"כאבי גדילה"

"כל כך התקדמנו בתהליך והצלחנו להטמיע הרגלים חדשים בתקשורת בינינו, האווירה בבית השתפרה והיה הרבה יותר נעים... ופתאום 'בום'... מריבה אחת וכאילו לא עשינו כלום".
טור עזרה

אם לומר את האמת, אני שומעת את המשפטים האלה כמעט בכל תהליך אימון אישי וייעוץ זוגי שאני מלווה, ואני בהחלט לא נבהלת. זהו תהליך טבעי של שינוי, המצריך "לחשב מסלול מחדש" ולא תמיד זה קל. ניתן להשוות אותו לתהליך צמיחה והתפתחות ולכאבי הגדילה שמלווים אותו. אנחנו מכירים את המונח "כאבי גדילה" כתופעה נפוצה אצל ילדים ומתבגרים, וכדי לפקח על התפתחותם התקינה ועל שלילת סיבות אחרות לכאבים, מבצעים בדיקות שגרתיות ומדדי גובה, משקל ועוד.

מה הקשר להתפתחות אישית וזוגית?
כן, גם בחיינו האישיים והזוגיים אנחנו חווים "כאבי גדילה" וגם בהם אנחנו צריכים לעשות מדי פעם בדיקה תקופתית. כאבי הגדילה שלנו באים לידי ביטוי כמעט בכל שלב ובכל תחום שקיים בחיינו. כאבי הגדילה הם אותם אתגרים שאנחנו חווים, הקשיים שאיתם אנחנו נאלצים להתמודד, חוסר ביטחון בעצמנו או בזוגיות שלנו, בעיות תקשורת, מצב כלכלי, סכסוכים, תסכולים, משקעים שנצברו כתוצאה מאגירת כעסים ועלבונות… ועוד ועוד. כאבים!

אולם, אם נדע להתבונן בכאבים האלה, ללמוד מהם, להפיק לקחים ולהתמודד בצורה החיובית והנכונה עבורנו, נוכל לחוות את עצמת הצמיחה וההתפתחות.

צמיחה והתפתחות מתוך כאב/משבר, הוא תהליך שמצריך התבוננות פנימית על מה שקורה לנו בזמן המשבר, ברמה המחשבתית, הרגשית וההתנהגותית. הדבר העיקרי שעליו אנחנו נוטים לחשוב בזמן כאב, הוא על הכאב עצמו, על הקושי עצמו, ועל כמה שאנחנו "מסכנים". ההתעסקות עם הכאב משפיעה באופן ישיר על הרגשות הקשים הנלווים למחשבות האלה. במצב כזה, אנחנו לא פנויים להתבוננות ולמידה. במצב כזה, של התמקדות בקושי, יש נטייה לשכוח את כל הדברים הטובים שכן יש לנו בחיים. זוהי מערבולת שלעתים רק איש מקצוע יכול לסייע לאדם לצאת ממנה, מתוך הבנה שהקושי בא ללמד אותו משהו על עצמו והכאב יכול להיות נוכח (בינתיים) מבלי שישפיע על ההתמודדות היומיומית.

בחיים הזוגיים של כולנו ישנם קשיים. אם זה קשיי תקשורת, הבנה, אמון הדדי וכדומה, או קשיים כלכליים, בריאותיים ועוד. אלה הם "כאבי הגדילה" של הזוגיות שלנו וטוב שנדע לקבל אותם… בתנאי! בתנאי שאנחנו עוצרים מדי פעם לביקורת! לבדיקה תקופתית!
אותה בדיקה יכולה להיות בין בני הזוג, בינם לבין עצמם בבית. או בסיוע איש מקצוע, שידע לנתב את השיח למקום של צמיחה והתפתחות.

אני מזמינה את כולנו לשאול את עצמנו בכנות: עד כמה אנחנו מקפידים, באמת, לבצע "בדיקות תקופתיות" בזוגיות שלנו? אני נוטה להאמין שרוב הזוגות נשאבים אל תוך המרתון של החיים ולא באמת מתפנים להתבונן על הקשיים שיש להם בזוגיות מנקודת המבט שממנה אפשר ללמוד, לצמוח ולשפר. החיים על אוטומט מונעים מאתנו לעצור ולחשוב.

גם אלה שכבר נמצאים בתהליך של ייעוץ אישי או זוגי, חווים את הקושי בשינוי הרגלים. לשנות הרגל זה קשה!

"כאבי הגדילה" שאתם חווים בזוגיות שלכם, הם נורמליים. מרבית הזוגות (אם לא כולם) חווים אותם, אולם לא תמיד יודעים מה לעשות איתם. שהרי אם כולם היו מקפידים לעצור, לבדוק ולטפל, אחוזי הגירושין לא היו גבוהים כל כך, יותר מאי פעם. אל תתנו לכאבי הגדילה להפיל אתכם.

אני כאן בשבילכם.

שלכם, ריקי

לתגובות, שאלות, והתייעצות
riki.coach@gmail.com

054-5919824

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך