מה מחפש נתניהו ברוסיה?

לאחרונה חכם סידי רואה שוב ושוב את התמונה של נתניהו ראש ממשלתנו האהוב (לפי הבחירות אהוב על כמיליון איש, לא יודע מה עם היתר), לוחץ את ידו של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין. משהו מתבשל שם בקרמלין? משהו שאתה רוצה לספר לנו מר נתניהו?

אז עזבו נתניהו לא ייספר. אבל חכם סידי ייספר גם ייספר. לא, לא הייתי שם, הייתי רוצה להיות שם "זבוב על הקיר". זבוב? בעצם אמצא חיה יותר חכמה מזבוב (נניח ינשוף?), בכדי לשמוע מה הם מדברים. כי איך אגיד בעדינות, זה חשוב לעתיד המזרח התיכון… וגם ולישראל במיוחד. החכם יוסיף רק שבכל אשם… איך לא, הנשיא אובמה. הנשיא הכי לא החלטי בהיסטוריה של ארה"ב (או לפחות אחד מהם). כמובן שכל צד, ישראל ורוסיה עם האינטרסים שלו. דיפלומטיה במיטבה.

לאט לאט נתניהו מבין שאובמה נטש פה את כל המדינות הכי קרובות אליו, סעודיה, מצרים, ישראל. על זה כבר דיברנו. פוטין גם מבין את זה. הוא מיד תופס את המקום של אובמה כמנהיג משמעותי במזרח התיכון ובאזור. נכון, עדיין אנחנו תלויים בכסף האמריקאי וישראל לא תחליף פתאום פרטנר, לפחות לא אם זה תלוי בנו, אבל לגשש ולדבר עם המנהיג החזק באזור, זה לעולם לא מזיק.

סיבה נוספת והיא מוצדקת לחלוטין (והנה החכם מסכים עם נתניהו. אגב ביטחונית תמיד הסכמתי. כלכלית? זה סיפור אחר) היא סיבה בטחוניסטית. מה לעשות ורוסיה מתערבת במזרח התיכון באופן חופשי ובמיוחד בסוריה, המאחז הראשי שלה במזרח התיכון. מה לעשות וכבר היה אירוע של הפלת מטוסי רוסי, שחצה מעט את הגבול בין טורקיה לרוסיה (עוד נחזור לזה). ישראל לא רוצה להגיע למצב הזה של ירי על מטוס ישראלי או על מטוס רוסי (למרות שיש מי שמספר כי זה כבר היה קרוב מאוד לזה). נתניהו בצדק רוצה לתאם את הדברים. ישראל לא רוצה להגיע לעימות עם רוסיה בשל מטוס שחצה את הגבול האווירי של ישראל. נתניהו בצדק לוחץ על תיאום, נקווה שרק ימשיך להצליח.

אבל כמובן שיש פן כלכלי, גם רוסי וגם ישראלי. אם הטורקים היו יכולים לסובב את הגלגל לאחור, הם היו מתעלמים מהמטוס הסורי שחדר לגבול האווירי שלהם בדרך לעוד גיחה בסוריה. זה עלה להם בהרבה מאוד כסף. פוטין נתן הוראה חד משמעית לאזרחי רוסיה (והם מסתבר מקשיבים), להפסיק את התיירות לטורקיה. גם הורה להפסיק לקנות תוצרת חקלאית מטורקיה. אגב, אם בקרוב תשמעו את הטורקים נחמדים מאוד אליכם, זה בגלל שאין להם תיירות מרוסיה ונותרנו רק אנחנו. קחו את זה בחשבון לפני שאתם עושים דילים. אפשר להוציא מהם עוד כמה שקלים והרבה אטרקציות… על חכם סידי, תגידו אני שלחתי אתכם. או תזכרו להם את המטוס שהם הפילו בחוסר חכמתם או ברוב טיפשותם.

ותנחשו מי רוצה להרוויח את הכסף הרוסי? נו קחו 3 שלושה ניחושים. נכון שאתם לא צריכים? בדיוק – נתניהו. אנחנו. ישראל רוצה להיות יעד לתיירות מרוסיה. תיירות שעיקרה בחורף ולא רק בקיץ. ישראל רוצה להיות זו שתמכור תוצרת חקלאית לרוסיה. ישראל באינטרס המוצדק שלה, רוצה להיות זו שתרוויח מהעובדה שרוסיה הגדולה, מחרימה את טורקיה כלכלית. אי אפשר לדעת עד מתי זה יימשך. אז למה לא להרוויח? צודק נתניהו (החכם הסכים עם נתניהו מספיק למאמר אחד).

דבר נוסף שאפשר להרוויח מפוטין ופוטין מישראל, היא שהוא פתאום הופך להיות המתווך בין ישראל… לבין איראן. בעצם המתווך בין איראן לסעודיה ואיראן למצרים. מאחר ובין המדינות הללו סעודיה-ישראל-מצרים יש מתיחות ועוינות עם איראן (כל אחת מסיבותיה), הופך פוטין למעין היחיד שיכול לתווך בין המדינות ולמנוע החרפת היחסים או הסלמה באזור. אובמה כמובן "נעלם" מהאזור ופוטין הפך להיות המבוגר האחראי במזרח התיכון, למרות שאחריות והוא זה לא בדיוק נכון (תראו מה הוא עושה למתנגדים לאסד ברוסיה, טובח בהם).

אז מה? נתניהו נסע רק לאינטרסים הלאומיים? האם הוא השתנה. האם הוא באמת כבר לא דואג לעצמו פוליטית. הצחקתם את חכם סידי. נתניהו נסע בכדי לדאוג לפנסיות של יוצאי רוסיה שלא שולמו. ראש הממשלה נתניהו נסע לסכם עם פוטין על הסכם היסטורי, שיבטיח זכויות פנסיה ליהודים שעלו לארץ מרוסיה החל בשנות ה-70 של המאה הקודמת ועד 1992. הבנתם? נתניהו מבין שיוצאי רוסיה ברובם הם ימניים. מצד שני, הוא לא שכח את המאבק של ליברמן שהעולים יוצאי רוסיה יקבלו כחלק מההסכם הקואליציוני כסף שלא קיבלו מהמדינה. אז נתניהו לא יכול להשאיר את כל הבמה לליברמן, שייקח לו את המצביעים האלה. אז הוא נוסע עד לרוסיה, עם העין לכיוון הבחירות הבאות בישראל. הוא ייקח על זה קרדיט ולא משנה מי עבד על זה במשך שנים.

ואם אתם מחפשים אשם, אז יש לכם. זהו אובמה. באמת. האיש פשוט זנח את המזרח התיכון, התחבר למדינה הכי לא נכונה איראן, כי היא עשתה הכי הרבה "בעיות" מבחינתו והוא נתן לה "צ'ופר" הסכם גרעין, בכדי שיהיה לו שקט ממנה. לא משנה שזה על חשבון "הילדים הטובים" באזור, כמו ישראל. הם תמיד יהיו טובים. ככה זה בחיים.

אבל ההיסטוריה עוד תשפוט את אובמה. כי איראן תהיה גרעינית ויהיה עוד שמח באזור. או לא. עד אז "השכונה" הכי מסוכנת בעולם, "המזרח התיכון" מחפשת בעל בית אחר… פוטין? את התשובות נקבל רק בהיסטוריה…

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך