יום הזיכרון לחללי צה"ל: זוכרים את 291 הנופלים מאשדוד

מתנדבי סניף אשדוד של ארגון "יד לבנים" עמלו במשך כשנה על ערכות זיכרון אישיות להנצחת כל 291 החיילים והחיילות שנפלו במערכות ישראל ובמילוי תפקידם. בערב יום הזיכרון אמור להיפתח אולם ההנצחה שעבר שיפוץ ושדרוג. אל מפעל ההנצחה חברו השנה תלמידים מכיתות י"א באשדוד, שירחיבו את התיעוד על כל אחד מהחללים. ונזכור את כולם.
יום הזיכרון לחללי צה"ל: זוכרים את 291 הנופלים מאשדוד

יום הזיכרון לחללי צה"ל במערכות ישראל ולנפגעי פעולות האיבה מהווה חלק בלתי נפרד מחגיגות העצמאות של מדינת ישראל. 291 בני אשדוד נפלו במערכות ישראל או במסגרת מילוי תפקידם, ובסניף אשדוד של ארגון "יד לבנים", החליטו המתנדבים ובראשם היו"ר מרדכי לוי, לצאת במיזם ראשון ויחיד מסוגו. בשנה שעברה ערכו בסניף אשדוד מצגת שכללה את שמותיהם ותמונותיהם של כל החללים, ומיד לאחר יום הזיכרון, החלו המתנדבים לפעול למען הנצחת כל חלל בערכת זיכרון אישית. בתום שנה, שבה וידאו עם המשפחות את הפרטים האישיים והתמונה של החלל, הם קראו למשפחות להגיע ולקבל ערכה עם שמו של החלל, תמונתו, ברקוד שעל ידי סריקה מוביל לעמוד באתר "יזכור", שני נרות נשמה עם תמונת החלל, כיפה, חוברת עם תפילת "יזכור" ופרק קי"ט בתהילים, הזמנה לטקס המרכזי שיתקיים ביום ראשון, ערב יום הזיכרון, ותו חנייה לבית העלמין בבוקר יום שני, יום הזיכרון.

"הרעיון נבע מפרויקט יותר גדול שנעשה כאן", מספר מרדכי לוי. "המקום עובר שיפוץ כללי, אולם ההנצחה אמור להיפתח ביום ראשון, ערב יום הזיכרון. במסגרת השיפוץ מותקנת מערכת מולטימדיה ענקית בחדר היוצא מהאולם, הכוללת שמונה מסכים של 60 אינץ'. ניתן יהיה להקרין את אותה התמונה על פני כל המסכים או לחלק מספר תמונות על פני המסכים, וניתן גם להציג מידע על כל חלל בנוסף לחומר ולסרטונים שיש מאתר 'יזכור' של משרד הביטחון".

לצד הנצחה בערכת זיכרון אישית, גובשה משימת חקר על כל חלל צה"ל מאשדוד, ולשם כך הוחלט לגייס את תלמידי כיתות י"א. מול גורמים במינהל החינוך בעירייה, בתי הספר התיכוניים והאחראית על מתנדבים בקהילה יצא הפרויקט לדרך. מרדכי מספר כי בכל מקיף יש אחראי פרויקט, אשר שלח נציגים מהשכבה בבית ספרו. התלמידים, המתנדבים והאחראים התכנסו יחדיו, ולמתעדים הצעירים הוסבר כיצד לגשת למשפחה השכולה, ומה עליהם לשאול. בנוסף חולקו 2500 נרות נשמה לכל תלמידי י"א באשדוד על מנת לחבר אותם לפרויקט, גם אם הם עצמם אינם לוקחים חלק בכתיבתו. את המשימה אמורים התלמידים לסיים עד סוף שנת הלימודים.

לא כל המשפחות רוצות לשתף פעולה ולספר על בן המשפחה שנפל. מה עושים במקרה כזה?

"אם לא ישתפו פעולה, יש המון אמצעים לקבל מידע, ולא בהכרח מול המשפחה. חוץ מזה, לא כולם 'אנטי'. אם למשל האימא לא רוצה לדבר, אולי האח כן מוכן לדבר".

"עם שאינו יודע את עברו, ההווה שלו דל ועתידו לוט בערפל" אמר יגאל אלון מראשי הפלמ"ח ושר בממשלות ישראל לפני עשרות שנים. ואכן, ארגון "יד לבנים" על 58 סניפיו, פועל להנצחת חללי מערכות ישראל וטיפול במשפחות.

"אנו בארגון 'יד לבנים' מחבקים ומחזקים אתכם", פונה ואומר מרדכי למשפחות השכולות, "נמשיך וננציח את זכרם ומורשתם של הבנים. כמו כן נמשיך כאן בבית 'יד לבנים' בעיר את הפעילות למען המשפחות והציבור, ונדאג שהבית ימשיך ויהיה בית חי ותוסס, כמו שהוא היום, ושיפקדו אותו ילדים, בני-נוער ומבוגרים לתרבות הפנאי ולחוגים. במקביל נמשיך וננציח את זכרם ומורשתם של הבנים ונמשיך לחזק את מדינתנו, להתפלל לשלום המיוחל ושמשפחת השכול לא תגדל".

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך