עובדי הבניין השקופים

דעה אישית / יצחק מויאל - יו"ר הסתדרות עובדי הבניין והעץ
עובדי הבניין השקופים

ממשלת ישראל ממציאה קסם חדש מדי שבוע, על מנת לספר ליושבים בציון שעוד מעט יהיו המון דירות, והמחירים ירדו ולכל צעיר תהיה הזדמנות לרכוש דירה. בינתיים אין מספיק דירות והמחירים רק עולים, רק עכשיו לשכת השמאים מצאה עלייה מעט של 9% בערים ובדירות שאותם דגמה. מי שמשלם את המחיר הם עשרות אלפי עובדי הבניין, בין אם ישראלים ובין אם זרים, בטח ובטח אם הם פלסטינים. המדינה מקבלת מיסים על חשבון העסקת עובדים פלסטינים וישראלים ואנחנו לא יודעים מה עושים עם הכסף הזה. דוגמא זו מצטרפת לסיפור כולו, שמעיד על כמה שקופים עם עובדי הבניין.

העסקה עקיפה באמצעות חברות כח אדם – אלפי מנופאים מועסקים דרך חברות כח אדם. העובדים מפוטרים מעכשיו לעכשיו, ובגלל שמי שמעסיק אותם זו חברת כח אדם, ליזם או לקבלן שבונה ומנהל את אתר הבנייה אין כל אחריות כלפי העובד. חלק מחברות כח האדם הן פיקטיביות, שמוקמות רק לצורך העסקת עובדים זמניים ובשביל שתהיה לקבלן היכולת להחליפם מתי שירצה.

רישיונות עבודה מזוייפים – ישנם קבלנים לא רשומים וחברות כח האדם שמספקות להם עובדים אשר גילו שאפשר להעסיק עובדים מקצועיים על ידי תעודות מקצוע מזוייפות. זה זול יותר, העובדים חוששים לפרנסתם ומוכנים לעבוד כמעט בכל תנאי והשוק השחור פורח.

בטיחות וחיי אדם – הקומבינה הישראלית סביב העסקה עקיפה של עובדי בניין, ובתחום העגורנים מדובר במרביתם, העסקת אנשים ללא הכשרה ועם תעודות מקצוע מזוייפות שנקנו בשוק השחור וחוסר אכיפה והרתעה כלפי עברות בטיחות שמסכנות חיי אדם, כל אלו הם הגורמים לכך שיש בישראל מעל ל-50 הרוגים מדי שנה בענף הבניין. לצידם ישנם גם עובדים שיש להם תעודה מסודרת ועובדים כחוק, אך אותם מעבידים בפרך. הם עובדים 300 שעות בחודש בניגוד לכל חוקי העבודה.

הסתדרות עובדי הבניין והעץ שלחה לפני כארבעה חודשים מכתב דחוף למשרד הכלכלה בנושא אכיפת תנאי העבודה בהתאם לתנאי העבודה העוטפים על ידי חברות כח אדם, אך טרם קיבלה מענה בנושא. ומה עושה הממשלה? אישרה להביא לישראל חברות בנייה זרות, מסין, ומתכוונת גם לאשר לחברות אלו להביא איתן את העובדים הסיניים ולרכוש חומרי גלם מסין. מעבר לכך שמדובר בפגיעה קשה בתעשייה הישראלית, הסכנה הגדולה יותר היא לחיי אדם.

בסין נהרגו השבוע ביום אחד 74 עובדי בניין באתר בנייה שקרס, וזה רק מקרה אחד מיני רבים שקורים בסין. מעניין אם החברה הזאת שנהרגו בה עשרות עובדים ביממה היא אחת החברות שהגיעו לארץ?

הפתרון הוא להגדיל משמעותית את תקציב הפיקוח והאכיפה, להקים עוד ועוד כיתות הכשרה לעובדים ישראלים ולאפשר רק לחברות בנייה וקבלנים ישרים, שעומדים בדרישות הבטיחות והעסקת עובדים, לבנות עוד ועוד דירות בישראל. זהו הפיתרון שיפחית את הבעיות הקיימות בענף הבניין: חינוך, הכשרה, השכלה ופתיחת בתי ספר ללימוד מקצועות הבנייה. כל עוד הממשלה פועלת הפוך מכך, לא יהיו דירות זולות ועובדי בניין ימשיכו לסכן את חייהם ולחשוש לפרנסתם.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך