבת ולקטר או למלא את המקום בתוכן לקהילה. אני בוחרת בכל יום מחדש באפשרות השנייה, אין סיבה שנחכה עד שיהיה לנו מבנה".

דויטש בספריית הילדים העשירה. צילום: דודי בוזגלו.

לכבוד 'שבוע הספר העברי' יצרתם השנה תוכנית חגיגית במיוחד, על מה מדובר?
"לאורך כל השנים שבוע הספר היה בספרייה, השנה הוא יתרחש בכל אשדוד, בכל מוסדות התרבות, המוזיאונים והמתנ"סים, יהיה יריד ספרים ענק ברחבת העירייה ותוכנית עשירה שמתאימה לכל האוכלוסייה. יהיה גם ערב הוקרה מיוחד בו נפרגן ליוצרים, סופרים ומשוררים אשדודים. האירועים יפתחו ב-5/6 ויסתיימו ב-14/6, עבדנו על התוכנית למעלה משלושה חודשים והשקענו מאוד בתכנים יחד עם אנשים רבים וטובים. הקפדנו שהתכנים יהיו מבוססים על הספרות העברית. לכל אדם יש טעם שונה ולכולם יש מענה בשבוע הספר, יהיה אפילו בוקר של שירה ערבית. יתקיים יריד למכירת ספרים בשיתוף סטימצקי במחירים מוזלים מאוד, יהיו דוכנים רבים עם ספרים מכל הז'אנרים, ובמקביל יתקיימו ברחבה הצגות ילדים בחינם. יהיה גם יריד 'קח תן' בצוללת הירוקה, ובו אנשים מוזמנים להגיע עם ספרים ישנים ולהחליף ביניהם ועוד המון אירועים".

ואיך התחושות שלך רגע לפני שזה מתחיל?
"אני מאוד מתרגשת לקראת אירועי שבוע הספר, הוא מהגדולים בארץ אם לא הגדול ביותר. יש לנו תוכנית מיוחדת שאפשר רק להתגאות בה. אנחנו מאוד מקווים שהקהל יגיע וישתתף ושזה יהפוך למסורת שנתית. חשוב לי לציין שמי שעזר שכל התוכנית הזאת תצא לפועל הוא ראש העיר ד"ר יחיאל לסרי, יחד עם אורן טאויל, מנכ"ל החברה העירונית והצוות שלו".

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך