זינוק בעלייה: מחירי הדירות עלו בשיעור הגבוה ביותר מאז 2013

עליית המחירים בשוק הנדל"ן הולכת וגוברת, ובחודשי החגים שברובם אנשים לא מספיקים לעשות עסקים ולרכוש דירות התבצעה העלייה הגדולה ביותר מאז שנת 2013
שכונת סיטי אשדוד

קצב חודשי כזה של עלייה לא נרשם מאז נובמבר-דצמבר 2013, שאז מחירי הדירות רשמו קפיצה של 1.5% העלייה מתייחסת לכל רחבי הארץ וגם לעיר אשדוד.

מדובר בהתרסקות של קונספציה ארוכת שנים שמנחה את המדיניות הממשלתית בנושאי דיור, ובמיוחד של זו הנוכחית, לפיה מגזר משקיעי הנדל"ן הוא האשם העיקרי בעליות המחירים.

ואולם העובדה היא, שהמשקיעים בתהליכי נטישה של השוק, בעקבות צעדי מיסוי אגרסיבים של כחלון, וקידום של חוק ריבוי נכסים ("מס הדירה השלישית") מעידה על זה, שמי שתורם לעליות המחירים הם רוכשי הדירות למגורים – הזוגות הצעירים ומשפרי הדיור. וכך, מנתונים שונים שמגיעים מהאוצר ומהלמ"ס (הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה), מתחוללת ירידה בהיקף העסקות שמתבצעות בשוק הדירות, ואולם עליות המחירים דווקא מואצות. לא לתוצאה הזו ייחלו באוצר.

שימו לב לנכתב בתגובת נתוני הלמ"ס: "בשל כך שבחודש אוקטובר התקיימו כל חגי תשרי, מספר העסקות שדווחו היה פחות ממחצית בהשוואה לחודש ללא חגים. לפיכך, הנתון אינו סופי מאחר שקיימות עסקות נוספות שבוצעו בתקופה זו וטרם דווחו". כך מנסים בלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס) להסביר את עליית מחירי הדירות, שמאז סוף 2013 לא נראו כמותן.

לא זכור מקרה קודם, שבהם אנשי הלשכה התנצלו על בעייתיות בנתונים שלהם. לא כשהיתה שביתה ממושכת בטאבו בינואר 2014, שעיכבה מאוד סגירת עסקות ושיבשה בעליל את המידע אודות מצב השוק באותו חודש, ואף לא במה שקרה לפני מספר חודשים, שבהם מדד מחירי הדירות הראה על ירידה של 0.2%, שכעבור חודשיים תוקנה לעלייה של 0.2%. כנראה שחוששים שם משיחות טלפון מכיוון האוצר, שידרשו לדעת, כיצד זה למרות מבצע "מחיר למשתכן" מחירי הדירות זינקו בפראות כה רבה.

אבל זה בדיוק מה שקרה. מהשוואת העסקות שבוצעו בחודשים אוגוסט 2016 – ספטמבר 2016, לעומת העסקאות שבוצעו בחודשים יולי 2016 – אוגוסט 2016, נמצא כי מחירי הדירות עלו ב-1.3%, מה שהקפיץ את קצב עליית המחירים השנתית ב-8.5%. בשקלים מחירה של דירה ממוצעת עלה בכ-19 אלף שקל.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך