ניצול עובדים ותאונות קטלניות במקומות עבודה

מדינת ישראל עוברת בעשורים האחרונים תהליכי הפרטה, שחלקם הביאו לניצול עובדים בהיקפים מסוכנים ותאונות קטלניות באתרי בנייה הם גם חלק מזה. משרד הכלכלה לא אוכף את החוקים. איך הגענו למצב בו יש עשרות חוקים מתקדמים להגנה על העובדים בישראל, אך מצב העובדים מעולם לא היה גרוע יותר? התשובה מאוד פשוטה: אם לא אוכפים את החוקים, זה לא משנה כמה חוקים יש ועד כמה הם מתקדמים ונאורים. דעה אישית / יצחק מויאל - יו"ר הסתדרות עובדי הבניין והעץ
גבר יושב

מדינת ישראל עוברת בעשורים האחרונים תהליכי הפרטה, שחלקם הביאו לניצול עובדים בהיקפים מסוכנים ותאונות קטלניות באתרי בנייה הם גם חלק מזה. משרד הכלכלה לא אוכף את החוקים. איך הגענו למצב בו יש עשרות חוקים מתקדמים להגנה על העובדים בישראל, אך מצב העובדים מעולם לא היה גרוע יותר? התשובה מאוד פשוטה: אם לא אוכפים את החוקים, זה לא משנה כמה חוקים יש ועד כמה הם מתקדמים ונאורים.

בכל יום אנחנו שומעים בתקשורת על רפורמה חדשה והצעות חוק מהפכניות שישנו לנו את החיים, יש אפילו תחרות בין חברי הכנסת מי מחוקק יותר. כל יוזמה כזו הופכת לכותרת, אך יום לאחר מכן כבר שוכחים את הכל ועסוקים בכותרת הבאה.

חוסר אכיפת חוקים היא אחת התופעות המסוכנות לנו כחברה בישראל, גם מבחינה חברתית וגם מבחינה כלכלית. בענף הבניין למשל אושרו חוקים נפלאים כמו חוק הגנת השכר וחוק פנסיה חובה, שאמורים להסדיר את דרך העסקת העובדים בענף וגם להבטיח לעובדים את עתידם, שכר מינימום הגבוה במשק, עיגון תנאים סוציאליים מלאים לכל העובדים, השוואת תנאי העסקה בין עובדים ישראלים לעובדים זרים ופלסטינים ועוד.

אך בפועל אנחנו חיים בכאוס תמידי שמשרת את העוברים על החוק, ואיש ברשויות האכיפה לא זועק ומתקומם. שיטת העסקת עובדים דרך חברות כח אדם, לרבות עובדי הבניין ובהם העגורנים, היא אחת הרעות החולות והמסוכנות של עשרות השנים האחרונות, עד אובדן חיי אדם, לא פחות.

החוק אמנם מחייב את המעסיקים באותה צורה כלפי העובדים המועסקים על ידם באופן ישיר מול אלו המועסקים דרך חברות כח אדם, אך בפועל מתנהל הענף בצורה חופשית, ללא פיקוח, ללא אכיפה, כל עובד שמעז לומר משהו, מוחלף מיידית על ידי עובד אחר, דרך אותה חברת כח אדם. החוק אינו נאכף מול חברות כח אדם, וגם לא מול חברות הבנייה והקבלנים.

חוסר אכיפה הוא גם אחת הסיבות המרכזיות למקרי מוות מיותרים וטראגיים באתרי הבנייה. כללי הבטיחות ברורים לכולם, אך כל העובדים יודעים שהסיכוי שמפקח של משרד הכלכלה יגיע לביקורת הוא אפסי עד בכלל לא קיים, אז אין חובה אמיתית לשמור על החוקים ועל כללי הבטיחות. לראייה, התביעות באלפים שיש מול מעסיקים שלא מקיימים את החוקים.

הגורם האחראי על כל המחדלים האלו הוא משרד הכלכלה. שר הכלכלה ושר האוצר מחוייבים חוקית ומוסרית לעשות מעשה, להגדיל תקציבים, לגייס עשרות מפקחים ולתת להם שכר ראוי ורכב, כדי שיוכלו להגיע לאתרי הבנייה. כל עוד שר הכלכלה לא עסוק בהצלת חיי אדם באתרי הבנייה, בשמירה על חוקי העבודה ועל חוקי השכר והשמירה על העובד, אז שר הכלכלה לא עושה את תפקידו. והדבר עולה לנו בחיי אדם, לא פחות.

שבת שלום!

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך