טורקיה שלא נכיר יותר

חכם סידי מרחם על הטורקים, העם הטורקי, מה שהיה כבר לא מה שיהיה, ניסיון "ההפיכה", אם בכלל היה, ישנה את פניה של טורקיה מהקצה אל הקצה. אנחנו רגילים לטורקיה של "הכל כלול", אבל הטורקים עכשיו יבינו שהם קיבלו מנהיג דמוקרטי "שכלול" בו דיקטטור לא קטן
רגב וכחלון כמו שמצאתם כסף לקריית שמונה תמצאו לאשדוד

בשישי בלילה שמענו "רסיסי ידיעות" כאילו יש "ניסיון הפיכה" של הצבא הטורקי נגד השליט רג'פ טאיפ ארדואן וכי הוא "בורח לגרמניה". אבל בשבת בבוקר גילינו כי ארדואן לא הוברח לשום מקום וכי הצליח בשידור באמצעות הטלפון הנייד שלו (!) להוציא את העם לרחובות, והתושבים השתלטו על הצבא המורד, החזיר את ארדואן לשלטון וטורקיה "ניצלה". האומנם ניצלה? שאלה שחכם סידי עונה עליה בלא!!!! חד משמעי. ההיפך הוא הנכון.

רגע לפני שאסביר למה ההיפך הוא הנכון, החכם עושה עוד סדר קטן. ראשית, הצבא הטורקי תמיד היה זה ששמר על הקו בין טורקיה הדמוקרטית לטורקיה המוסלמית. ניסיון ההפיכה, אם היה כלל, נראה בערך כמו פעולה של "הצופים" או תנועת נוער אחרת ולא ניסיון הפיכה. כאילו תכננו את זה על משחק מחשב, רק בהדמיה ולא במציאות… מעבר לזה, כל הפיכה מתחילה בתפיסת השליט. בטורקיה, ארדואן יצא לנופש ומעבר לכך הוא הצליח בעזרת טלפון סללוארי, להוציא את ההמונים לרחוב ולעצור את המהפכה, מבלי ששערה משערות ראשו תפגע. נו, באמת. יש פה יותר מידי סימני שאלה.

אבל נניח, רק נניח, שבאמת היה ניסיון הפיכה וארדואן הצליח למנוע זאת. מה שיקרה עכשיו לטורקיה, יגרום לאנשים "שיצאו לרחובות" להתגעגע להפיכה נוספת. למה? אז החכם מסביר.

ארדואן הוא המנצח הגדול מניסיון ההפיכה. הוא הוכיח שהעם רוצה אותו, הוא עכשיו השליט החזק של טורקיה. אפילו על ארה"ב הוא מאיים להסגיר את יריבו הפוליטי שגולה בארה"ב פטולה גולן (טוב, ארה"ב שלא אובמה היא לא ארה"ב שאתם הכרתם. אובמה הפך אותה בעיני מנהיגי העולם לרפוסה וחלשה).

בנוסף, הטורקים אמרו לארדואן לא, רק לפני שנה בבחירות כשכשל בהשגת המטרה הגדולה שהציב לעצמה לפני הבחירות – השגת רוב של יותר מ-330 מושבים בפרלמנט, שהיה מאפשר לו לבצע שינויים בחוקה ולהפוך את המשטר לנשיאותי ואותו לשליט כל יכול. עכשיו? עכשיו מי יכול עליו. נשיא? קטן עליו. "סולטן" זה התפקיד שהוא ירצה.

עכשיו, לאחר "ההפיכה" דה לוקס שהייתה נגדו מי יכול לעצור אותו? הוא עורך מעצרים בצבא הטורקי, בקרב מתנגדיו, בקרב כל מי שביקר אותו, עם או בלי קשר להפיכה. ארדואן מחסל, ולעיתים תרתי משמע, את כל מי שעוד יכול היה להתנגד לו, או לבקר אותו. "ההפיכה" הזו גרמה לו לעשות את מה שהוא לא יכול היה לעשות לפני שנה באמצעות הבחירות.

חכם סידי מרחם על העם הטורקי. עכשיו העם הטורקי יבין מה באמת קרה ואחרי שענני "המהפכה" יתפזרו, יבינו הטורקים כי הם נותרו עם דיקטטור שיהיה קשה להם מאוד להפטר ממנו. כואב לחכם על העם הטורקי, אשר בניגוד לשלטון שלו, מאוד אוהד את ישראל (אגב במצרים זה הפוך. השלטון אוהב, העם שונא). הטורקים יתעוררו למדינה יותר מוסלמית-דתית, פחות דמוקרטית, פחות זכויות אדם. כל הדברים שהטורקים מתגאים בהם עד היום. מחר? נראה אם יישאר להם במה להתגאות.

אבל מעבר לסימפטיה יש שני דברים חשובים שצריך לזכור גם מבחינת ישראל, וזה הרי הכי חשוב לנו, לא? הדבר הראשון הוא שטורקיה היא כח שיש לקחת אותו בחשבון במזרח התיכון, במיוחד בתקופה הזו שיש אי סדר באזורנו וכל אחד, או כל ארגון יכול לעשות כמעט מה שירצה. טורקיה החזקה היא מדינה שחשוב שתהיה איתנו או לפחות לא נגדנו. עכשיו שולט שם שליט שהפך להיות עוד יותר חזק ממה שהיה ועוד יותר קיצוני….

למה קיצוני? אז החכם סידי שוב יסביר. זה בדיוק הדבר השני שיש לקחת בחשבון. ארדואן עומד בראש "מפלגת הצדק והפיתוח". זוהי מפלגה איסלאמית למי ששכח. איסלאמית עם מוטיבים לאומניים ואפילו בעד טורקיה מוסלמית יותר. ארדואן הוא בדיוק כמו "האחים המוסלמים" מהחמאס. הוא "האחים המוסלמים" של טורקיה והוא מצדד בתמיכה בחמאס. ראינו את זה בעבר ורואים זאת עכשיו בהסכם עם ישראל, כשהוא רוצה ל"הקל על הסגר בעזה". ולא שכחנו את "המרמרה" שיצאה בברכתו ובהסכם הוא דאג לקבלת פיצויים מישראל לפצועי והרוגי המשט, שלא כלל שום "אנשי שלום".

מילה טובה אחת מגיעה בכל זאת לישראל. ישראל הרשמית ישבה בשקט במהלך הסופ"ש. לא תמכה "במורדים" או בארדואן ולא יצאה נגד "המורדים" או ארדואן. חיכינו לראות מה יתפתח. נכון, כמעט בכל בית בישראל שמחו על נפילתו המוקדמת של ארדואן, אבל ישראל מילאה פיה מים. טוב עשתה ישראל. תארו לכם אם מי משרי הממשלה היה מתבטא נגד ארדואן בשישי בערב… ועכשיו לך לתקן את זה בשבת בבוקר…

בכל מקרה, ישראלים רבים ימשיכו לצאת למלונות "הכל כלול" בטורקיה. חכם סידי לא מפזר "אזהרת מסע", אבל הכרטיס שלכם שרכשתם לטורקיה לפני ההפיכה שכשלה, או שלא הייתה כלל, יביא אתכם לטורקיה אחרת לגמרי, אחריה.
אז אולי לא תרגישו את זה בהווה בזמן שאתם עסוקים בערימת החביתות והבלינצ'סים בבוקר… אבל יודעים מה, הרגשה של חכם סידי… עוד נרגיש את זה בעתיד.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך