הקבוצות של שמוליק

זו לא הפעם הראשונה שמהלך קטן של אדם הופך לתרומה גדולה לקהילה. מעצב השיער ופעיל הציבור שמוליק דואק פתח לפני שנתיים וחצי קבוצה בפייסבוק בשם "ערבים זה לזה באשדוד", ולאור ההצלחה פתח עוד קבוצות הקשורות לעיר.

פייסבוק. הרשת החברתית הזו שינתה את חיינו מרמת הפרט ועד לרמת הכלל. מהרמה האישית ועד לרמה הגלובלית. הכוח שיש לקבוצת אנשים שמתאגדת ומתאחדת למטרה מסוימת יכול לפרוץ מהעולם הווירטואלי אל המציאות ולחולל שינוי. גם באשדוד הצליחו מספר קבוצות כאלה לעורר מודעות, לתרום ולשנות.את הקבוצות האלה הקים במהלך השנתיים וחצי האחרונות פעיל הציבור שמוליק דואק. הקבוצה הראשונה "ערבים זה לזה באשדוד" מונה כיום 6500 חברים, "כל מה שמפריע לי באשדוד" מונה 5580 חברים, "שאפו אשדוד" מונה 4540 חברים, ותנו כבוד לאמני אשדוד מונה 6630 חברים.

 

מהו סוד ההצלחה של הקבוצות האלה ?
"לדעתי, זה בעיקר בגלל שכולן עוסקות בנושאים קהילתיים שמדברים אל כולם", אומר שמוליק. "לרוב האנשים אכפת וחשוב מה קורה סביבם. אנשים מחפשים להתחבר, להיות מעורבים. זה צורך בסיסי של כל מי שחי בכל קהילה. בכל הקבוצות מועלים נושאים שמעניינים את רוב התושבים. בנוסף לזה הנהגתי משמעת ותקנון בכל הקבוצות. אני לא מאפשר השמצות ודיבה, לא פרסומות כי אנחנו לא לוח מודעות ולא הודעות בעלות אופי פוליטי. הקבוצות הן רק בעד ולא נגד. לעשות טוב, לשנות, לשפר ולתקן כדי לחיות במקום טוב יותר".

ערבים זה לזה באשדוד
זו הקבוצה הראשונה ששמוליק פתח לפני שנתיים וחצי. כיום היא מונה יותר מ-6500 חברים. "הרעיון לקבוצה התחיל אצל רחל ביבי שניסתה לגבש קבוצה של חברים שמגישה עזרה לזולת, כל אחד לפי כישוריו ויכולותיו", מספר שמוליק. "כבר באותו יום הפכתי את הרעיון לקבוצת פייסבוק שהולכת וגדלה מיום ליום. הקבוצה מבוססת על עזרה הדדית, תרומות, התנדבויות ובעיקר חיבורים מסוגים שונים בין אנשים בתוך הקהילה. אנשים מציעים למסירה דברים שהם לא צריכים, ולכל הצעה כזאת יש פונים רבים. כמו כן נכתבות שם בקשות של אנשים, וכל מי שיכול לסייע מגיב. החל מעגלה לתינוק, כלי בית, ביגוד וכו' ועד לרהיטים יד שנייה. הרבה אנשים גם מצאו עבודה בזכות ההצעות הרבות שאנחנו מעלים בדף.

הפעילות מאוד רחבה ועושה רק טוב. מעבר לפעילות השגרתית של הקבוצה, ישנן פעילויות יזומות שלנו, כגון יריד תחפושות בחמישה שקלים, אימוץ אנשים עריריים וביקור שבועי אצלם, רכישה של תיקים וציוד לבית הספר בתחילת השנה, רכישת שמיכות חדשות בחורף לנזקקים, גיוס תרומות לתינוק שנזקק להשתלה, עזרה בהפקת מסיבת חנוכה למועדון קשישים, הפקת יריד עמותות בשיתוף עם ויצ"ו, הפקת ערב התרמה לקראת ראש השנה בו נאספו תרומות שעזרו לכ-250 משפחות בעיר, עזרה לקראת פסח למשפחות קשות יום, על ידי חיבור בינן לבין משפחות שביקשו 'לאמץ' אותן. היריעה קצרה מלהכיל את כל מה שקורה בקבוצה הזאת. זה הגיע למצב שאפילו מהרווחה מפנים אלינו בקשות עזרה, כמו גם מנהלי בתי ספר".

 

כל מה שמפריע לי באשדוד
"הקבוצה הזאת נפתחה לפני כשנתיים והיום יש בה יותר מ-5600 חברים. בעקבות ההצלחה של הקבוצה הראשונה שפתחתי, למדתי להבין את הכוח שיש לפייסבוק ואת יכולות ההשפעה שלו. 'ניצלתי' את זה כדי לפתוח קבוצה שתיתן במה לבעיות ותלונות של תושבים, אם זה נגד בתי עסק, פקידים שאמורים לתת שירות, מורה שחרגה מסמכותה, התנהלות טעונת שיפור של מחלקה מסוימת בעירייה, של נהג אוטובוס או כל בעיה ומטרד שאפשר וצריך לתקן. הכוח של הקבוצה הוא בעיקר בהצגת הבעיה וחשיפתה בפני קהל גדול, מה שדורש ומחייב התייחסות של מי שנכתבות נגדו התלונות. למשל, לאחרונה העליתי פוסט על רשת בתי קפה שמכרה מאפה לא טרי, מיד הופיעו תגובות של גולשים נוספים שתיארו מקרים דומים באותה רשת. אחרי יומיים קיבלתי הודעת התנצלות ממנהל הסניף עם הבטחה שזה לא יחזור על עצמו ואפילו רצון לפצות. אני בטוח שיותר זה לא יקרה במיוחד בגלל הפומביות שזה קיבל.

בתחילת הדרך היו המון תלונות של תושבים נגד העירייה, גולשים התחילו להעלות תמונות של מפגעים שונים, רחובות מלוכלכים או ביוב שלא מטופל וכו', מה שגרם לאנשים שונים לייחס לי רצון להתנגח בעירייה, בעיקר בגלל העיתוי של פתיחת הקבוצה שהיה מספר חודשים לפני הבחירות המוניציפאליות. כמובן שלא זאת הייתה המטרה, אלא רק רצון לשפר את השירות לתושב מתוך אכפתיות לעיר שאנחנו חיים בה ושאיפה לחיים טובים יותר. לשמחתי, כל ראשי המינהלות של כל הרובעים חברים בקבוצה הזאת, כמו כן גם מנהל אגף תפו"ח בעירייה, ויש לציין שתלונות של תושבים זוכות להתייחסות, למענה ולטיפול מצד כולם.

ובהזדמנות הזאת אני חייב לציין לטובה את יעקב ביטון ראש מנהלת רובעים ב'-ג' שהוא הכי קשוב לתושבים ומתייחס באופן אישי לכל תלונה שמועלת בדף. אגב אני גאה לספר שהקבוצה הזאת מהווה מודל בערים נוספות, וכבר נפתחו קבוצות תחת השם 'כל מה שמפריע לי בבית שאן', שאפילו העתיקו את הלוגו שלנו, ו'כל מה שמפריע לי בגן יבנה'. הלוואי שזה יקרה בכל עיר.

 

תנו כבוד לאמני אשדוד
"הקבוצה נפתחה לפני שנה והתקבלה באהדה רבה. כיום יש בה 6640 חברים. היא נפתחה מתוך הזדהות עם התסכול של הרבה אמנים מקומיים שמרגישים שהם לא זוכים ליחס הראוי דווקא בעיר שלהם. אמני אשדוד מביאים המון כבוד וגאווה לעיר, אבל הם מרגישים שהם אחרונים בסדר העדיפות באירועים רשמיים של העירייה, בטקסים, במופעי חוצות, באירועי הקיץ, ביום העצמאות, בפסטיבלים השונים ובכלל. חלקם הגדול זכו לאהדה גדולה בקנה מידה ארצי כשהשתתפו בתכניות ריאליטי ותחרויות שונות, בהן הגיעו גם לחצי הגמר בזכות תמיכה של הקהל הרחב. התמיכה הזאת חייבת לבוא לידי ביטוי קודם כל בעירם אשדוד !לא יתכן שאמנים מקומיים יוזמנו להופיע בערים אחרות, וכאן בעיר שלהם הם יזכו להתעלמות. אמני אשדוד זוכים לאהדה רבה בקרב תושבי העיר, ואותם תושבים שמשלמים את המסים לעירייה, הצטרפו ברוב גדול לקריאה לכל מקבלי ההחלטות – תנו כבוד לאמנים שלנו! כי כשמדובר בכספי ציבור יש להתחשב ברצונו של הציבור. לכל אחד מאמני העיר יש רפרטואר עשיר.

לכל אחד מהם סגנון שונה. אפשר לבנות מופעים מכל הסוגים לכל אירוע בעיר, ביחד או לחוד. אני חייב לציין שחברת מועצת העיר, הלן גלבר, התרשמה מהקבוצה ומהפעילות בה, ויזמה פגישה בין כמה מנציגי הקבוצה לבין איריס נפתלי מנהלת אגף אירועים בעירייה. איריס שמעה אותנו, גילתה פתיחות ונכונות לשנות את המצב הזה, ומיד התחילה ליישם. כך שולבה חנה גור בפסטיבל "תוצרת הארץ" וקיימה מופע משלה במונארט. ענבל בן שטרית שולבה בפסטיבל היין, אופיר בן שטרית שולבה בפסטיבל תור הזהב ועוד כאלה דוגמאות מבורכות. לאחרונה סיכמתי עם רכז סיירת הורים, שי נקש, שבאירועים הבאים שהרשות למאבק בהתמכרויות תפיק למתנדבים, כגון ערב הוקרה וערבי גיבוש, ישולבו אמנים מקומיים במקום אחרים, והרעיון קיבל את תמיכתה של סימונה מורלי מנכ"לית הרשות. יש עוד המון רעיונות ועוד המון מה לעשות, אבל אני מסתכל על החיובי ועל השינוי שהתחיל לקרות בזכות הקבוצה. מברך על זה ומקווה שזה יימשך. הקבוצה איחדה את כל אמני העיר. עשינו מפגש היכרות ראשון ואחריו עוד כמה. היום כל האמנים מכירים אחד את השני ואפילו התחילו שיתופי פעולה. כמו כן מתגבש מופע משותף גדול שיכיל את כל תחומי האמנות בהפקתו של יוסי עטר. בינתיים הפרטים שמורים עד להבשלת המופע. הקבוצה גם משמשת פלטפורמה לחשיפת היצירות של האמנים, שמעלים בה שירים וקליפים שלהם, ובזכותה הם זוכים להכרה ולחשיפה גדולה יותר".

שאפו אשדוד
"שאפו אשדוד נפתחה רק לפני חודשיים וכבר הצטרפו אליה 4550 חברים. הקבוצה נפתחה כדי להדגיש ולהבליט את כל היפה והטוב שקורה בעיר, והרי יש מלא דברים יפים שנעשים כאן. קבוצה שכל מטרתה לעסוק בפרגון ובמילה טובה לכל מי שמגיע. במציאות שבה יש ניסיון לשים את הדגש בעיקר על השלילי, כאן מתרכזים בחיובי ובטוב, ואני שמח לגלות שהטוב מדבק וסוחף, ופתאום כולם מוצאים על מה לפרגן ולמי להחמיא, אז מה צריך יותר?"


מתנדבי סיירת הורים אשדוד
כמתנדב ותיק ופעיל בסיירת זו השנה החמישית, אני מאוד מחובר לפעילות החשובה שלה ולמטרותיה. אני עוזר בכל מה שאני יכול, כי אני רואה חשיבות גדולה בצורך של הסיירת ובהשפעה של מתנדביה על הנוער שאנחנו פוגשים בלילות סוף השבוע. פתחתי את הקבוצה למתנדבים כדי להעלות כתבות רלוונטיות, חומר לקריאה שקשור לפעילויות שלנו, תמונות מפעילויות שונות של המתנדבים, מידע על מפגשים שלנו, רשמים מפעילויות, פרטים על הרצאות וימי עיון שאנחנו מקבלים וכו'. למרות שמדובר 'רק' בכ-100 מתנדבים, יש לנו 1500 חברים בקבוצה. בעיקר אנשים שמתעניינים בפעילות שלנו ומבקשים ללמוד עליה. לשמחתי הצלחתי לגייס כמות לא מבוטלת של מתנדבים בזכות הפעילות בפייסבוק, שגורמת לגולשים להיחשף אליה ומסקרנת אותם".

"בנוסף לדפים אלה, אני מנהל דף עסקי של המספרה שלי, חוץ מדף הפייסבוק האישי שלי. כמו כן אני מנהל דף של דמות ציבורית ידועה ודף עסקי של חברה טובה. ניהלתי גם דף פייסבוק של אי"ל בקהילה (אנחנו יכולים לשנות), זו הייתה קבוצת מנהיגות של יוצאי אתיופיה שאני היחיד שהייתי חבר בה שאינו מהקהילה, וניהלתי בנוסף את דף הקבוצה. עשינו פעילויות מבורכות בעיר במשך שלוש שנים. בראש הקבוצה עמדה מסטיר וונדמאגן, עובדת סוציאלית ובת העדה האתיופית. לצערי הקבוצה התפרקה ורק דף הפייסבוק נשאר".

מאין נובעת כל המעורבות החברתית הזאת?
"מסתבר שהיא הייתה מאז ומתמיד חלק ממני. לאחרונה שיפצתי את הדירה, ובזמן האריזות מצאתי תעודה ישנה שקיבלתי בגיל 17 מבית הספר. תעודת הערכה על פעילותי 'בתחום טיפוח הסביבה וקידום איכות החיים בכפר הנוער'. זאת תעודה ששנים רבות לא נתקלתי בה, ועכשיו כשמצאתי אותה התבוננתי בה וחייכתי לעצמי. כאילו התוודעתי מחדש לשורשים ולמקום שבו הכול התחיל".

אני משערת שרבים שואלים אותך האם יש לך שאיפות פוליטיות?
"בעבר שאלו יותר. היום כבר יודעים שאני לא פוליטיקאי ולא מעוניין להיות. השבוע אפילו שאלו אותי אם התחלתי כבר לחשב כמה מנדטים מהווים אלפי החברים בקבוצות השונות. לצערי, כל מי שעושה משהו, מיד מייחסים לו מטרות פוליטיות. אני לא בנוי לכל הלכלוך שמתלווה לפוליטיקה. אני אוהב לעשות ולשנות, אבל לא מוכן לשלם את המחיר הכבד שפוליטיקאים משלמים. אני מאמין שאפשר לעשות דברים גם בלי להיות בעלי תפקידים ותארים. לפעמים אפשר לעשות אפילו יותר משבעלי תפקידים עושים, גם בלי להתערבב בפוליטיקה. אני רוצה לנצל את הכתבה הזאת ולקרוא לעוד תושבים שאכפת להם להצטרף לקבוצות השונות, להגדיל את הכוח שלהן ולהשפיע. כי יחד זה כוח!"

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך