אלון דאי, נהג המירוצים מאשדוד ממשיך בהצלחה ונמצא אולי רגע לפני הזינוק הגדול ביותר שלו, אבל לא בכביש, אלא בקריירה.
אתר האינטרנט וינט, מפרסם היום, רביעי, כי הנהלת מירוצי הנסקאר האמריקאים הודיעה הלילה כי אלון דאי (24), נהג המירוצים הישראלי מאשדוד, יהיה בין 11 הנהגים שישתתפו השנה בתוכנית "נאסקר-נקסט", המכשירה את דור העתיד של נהגי הסדרה לקטגוריה הבכירה שלה, "נאסקר ספרינט קאפ". דאי יהיה הנהג היחידי בתוכנית שמגיע מחוץ לצפון-אמריקה.
זה אתגר חדש ומעניין", סיפר דאי, שמתחרה בשנתיים האחרונות בליגת הבת של הסדרה, אליפות הנאסקר האירופית. את 2015 סיים כסגן אלוף ואף זכה בתואר חביב הקהל. השנה הספיק להרשים בניצחון דרמטי, אותו השיג עם מכונית שסבלה מסדרה של תקלות טכניות. בעבר זכה דאי באליפות אסיה בפורמולה רנו, והתבלט באליפות ה-GT העולמית.
תוכנית הנסקאר-נקסט מכשירה את הנהגים להשתלבות בסבב, מצמידה להם נהגים וותיקים כחונכים, וחושפת אותם לפרטים הקטנים בחיי נהגי הנאסקר. היא נמשכת כשנה, כאשר לצד דאי נמצאים בה מספר בנים של נהגי עבר באליפות, עניין שכיח בנסקאר, בנוסף לנהגת אחת ורק נהג לא-אמריקאי נוסף בודד מקנדה.
בסדרה מתמודדות מכוניות המזכירות במראה מכוניות סדרתיות, אם כי מתחת לכסות הן כמובן שונות בתכלית. הנסקאר היא קטגוריית הספורט המוטורי הפופולרית בארה"ב, והספורט הפופולרי ביותר אחרי הפוטבול, עם מאות אלפים שמגיעים לכל מירוץ בחרבי המדינה העצומה, ושידורים חיים ב-150 מדינות. נהגי נאסקר בכירים משתכרים עשרות מיליוני דולרים בשנה, בדומה לנהגי פורמולה 1 בכירים. בין הזרים שהצליחו באליפות הכל-אמריקאית הזו, אפשר למנות שמות מוכרים מאד בפורמולה 1 כמו חואן פאבלו מונטויה, מאריו אנדרטי ונלסון פיקה ג'וניור.
בהתאם לאופי האמריקאי, למכוניות הנסקאר מפרט הכולל מנוע עצום (5,800 סמ"ק) מלפנים המעביר בעזרת תיבת ארבעה הילוכים ידנית(!) 900 כ"ס לגלגלים האחוריים. האליפות קיימת מאז 1949 ובשנותיה הראשונות בלטו בה יצרנים שכבר לא קיימים היום, כמו האדסון, סטודייבקר, ולהבדיל – פורשה. כיום מתחרים בה שברולט, פורד וטויוטה.
זו אליפות מירוצי המכוניות הכי אמריקאית שיש", אומר דאי, "אבל הדימוי שלה כנחותה מהמירוצים האירופים לא מוצדק. גם אני חשבתי כך לפני שהתחריתי במירוצים אובאלים. לכאורה, בסך הכל צריך קצת לסובב את ההגה. אבל זה עולם חדש ואחר. המכוניות נוסעות בצפיפות רבה, מה שמשנה את טכנית המירוצים ומשפיע אחרת על הפיזיקה והאווירודינמיקה. אתה נוהג קטעים ארוכים ב-320 קמ"ש, כשמכוניות נמצאות סנטימטרים ממך, ודוחפות אותך. אפילו בפורמולה-1 אין את זה".