גילי לנדאו: "לא באתי לגנוב את ההצגה, אשתדל להיות מאחורי הקלעים"

גילי לנדאו (58), המנהל הספורטיבי החדש של מ.ס אשדוד, מגיע מבחינתו להיות לעזר, לא להחליף אף אחד, אלא רק לתמוך בצוות המאמנים המוכשר. לנדאו, ששיחק בהפועל ת"א כל הקריירה שלו ובנבחרת ישראל, הוא בעל עבר מפואר באימון. הוא הגיע בכדי "לפתח ולבנות את דור העתיד ולהפוך את מאמני המחלקה לטובים יותר". התפקיד הזה של מנהל ספורטיבי, הוא בדיוק מה שרצה עכשיו. לנדאו: "אין המקום עושה את האדם, אלא האדם את המקום", וחושב ש"אין אח ורע" לייחודיות של מ.ס. אשדוד
גילי לנדאו: "לא באתי לגנוב את ההצגה, אשתדל להיות מאחורי הקלעים"

פתאום באמצע ראיון, כשאני כבר לא זוכר מאיפה זה הגיע, התחיל גילי לנדאו לצטט דברי תורה, מבית הספר הממלכתי דתי, "ציפורי" בת ים: "לדוד מזמור לה' הארץ ומלואה תבל ויושבי בה…". לקח לנו בדיוק כמה שניות להתעשת ולשאול את לנדאו.

גילי, מה זה? מאיפה זה הגיע?
"לא כל האנשים יודעים, אבל אני אומנם שיחקתי כדורגל בהפועל ת"א ובנבחרת ישראל, אבל גם למדתי בבית ספר דתי 'ציפורי' בבת ים והיינו משננים כל יום מזמור אחר מתרגום השבעים. בנוסף, הייתי אחרי האימון הולך לצופים ומדריך 'הייה נכון נכון תמיד', משם לבני עקיבא ללמוד עם הסידור ולפעמים גם להדריך בקן של הנוער העובד והלומד".

גילי לנדאו, המנהל הספורטיבי החדש של מ.ס אשדוד, הוא לא רק מאמן כדורגל ושחקן הפועל ת"א (ומי לא זוכר לו את שער הגביע מול מכבי ת"א ספק בידו..? או שער האליפות מול מכבי חיפה בנבדל?) ונבחרת ישראל בעבר, אלא גם איש של מילים. לנדאו (58) יתמקד במחלקת הנוער של מ.ס אשדוד, אבל גם יהיה בספסל הבוגרים ולמעשה התואר שלו, מנהל ספורטיבי, אמור לתת מענה בדיוק לשאלה הבאה.

אתה יכול להסביר לנו מה תפקידך?
"בראש ובראשונה לפתח ולבנות את דור העתיד והמחלקה במ.ס אשדוד. לגרום למאמנים להיות טובים יותר, לאמן את המאמנים. כי מאמנים טובים יותר, משפרים את המחלקה וזה יגדיל את ההשפעה על שחקנים מוכשרים רבים שיש במ.ס אשדוד".

לפני שאנחנו שואלים אותו, לגבי הקבוצה הבוגרת לנדאו מיד ממשיך: "בקבוצת הבוגרים לא באתי רק למלא את הפקטור שחסר לתעודת הפרו, אלא באתי לתמוך בצוות האימון המצוין שיש כאן. מ.ס אשדוד היא מאוד ייחודית, אין אח ורע שמאמנים שהתחילו כמאמני הילדים, הגיעו לבוגרים כמאמנים ופוגשים את הילדים שאימנו. אני פה לנסות לשפר את הטעון שיפור. השלב הראשון הוא למידה, ללמוד מהקטנים ועד הגדולים. אחרי שאלמד, אבחר את הפעולה ודרך הפעולה. לא באתי לגנוב את ההצגה, אשתדל להיות מאחורי הקלעים וכל עזרה שירצו בקבוצת הבוגרים, אני לרשותם".

לנדאו אימן קבוצה או שתיים או יותר בקריירה שלו. הוא אימן בבאר שבע מספר קדנציות ("אם הסתדרתי שם, אסתדר בכל מקום"), במכבי נתניה, קריית שמונה, בעונה שלאחר האליפות ואתה אימן גם בליגה האירופאית, מכבי הרצליה, בת-ים, קריית גת וכמובן קבוצת נעוריו, הפועל ת"א, עת החליף את דרור קשטן. הקבוצה האחרונה הייתה כאמור קריית שמונה, שם עזב, לאחר חילוקי דעות עם הבעלים איזי שרצקי (האמת שזה קרה לכמה וכמה מאמנים אצל שרצקי), ומאז שלוש עונות הוא לא אימן.

גילי האמת, לא חסר לך האימון?
"אחרי קריירה גדולה כשחקן הלכתי בלי בושה לאמן בבת ים. אימנתי ליגה שלישית וליגה שנייה וראשונה. אחר כך הגעתי למקומות בכירים בארץ, כולל אירופה עם קריית שמונה. אחרי 20 שנות אימון רציתי הפסקה. אז לקחתי. היה נחוץ לי להתרענן ולקבל פרספקטיבה על הכדורגל. רציתי לחזור, אבל רציתי תפקיד שונה, לא לאמן. המשנה אומרת שגיל 40 הוא גיל בינה וגיל 50 הוא גיל עצה. אז אני עכשיו בתקופת העצה. אני נותן לאחרים, אני זז מעין הסערה מהפרונט ועברתי לתפקיד תומך".

די, אתה רוצה להגיד לי שאתה לא רוצה לחזור כמאמן בבמה המרכזית?
"זה התפקיד שרציתי. היו לי הצעות לאמן ויכולתי לאמן. זה התפקיד ותוך כדי תנועה אצוק לתוכו תוכן. יש משפט שאני מאוד מאמין בו: 'אין המקום עושה את האדם, אלא האדם את המקום'. ברגע שהפלטפורמה רוצה להשתדרג ולהתעצם, מבחינתי זה שילוב מנצח".

גילי לוקח נשימה קצרה וממשיך: "האמת שהפגישה עם ג'קי בן זקן, הייתה פגישה טובה, כי אני מתחבר לרעיון של ג'קי. אני רואה בדיוק כמוהו איך קבוצה עם תקציבי ענק, משקיעות במחלקות הנוער, אבל אז לא משלבות את השחקנים הצעירים בקבוצה הבוגרת. תראה את מכבי ת"א, מי מלבד דור פרץ משחק? כל היתר מוצאים את עצמם בסוף בקבוצה שנקראת בית"ר ת"א/רמלה. תראה את הפועל ת"א, מלבד שגיב יחזקאל מי בסגל? במכבי חיפה מי? נטע לביא? בבית"ר ירושלים דוד קלטינס ועוד רבע שחקן? במ.ס אשדוד הורה יודע שהילד אם הוא מוכשר, הוא יקבל צ'אנס בבוגרים. זה בעיניי הכי חשוב, זו הצלחה".

כחלק מתפקידך, אמרת שבאת לאמן את המאמנים. מה צריך מאמן מצליח?
"ידע, יכולת להעביר את הידע. יכולת לבחור שחקנים למטרה. יכולת עמידה בלחצים ושלל תכונות שהופכות למאמן מצוין. ילדים היום מחפשים מהות, תכנים. את זה צריך לדעת לספק להם".

אז אחרי זה, נשמח לדעת מה תהיה הצלחה בעינייך באשדוד השנה.
"הצלחה תהיה בראש ובראשונה לקדם צעירים במישור המעשי ושמ.ס אשדוד שחזרה לליגת העל, תהיה בוטחת, לא נרפית, יומרנית עם ביטחון. שתכוון לפליאוף העליון, בלי למצמץ".

לפני שנפרדים אנחנו נותנים את הבמה שוב לגילי, או נכון יותר, הוא לוקח אותה בצורה הייחודית לו: "אתה יודע שב-1977 באצטדיון הי"א החדש, כן חדש, נבחרת ישראל ניצחה 0:1 את יוון וזכתה לראשונה בטורניר החורף… משער של גילי לנדאו. יש היסטוריה במגרש הזה מבחינתי".

עכשיו הוא יתעסק עם דור העתיד.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך