האמת די נמאס לחכם סידי, נמאס שזה כבר בלתי אפשרי. נכון, צריך מאוד להבליט מצוינות. החכם בעד, אבל יש גבול. באמת. הגבול גבירותיי ורבותיי, זה הגבול הזה ששר החינוך מר נפתלי בנט, חוצה כבר כל יום, כל שעה, כל השנה. די שחרר אותנו, תן לנו להחליט לבד. טוב החכם יסביר. נפתלי בנט יצא בקמפיין אגרסיבי מאז הוא שר החינוך להביא כמה שיותר תלמידים ללימודי 5 יחידות מתמטיקה, הוא קורא לזה "לתת חמש". את מי הוא לא גייס לקמפיין? את כל העולם ואשתו (ושמעון פרס גם…). רעיון מצוין, אבל יש בזה הרבה אבל…
נתחיל עם הדבר הבסיסי. מה עם אלה אשר לא יכולים לעשות 5 יחידות. לא כי הם לא רוצים, הם לא יכולים. הם צריכים מהבוקר ועד הערב לראות בכל מקום אפשרי כי הם לא מספיק טובים? חכם סידי שהוא גם מורה בתיכון, ושומע את התלמידים שניגשים ל-4 או 3 יחידות ורוצים להצליח, כי הקמפיין של בנט, גורם לחלק מהם להרגיש פחות טובים, פחות רואים ומכאן פחות מוטיבציוניים. חכם סידי בטוח שלא לכך כיוון בנט.
בנט אינו איש חינוך. אז מה אם הוא שר החינוך. אם היה איש חינוך היה מבין שמצוין להגביר לחמש יחידות, אבל, מורה בוודאי שר החינוך, חייב לקחת בחשבון גם את התלמידים האחרים, אלה שלא מגיעים לחמש, איך זה ישפיע עליהם. אבל בנט הוא פוליטיקאי, הדבר האחרון שמעניין אותו הוא מה זה יעשה לתלמידים אחרים. הוא רוצה לסמן וי, הנה עשיתי קמפיין של 5 יחידות, העליתי את הכמות וזה לזכותי. כוונה טובה, ביצוע פחות.
כשאני מדבר על ביצוע, אני מתכוון לדוגמא לפרסומת שרצה בטלוויזיה, שבה רואים תלמיד 5 על דוכן המנצחים ותלמידי 4 ו-3 ממוקמים מתחתיו. אין הסבר אחר. מי שחש הכי טוב. זהו זה הקריטריון שלפיו אנחנו פועלים. מה עם ערכים? מה עם עזרה לזולת, מה עם נניח מקצוע אחרת לדוגמא? אנגלית, היסטוריה של העם היהודי? אולי אלה יהיו הקריטריונים. או שבעצם עדיף לא לתת קריטריונים למי מוצלח ומי פחות. בוודאי לא לייחס את זה רק למתמטיקה. אדוני השר, גם אם הגעת מההיי-טק.
אם אתם לא מאמנים לחכם סידי, תראו מה אומרים התלמידים בעצמם לאתר וויינט: "יו"ר מועצת התלמידים אליאב בטיטו, שלומד בעצמו ארבע יחידות, אמר: לאחרונה אנחנו רואים שהשיח בנושא הזה גובר ובני נוער מרגישים פחות שווים מאחרים. אנחנו שומעים ביטויים מאוד לא נעימים, למשל, תלמידה שנכנסה לבגרות ויושבת בכיתה עם טופס של שלוש יחידות, וניגשת אליה תלמידה ואומרת אלה: 'את בשלוש? חשבתי שאת חכמה'. במקום לאחד את בני הנוער ולהבהיר שכל אחד טוב במה שהוא עושה, הקמפיין הזה של שר החינוך פשוט מפלג אותנו".
הבנת, מפלג אדוני השר. אתה הרי רוצה שכולם יהיו "אחים", בצבא, בסיירת, בגדוד, באני לא יודע מה. אז תראה מה אתה עושה בלי כוונה. רגע, לחכם יש הצעה אבסורדית, אולי נקים גדודי 5 יחידות קרביים. הרי בנט רוצה להיות שר הביטחון בעתיד. הנה רעיון.
אבל יש עוד. למה שלא תדאג אדוני שר החינוך היקר בתיקון עוולות אחרים הקיימים. לדוגמא את מה שעשה שהשר הקודם בתפקיד שלך, נו זה שהרס וברח, נו מה שמו. בעצם לא משנה, הוא לא כזה חשוב, אההה פירון. אותו פירון שביטל בגרויות חיצוניות בכיתה י', בזבז לתלמידים האלה שנה ובי"א הכניס אותם למכבש לחצים (תשאלו תלמידים שאתם מכירים. נו תשאלו. תשאלו אותם והם יגידו לכם שהם קורסים בי"א, כשבי' כמעט ולא עשו כלום. טעות נוראית שחייבים לתקן ויפה שעה אחת קודם). למה לא לתקן את זה, כשכל המורים, בתי הספר והמערכת זועקת לתיקון הטעות הנוראית הזו. או את העובדה שאותו פירון, אותו שר שפעל בלי לחשוב, הוציא מלימודי ההיסטוריה לבגרות חובה את… תחזיקו חזק בבקשה, את "שואת העם היהודי". כן מה שאתם שומעים. תלמידים שנבחנים בכיתה י"א בבגרות בהיסטוריה, לא למדו מילה. מילה אני אומר לכם על השואה. אז יש לך במה לעסוק ותקן.
אז תשחרר קצת מר בנט, אדוני השר, את הלחץ מ-5 יחידות. חשוב שיעשו אבל שלא יבוא על חשבון התלמידים שלא עושים. אפשר להצליח במקצועות רבים בלי 5 יחידות. לדוגמא עריכת דין. לדוגמא הוראה, לדוגמא אחיות ואחים בבתי חולים. לא חסרות דוגמאות. אז מה. זה פחות טוב בעינך? פחות חשוב? אז למה אתה לא מקדם את זה? יש לחכם סידי רעיון לסלוגן… "גם 3 צועד בראש… די כבר בנט לקחתם לנו את הראש"…איך? יפה לא?
אסיים בציטוט חכם שאמר לי אחד התלמידים על הפרויקט הזה: "כל פעם שאני רואה את הפרסומת שמראה לי כמה אני פחות טוב מילד שלומד 5 יחידות, אני זוכר שיש הרבה חברי כנסת שגם 3 יחידות לא עשו. בזה אני מתנחם. אולי בסוף אהיה חבר כנסת?". האמת, הוא צודק.