אפשר למנוע תאונות בבניין

על פי דו"ח מרכז המחקר של הכנסת שפורסם בדצמבר האחרון, בשנים 2015-2010 נהרגו 184 פועלי בניין בתאונות במהלך העבודה, המהווים כ-54% מן ההרוגים בתאונות עבודה בכלל המשק. איך הגענו למצב הזה, בו מדי שבוע יש תאונה קטלנית באתר בנייה, ואיש לא זועק? אין חקירות, אין כתבי אישום, אף גורם לא לוקח אחריות. לא יתכן שיש 17 מפקחים של משרד הכלכלה על 13,000 אתרי עבודה בבניין.
גבר יושב

הסתדרות עובדי הבניין והעץ והתאחדות בוני הארץ, בסיוע מקצועי של המוסד לבטיחות, יוזמות בימים אלו הסכם קיבוצי מיוחד לתחום הבטיחות בענף הבניין שיחייב מעסיקים לשמור על הבטיחות באתרי בנייה ברחבי הארץ, ותילחם בתופעות הלא חוקיות שמתרחשות היום בענף. לצד העלייה החדה בתאונות עבודה ומקרי מוות באתרים, הסתדרות עובדי הבניין והעץ והקרן לעידוד ופיתוח ענף הבנייה בישראל, עובדות ללא הפסקה להגברת המודעות בקרה העובדים והמעסיקים בענף לנושא הבטיחות בעבודה. הן משתתפות במימון הכשרות בתחום הבטיחות ומסייעות ברכישת ציוד בטיחות אישי לעובדים בענף. מעבר למידע הרב ולפרסומים המקצועיים בתחום אשר זמינים באתר הקרן, מתקיימות לאורך השנה סדנאות הכשרת פקחי בטיחות, קורס רענוני בטיחות, כמו גם שלל קורסים מקצועיים לתפקידים השונים באתרי הבנייה. הן פועלות בשיתוף פעולה עם המוסד לבטיחות וגהות, אגף הפיקוח על העבודה במשרד התמ"ת וגופים נוספים במטרה לצמצם את מספר תאונות העבודה בענף הבנייה, דרך קידום יוזמות חקיקה אשר יעזרו לאלפי העובדים ברחבי הארץ.

אך המצב בשטח מציב מכשולים בטיחותיים רבים, משרד האוצר לא מקצה תקציבים מספיקים על מנת לקלוט עובדים מקצועיים ומיומנים ולאכוף את החוקים הקיימים. כבר עירבנו גומרים מקצועיים בסוגיה זו, ביניהם ועדת העבודה והרווחה של הכנסת, ואנו נקיים מפגש עם מנהלי עבודה בחודש הבא בו נעלה בפניהם את חומרת הנושא.

בכדי לשפר את המציאות הנוכחית, ההסתדרות פועלת במספר מישורים. ראשית, בקריאה לאכיפה מוגברת למניעת העסקת עובדים ללא הכשרה, ועל תקינותו של ציוד מכאני כבד ועסקת קבלנים לא רשומים ותעודות מקצוע מזויפות באמצעות יצירת כרטיס מגנטי לכל עובד. בנוסף, כל עובד יחויב לעבוד קורס לבטיחות טרם התחלת העסקתו. ההסתדרות קוראת להקמתה של מועצה ציבורית שתהיה הגוף שירכז את המידע על כל תאונה באתרי הבנייה, תעקוב אחר הטיפול של רשויות האכיפה ותבנה מאגר נתונים כולל בתחום תאונות העבודה באתרי הבנייה בישראל. זאת לצד ועדת משמעת עליונה שתדון, תטפל ותעקוב על היישום של ההסכם. כל אלו לצד פעולות רבות להגברת המקצועיות והאכיפה באתרי הבנייה ושיפור הכרחי בביטחונם של הפועלים.

אפשר למנוע תאונות בענף הבניין. זו לא גזרה משמיים, אלא שאם הממשלה לא תיקח אחריות, תפנה תקציבים ותפעל בשיתוף פעולה עם כל הגורמים בענף, אנחנו נמשיך להתדרדר במדרון התלול הזה. אנחנו נעשה ככל שניתן כדי למנוע כל מקרה ומקרה, ואנו קוראים לממשלה להתעורר ולפעול. מדובר בחיי אדם. על זה נאמר: "מי שמציל נפש אחת כאילו הציל עולם ומלואו".

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך