גומא חסין: "אני יודע שלא הייתי בסדר, נשלם את המחיר ונגמור עם זה"

גומא חסין, דמות מוכרת מאוד באשדוד, החל היום (שני) לרצות עונש של 18 חודשי מאסר בגין עבירות מס
גומא חסין: "אני יודע שלא הייתי בסדר, נשלם את המחיר ונגמור עם זה"

יום קשה לגומא חסין, אחד האנשים הכי מוכרים בעיר הנמל. היום בשעה 11:30 הוא הגיע לשערי בית הכלא "חרמון" כדי לרצות 18 חודשי מאסר. הוא צפוי להשתחרר בעוד כשנה, אם יעבור את תקופת מאסרו ללא תקלות ויזכה לקיצור של שליש בעונשו.

חסין הצליח לצאת פעם אחר פעם מפרשיות שונות. לאחר שנחקר על ידי המשטרה בעבר בפרשת שחיתות, שוחד וסחיטה באיומים, שהסתיימה ללא כתב אישום, חסין נכנס מאחורי סורג ובריח דווקא בגין העלמת מס. "כמו שאמר לי אחד החוקרים, לא הצליחו עלייך לא בשוחד, לא בכלום, תיפול כמו אל קפונה על ענייני מיסוי", אמר חסין בראיון מיוחד שהעניק ל"ידיעות אחרונות" ערב כניסתו לכלא.

חסין בן ה-45 נולד כגמליאל, על שמו של הצדיק הנודע, אך כבר בגיל ילדות קיבל את השם גומא מחבריו בשכונה. את התיכון סיים ללא בגרות, בצבא שירת כלוחם בגולני וזמן קצר לאחר השחרור הכיר את נטלי, להם נולדו חמישה ילדים. הם התגרשו בשלב מסוים, התחתנו בשנית ולא מכבר התגרשו שוב. בין לבין הוא הכיר במסגרת עסקיו במרוקו זמרת מקומית בשם ג'וליה, ממנה יש לו ילד בן שש שאותו לא ראה כשנה. אשתו השנייה מירב דדיה, כעת בהריון מתקדם, אמורה ללדת בכל רגע את בתם המשותפת הראשונה.

"לא באתי משכונת פאר, מרצדסים, מטוסים פרטיים, קשרים עם ראש הממשלה. באתי מהכי למטה שיש, אז כמובן שכשמציעים,'לך תנסה את הנמל', אתה הולך". תפקידו הראשון היה מחלק מים. או כך לפחות כונה התפקיד, שנחשב בזמנו רב עוצמה בנמל. השכר, אגב, עמד על 18 אלף שקל. "יש מחסן שנקרא 103", מסביר חסין, "שלא מחלק רק מים, אלא את כל הכלים לפריקת האוניות. בשעה מסוימת באים עם טרקטור, מלגזה ומחלקים בקבוקי מים לעובדים. מכאן נולד השם . עכשיו זה כבר לא קיים, היום זה כבר אחרת".

חסין עבר לא מעט לאחר מכן, לאחר שיצא לחופשה מהנמל, ועשה לא מעט בעולם העסקים בזכות קשריו הרבים. הוא נתן שירותים לזכיינים של מפעל הפיס, נחקר ונעצר בפרשה זו בשנת 2008, וצלח את החקירה בשלום. שנתיים מאוחר יותר הוא נעצר בחשד להעלמת מס, שם הייתה נקודת השבירה שלו. הוא אומר: "ראיתי את אותן דמויות מהחקירה על השוחד, ונהיה לי לא נעים. ביקשתי בצורה מכובדת, 'מי שלא קשור, תשחררו. אני מודה'. יכולתי להגיד,'אני בחקירה עכשיו, תמתינו'. אבל לא ידעתי שאפשר".

884d78f0f01ad2d786248910043531e6_XL

לפי כתב האישום הנוכחי, בנקודת זמן מסוימת פרץ סכסוך עסקי בין חסין ליעקב ברדוגו, לשעבר מנכ"ל מפעל הפיס. חסין גילה כי שותפו לייעוץ קיבל כסף מלקוחות משותפים, שילם עליו מס כחוק, אבל לא סיפר לו על כך. כשהעניין התגלה הלכו השניים לבוררות אצל החלבן, רב מקובל שהפך לאחד הבוררים הפופולאריים בישראל. בבוררות נקבע כי חסין יקבל גם הוא את חלקו. אין חולק בין הרשויות המס לחסין כי בין השנים 2007-2009 אכן הוציא חסין חשבוניות, אלא שלטענת התביעה, שנוהלה על ידי פרקליטות מחוז דרום מיסוי בראשות עו"ד ציון קינן, הן היו סלקטיביות ושולם עליהן רק מע"מ, ללא מס ההכנסה. חסין הודה ונשפט על העלמת מס בגובה 2.7 מיליון שקלים, ובתחילה גזר עליו בית המשפט 30 חודשי מאסר בפועל . "באותו הרגע ישר לקחו אותי למטה ושלחו אותי למאסר בכלא באר שבע. אם היית שואל אז, הייתי אומר לך שזה היה רגע קשה, הלם. כי זה בא לי בהפתעה. אחרי כמה שעות החלטנו לערער ושוחררתי".

בעקבות הערעור, שהגיש באמצעות עו"ד ירון הראל, עונשו הופחת ל-18 חודשי מאסר בפועל ובתשלום מס בגובה של כ-1.2 מיליון שקלים, לא כולל את תוצאות ההליך המשפטי האזרחי שתנהל נגדו רשות המיסים בבוא היום. "כתב האישום המקורי היה חמישה מיליון וירד", הוא אומר. "ואז הייתה טעות, וגם הניירת נעלמה איכשהו. כל אחד אומר, 'העברתי מסמכים לפה, העברתי לשם', מסמכים נעלמו מהמחשב של רואה החשבון שלי. ואז אמרתי להם ,'הבנתי תודה'. הם ניסו להראות שיש שיטה, בזמן שפשוט לא עבדתי כי נעצרתי. אבל שכנעתי את מס הכנסה לרדת מחמישה מיליון לכלום".

"המאסר הזה הוא סגירת מעגל לכל דבר", אומר חסין. "שמונה שנים שהייתה מעליי עננה מסתיימות, ואחר כך נתחיל תקופה חדשה. בתוך תוכי אני יודע שלא הייתי בסדר, וכשאתה משלים עם עצמך ולא הולך בהרגשה שהמדינה סידרה אותך, זה משרה עליך הרבה הקלה. אתה אומר חלאס, עשית טעות, תשלם ותגמור עם זה. היה ניהול לא תקין. תוך כדי ההתנהלות הלא נכונה שלי, על הדרך העלמתי מס. אם תחזיר אותי אחורה, הייתי מתנהל אחרת. הייתי לוקח רואה חשבון שיטפל בנושא הזה, הייתי דואג להיות מסודר, לתת הצהרת הון מסודרת, הרי לא באתי והעלמתי מס עם חברות קש או חשבוניות פיקטיביות, וכל הדברים המגעילים האלו שאמרו עליי בהתחלה. יש קביעה של בית משפט שלא עשיתי את זה. מה שחשוב שאני יכול לעמוד מול הבן שלי ולהגיד לו, 'נכון,טעיתי, אבל אבא שלך לא עבר עבירות חמורות כמו עבירות אלימות, שוחד, הלבנת הון, חשבונות פיקטיביות וחברות קש".

ובינתיים, מחוץ לכלא, הרבה דברים יקרו בהיעדרו. בימים אלו אמורה אשתו ללדת, בעוד מספר שבועות יסיים בנו הבכור אביאל מסע כומתה בצנחנים, ומה שהכי כואב לחסין: אמו מרי נאבקת בימים אלו במחלת הסרטן. "אמא שלי מאוד חזקה, יותר ממני. היא אמרה לי, לך כמו גיבור'. אני מקווה שכאשר אצא החוצה,כולם עדיין יהיו".

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך