מזרח תיכון חדש, זה מה שהוא רצה. מזרח תיכון חדש…

לא פעם שמעון פרס ז"ל, זכה לביקורות מבית על מאמצי השלום שלו, עם מדינות ערב וקירוב ערביי ישראל. בסוף? החכ"ים הערבים החרימו את הלווייתו . אם אלה נציגי המגזר הערבי, אנחנו בבעיה. אנחנו, זה גם המגזר

תראו, חכם סידי יודע שהרבה מילים נשפכו על שמעון פרס זכרו לברכה. האמת, האיש ראוי להן, במיוחד עשייתו בעשורים האחרונים. נזכור לו כמו כל העולם, את המאמץ הבלתי נלאה שלו להשגת שלום. גם אם לפעמים המחיר היה יקר. שלו וגם שלנו.
אבל אני רוצה לדבר על היבט אחר בנושא שמעון פרס, ראש הממשלה השמיני והנשיא התשיעי שלנו. היבט שלא קשור לפועלו, אלא היבט שקשור דווקא אליו בעקיפין, לאחר לכתו. משהו שמקומם כל אחד, אם הוא ממעריצי פרס, או ממבקריו. חכם סידי מדבר על ההתנערות של חברי הכנסת הערבים מפרס והחרמת ההלוויה שלו. אנשים שהכינוי חבר כנסת מבייש את הכנסת ואת הציבור ששלח אותם לשם.

תראו, אני חייב להגיד כי אני לא במחנה פרס, אבל הערכתי את האיש מאוד. כמו כל אזרח בר דעת במדינה. פרס, כמו כל מנהיג אחר, עשה דברים שצלחו ולא צלחו. מה שנקרא החלטות היסטוריות והיסטריות (כמו שם ספרו של פרופסור הר-סגור ז"ל).
לא רבים יודעים, אבל הוא הקים את ההתנחלות הראשונה, אלון מורה, גם אם כפשרה. הוא היה בין מקימי הכור בדימונה, שהביא לביטחון המדינה. פעל לייצוב המשק ומאבק באינפלציה הנוראית של תחילת שנות השמונים. הוא גם היה זה שהביא את הסכם אוסלו ויש המכנים אותו "אסון אוסלו", שבו ערפאת וחבר מחבליו, נכנסו לתוך ארצנו. מה שעשה עשה מתוך אמונה שכך צריך להיות. דרכי לא דרכו (במיוחד בעניין אוסלו), אבל אני מכבד אותו. בעצם בלי אבל.

עכשיו הסעיף שלי עולה דרגה. בשנים האחרונות פרס נחשב בארץ ובכל העולם, כאיש שלחם למען השלום באזורנו, למען "מזרח תיכון חדש" וקידום ערביי ישראל. אין מדינה ובירה בעולם הדמוקרטי, שפרס לא התקבל בה בכבוד השמור למלכים ולראשי מעצמות. ממש בכל מקום. אבל מסתבר כי רק בבית ועוד מאלה שפעל למענם, הוא זוכה לזלזול שלא לומר חילול כבוד המת.

חברי הכנסת הערבים, הודיעו לאחר פטירתו של שמעון פרס כי לא ישתתפו בהלווייתו (לפני שתגידו שאבו מאזן, יו"ר הרשות הפלסטינאית בחר כן להשתתף, אגיד שזה בלחץ הצרפתים. נקודה. סימן קריאה! אבל ממנו אני לא מצפה לכלום).

כך כתב איימן עודה, ראש הרשימה המשותפת של ערביי ישראל בכנסת. עודה, אגב נחשב למתון ברשימה: "הזיכרון של פרס בציבור הערבי הוא אחר מהנרטיב שדובר בו בימיו האחרונים, ואני מבין שמסרים מורכבים כאלה קשים לשמיעה רגע לאחר פטירתו של אדם". עודה הוסיף כי "לזכות פרס עומדות חתירתו לשלום ועמידתו לצד הציבור הערבי בשנות התשעים", אך ציין כי אותו ציבור מתנגד "לביטחוניסט של הכיבוש ובניית ההתנחלויות", שלדבריו, "הביא את הגרעין למזרח התיכון ולצערי גם כנשיא בחר לתמוך בנתניהו ובמדיניותו". אתם הבנתם? לא חכם סידי שואל, אתם הבנתם? הוא ביטחוניסט מידי בעיני עודה ובעיני חבריו. ביטחוניסט זה אחד שדאג לביטחונה של מדינת ישראל. על זה בעיניהם הוא פסול. תגידו, מה יהיה, מה? באמת מה? כמה אפשר לספוג? האשמה של פרס בעיניי מי שמייצג את המגזר הערבי הוא, שפרס דאג לביטחונה של מדינת ישראל. מי ששומר על קיומה של המדינה הוא בעצם בעיניהם פושע. אני לא מדבר על מדינות ערב, שם ביקרו את פרס וקראו לו רוצח ושכחו כמה נלחם פה בישראל על השלום איתם (הם בעיניי אפסים. נקודה. וגם בלי נקודה). אני מדבר על הערבים בישראל. על נציגי המגזר הערבי.

יש שתי אופציות. או שאותם ח"כים לא מייצגים את הציבור ששלח אותם (ואני מקווה שזה כך). או שהציבור ששלח אותם לא רוצה באמת שלום. אני לא יודע… דבר אחד ברור, הדברים של עודה ואנשיו רק מרחיקים עוד יותר את הציבור שהם מייצגים מיתר הציבור היהודי בישראל וחבל. זה לא יקדם אותם לשום מקום. ההיפך, אנחנו בבעיה. החברה הישראלית כולל המגזר הערבי. כי זה רק מגדיל את השסע הלאומי. את הקרע.

מה רוצים חברי הכנסת האלה? שאף אחד לא ידאג לביטחון המדינה? שנלך מפה? מחר בלילה בחלומות ובסיוטים שלכם. אנחנו פה לנצח נצחים. ואם פרס ביטחוניסט מידי עבורכם, אז עבורנו הוא סמל. בדיוק מה שאנחנו. מצד אחד מבקש שלום, אבל מצד שני מגן על המדינה היחידה באזור שמדברת בכלל על שלום. האמת, נמאסתם. בעיניי מי אתם רוצים לשאת חן, בעיניי אויבי ישראל? בעיניי חמאס? שאגב הם רואים בכם גם אויבים כי אתם נהנים ממה שהמדינה הזו נותנת לכם.
אח"כ אנחנו שומעים שבמשחק כדורגל של אחי נצרת, האוהדים שלהם שורקים בוז בזמן דקת הדומיה לזכרו של פרס, לזכרו של האיש אולי היחיד שחלם על מזרח תיכון עם שלום. זה לא הגיע מגרונם, זה הגיע מקולכם.

ולכם חברי הכנסת הערבים אני מאחל עוד שנים רבות של ביקורת תחת דגלה של מדינת היהודים. "אם תרצו אין זו אגדה אמר הרצל". ואם לא תרצו, סלאמת.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך