אומנות עאלק

באקדמיה לאומנות ועיצוב "בצלאל", סטודנטית הציבה תמונה של ראש הממשלה בנימין נתניהו עם חבל תלייה. האם חופש הביטוי הוא נחלת צד אחד של המפה? או שכולם יכולים להשתמש בו? איפה עובר הגבול?. לדעת חכם סידי, אותה סטודנטית בבצלאל הגזימה ובגדול. או שאולי אפשר לשים תמונה דומה של אחד מאנשי האקדמיה? לא נראה לי שזה היה עובר. ויש גם הצעה מעניינת בסוף... בשם האומנות כמובן...
משה סידי הידוע גם כחכם סידי
חכם סידי

יש לי הרבה על הלב על ראש הממשלה בנימין נתניהו. הרבה מאוד. במיוחד כלכלית. מבחינה ביטחונית כבר אמרתי לא פעם שאני רואה עין בעין עם חלק גדול מהחלטותיו (למרות שיש כמה דברים שהוא פשוט צודק בהם. מה לעשות. לא כלכלית, ביטחונית). לא פעם כתבתי כאן את חילוקי הדעות שלי לגבי פעולותיו. אבל הפעם אני מתייצב לימינו של ראש הממשלה. ממש לימינו. אפילו צעד לפניו. להגנה. כמו שזה נראה הוא זקוק לזה.

יש גבול לכל דבר. אבל כנראה הגבול הזה עובר רק בצד הימני של המפה. כי בצד השמאלי, הגבול הוא להגיד כמה לימין אין גבול. מעבר לזה, נאדה. כלום. שימו לב מה קרה באקדמיה לאומנות ועיצוב בצלאל.

סטודנטית בבצלאל, שבתחילה אף אחד לא ידע מי היא (נו באמת), הציבה בחדר המדרגות של "בצלאל" תמונה/ פוסטר שבו מופיעה תמונתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו וחבל תלייה. לא צריך להיות חכם גדול להבין את ההקשר. בהנהלת האקדמיה טענו שאף אחד לא יודע מי תלה את התמונה (כאילו אפשר לתלות במוסד ציבורי נעץ, מבלי לקבל אישור…), וכשידעו דיברו על אומנות עלאק. אנחנו פה להגיד את מה שהם לא אמרו. המעשה הזו הוא הסתה לרצח. לא פחות! חד משעמית. אבל תראו מה הגיבו בהנהלת "בצלאל". תגובה שבושה לאינטליגנציה יותר מתאימה לה.

הנה התגובה כפי שהופיעה בעיתונות. לא נגענו: "האקדמיה לאמנות ולעיצוב היא מרחב מוגן לחופש הביטוי בישראל, ומאפשרת לסטודנטים שיח חופשי, ביקורתי ויצירתי במגוון הנושאים המעסיקים אותם. עדיין לא ברור, ואנו מבררים, אם מדובר בתרגיל במסגרת קורס או בהתבטאות אישית של סטודנט, אולם בכל מקרה מדובר בביטוי פנימי במסגרתה של האקדמיה, כחלק משיח מתמשך בנושאי עיצוב, אמנות ותרבות, לרבות בשאלות של גבולות, שעתוק של דימויים, וזכרון. התרגיל, מוצלח יותר או פחות, הוא חלק משיח מקצועי, תלוי על קיר פנימי במדרגות האקדמיה, ואינו מוצג באופן ציבורי או פומבי, אין בו משום הסתה פוליטית וכך הוא צריך להישפט".

תגידו, אתם השתגעתם? או שאתם חושבים שאנחנו טיפשים? לשים תמונות (והיו שם כמה וכמה מאותה התמונה, של ראש ממשלה עם חבל), זה חופש ביטוי? זו אומנות? מה אתם הייתם אומרים אם אבוא עם אותה תמונה ובכל פעם אחליף בתמונה אחרת של אחד מהמרצים, או ממנהלי האקדמיה? האם תגידו שזה "חלק משיח מקצועי"? איזה שיח ואיזה נעליים, מיד תזמינו משטרה שתמשיך את "השיח" הזה בתחנה.

אין מה לעשות, זה מזכיר בדיוק את התמונות שהיו נגד יצחק רבין ז"ל, לפני הרצח. גם התמונות ההן לא היו חלק משיח? מישהו קרא אז לתמונות נגד רבין שהובילו לרציחתו, אמנות? השמאל צעק וצרח ובצדק (קשה לי להצדיק את השמאל, שמתבלבל במושג אויב) כי זו הסתה לרצח. וזו הייתה. גם כאן אנשים לא יקרים שלי זו הסתה לרצח. התמונות נגד רבין היו הסתה ולדעתי יצרו אווירה נוראית נגדו עד שהרוצח יגאל עמיר, עשה מעשה (וטוב שיירקב בכלא) וגם תמונות כאלה הן הסתה. אין מה לעשות. אתם יכולים להכשיר את השרץ. לא יעזור לכם.
האם חופש הביטוי הוא נחלת צד אחד במפה? האם כאשר הימין אומר דברים (חלקם בהחלט קיצוניים) זו הסתה ופגיעה בדמוקרטיה, וכשהשמאל עושה דברים דומים ולא פחות גרועים, כמו התמונה הזו זה "חופש ביטוי" "אומנות"? זה רחוק מחופש ביטוי ומי שעשה את זה (ופתאום אתם לא יודעים מי זה? מסכנים שלי) צריך לשבת בכלא ואתמול. לפני שמישהו יעשה מעשה.

אבל כשקוראים את תגובת אגודת הסטודנטים בבצלאל, מבינים שזה לא מקרי. שזו דרכם הנלוזה. שוב, לא נגענו: "מדובר בעבודה פרטית של סטודנט שבחר להביע עצמו בצינורותיו האישיים. אנו כמובן לא מחזקים מסרים הקוראים לאלימות ולהסתה מכל סוג שהיא ואף מתנגדים לכך. עם זאת, כמוסד לעיצוב אנו מאמינים בחופש הביטוי והאומנות, ובעד מתן ביטוי לכל קשת הדעות, בגבולות החוק".

זה גבולות החוק? הגיע הזמן שהחוק באמת יראה לכם את הגבול. אבל אז תצעקו שהימין בלה בלה ועוד קצת בלה בלה ותגידו שסותמים פיות. האמת לדעתי, לחלק מכם באמת צריך לסתום את הפה.

השרה מירי רגב טענה ששר החינוך נפתלי בנט, צריך לעצור ל"בצלאל" את ההקצבות. אני טוען אחרת. צריך לעצור את ההקצבות ולסגור את האקדמיה. אולי גם אפשר לבנות משהו אחר במקום. מה, לא? אפשר ממה שיישאר מבצלאל להכין כל מיני יצירות מבטון… מה, הגזמתי? אבל סליחה זו אומנות. זה חופש ביטוי. מה, לא?

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך