איך לפנות לבני זוג 'סרבנים'?

ריקי עזרא – מאמנת אישית וזוגית מוסמכת / חברת הוועד המנהל בלשכת המאמנים בישראל

"בעלי מסרב לשמוע על אימון זוגי, הוא חושב שהוא מושלם. לדעתו, הבעיה היא אצלי, ואני זו שצריכה אימון". כך אמרה יפעת, שהגיעה אליי לאימון אישי בסוגיית הזוגיות שלה. "אין מצב שאשתי תשתף פעולה עם התהליך הזה. היא לא רואה את המצב. הדבר היחיד שהיא רואה זה את הקריירה שלה", טען בפניי אריאל שהגיע לאימון לבדו. המצב האידיאלי הוא שזוג יעבור את תהליך האימון ביחד, כאשר העבודה המשותפת שלהם תיתן תוצאה טובה ומוצלחת יותר, ולרוב, אף מהירה יותר.
מה בכל זאת ניתן לעשות כאשר נתקלים בסירוב של בן/בת הזוג להגיע לאימון זוגי? איך מביאים אותם לשיתוף פעולה?

שתפו את בן/בת הזוג עד כמה תהליך כזה חשוב לכם: אם התקשורת ביניכם לקויה, יהיה עליכם למצוא 'שעת כושר' מתאימה לשיחה כזו. לא בשעת כעס או מריבה, ולא בשעה שהצד השני עסוק בענייניו ואינו "זמין" להקשבה. דברו על הצורך שלכם ואל תאשימו את הזולת בסרבנותו.

הציעו לו/לה להגיע לפגישת היכרות בלבד: כדי להתרשם מהיועץ הזוגי וגם לשמוע יותר פרטים על התהליך. בשיחת היכרות יכול בעל מקצוע להבין ממה נובעת ההתנגדות ולסייע. ששש

בקשו מבן/בת הזוג "לעזור" לכם, בכך שיצטרפו למפגש אחד או שניים: המסר שאתם מעבירים הוא: 'זה לא את/ה, זה אני'. ולכן תיפנו בבקשה: "אני מבקש/ת שתצטרף/פי אליי כדי לעזור לי". כשמדובר בסיוע, רוב בני הזוג מוכנים להיות שם.

הסכמה מאולצת: אם הצד המסרב עושה פרצוף של "עושה לך טובה", לא נורא! ההימצאות במרחב האימוני, על אף ההתנהגות הפסיבית וחוסר שיתוף הפעולה, עדיין מביאה להקשבה. מאמן זוגי טוב יכול להשתמש בכלים שיסייעו ל 'סרבן' להבין ששיתוף הפעולה ישתלם לשניכם.
הבטיחו שמירה על דיסקרטיות: אנשים רבים רואים בפנייה ליועצת זוגית, פגיעה באגו שלהם או הודאה ב"כישלון". עם הזמן, כשהתהליך מתקדם, לומדים לשים את האגו בצד וישנה הבנה בתועלת הרבה שצומחת מהתהליך.
לא להאשים. לא לפגוע. לא להשפיל: אין להתבטא במשפטים מאשימים ובביקורת כלפי הצד המסרב, כדוגמת: "אם את רוצה לראות מי צודק, בואי נלך לאימון זוגי". "אפילו לאימון זוגי אתה לא מוכן לטרוח להגיע".

כדאי לומר: "אנחנו לא מצליחים לבד לשפר את היחסים, בוא ננסה להיעזר באיש מקצוע". "הרגשות הסוערים שלנו משפיעים על המשבר בקשר שלנו, לכן עדיף שנפנה לאיש מקצוע עם נקודת מבט חיצונית, שיעזור לנו לקיים שיחות רציונאליות ולא רגשיות".

נחזור ליפעת ואריאל. כל אחד מהם בנפרד, ישב מולי סקפטי לחלוטין נוכח הסיכוי שיחול שיפור בתקשורת הזוגית שלהם, כשהם נמצאים בתהליך לבדם. "זה לא תלוי רק בי!", הם טענו.
לשמחתי, הצלחתי להחדיר בהם מוטיבציה ורצון לקחת אחריות ולעשות שינוי. הפעולות שהם עשו בהתמדה והכלים שהם רכשו במפגשים, גרמו לצד השני להבין שמשהו "אחר" קורה.
ללא ספק, אם תיקחו אחריות על החיים שלכם ותעשו את הצעד לקבל עזרה מקצועית, כל שינוי שלכם ישפיע גם על הצד השני.
אני כאן בשבילכם.

בהצלחה!
שלכם, ריקי

לתגובות, שאלות, והתייעצות
riki.coach@gmail.com

054-5919824

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך