לדבר עם תינוקות

אוףףף... גוזל: לגדל ילדים ולהישאר שפויים - עו"ד רוית רז-חכמון
לדבר עם תינוקות

אמא יקרה, תחשבי איך זה היה מרגיש אילו התינוק שלך היה יכול לדבר איתך? אילו היה יכול לומר לך מה הוא רוצה או צריך בכל רגע נתון. "אמא אני עייף", "אמא אני רעב", "אמא אני רוצה חיבוק" ועוד… איזו הרגשה מדהימה זו הייתה. כמה בכי ותסכול זה היה מפחית, כמה סימני שאלה זה היה חוסך לנו.

אז זהו, שהתינוק שלך כן מדבר איתך. אנחנו רק צריכות להסתכל עליו ולהיות קשובות.

אל תחשבו שהשתגעתי, אני מתכוונת לכך שהתינוק שלנו מדבר איתנו באמצעות שפת הגוף שלו. שפת הגוף שלנו, כידוע, היא דבר בלתי נשלט. גם כשאנחנו חושבים שאנו שולטים בה, אנחנו בעצם לא. יש המון כתבות על שפת גוף בדייט עם בן/בת זוג או על ראיונות עבודה וכדומה, ובעצם השפה הראשונה של התינוקות שלנו היא שפת הגוף שלהם, ואנחנו יכולות להבין כל צורך שלהם, רק צריך להעמיק בכך.

במחקרים שנעשו על המוח, מצאו שכשהתינוק רעב, מופעל במח מנגנון של כאב ויש כאב בטן. כשהתינוק עייף, ניתן לראות אצלו בלבול וחוסר התמצאות, כשיש פיפי או קקי, קיימת אי נוחות בפלג הגוף התחתון.

שפת גוף של תינוק בן שבוע, שונה משפת גוף של תינוק בן שלושה חודשים או חצי שנה, כיוון שככל שהם מקבלים יותר שליטה בגופם, שפת הגוף משתנה, אך ניתן לזהות את צורכיהם ולתת להם מענה.

תינוק עייף, יסיט את מבטו מצעצועים, או יבהה באוויר, ניתן לראות אצלו גבות וורודות ושפשוף עיניים. תינוק רעב, יתעסק הרבה עם הפה, ניתן יהיה לראות בועות רוק, משחק עם הלשון או הכנסת צעצועים או אצבעות לפה. עלינו להסתכל על התינוק שלנו ועל שפת הגוף שלו. אשמח ללמד אתכן יותר על התינוק הפרטי שלכן. ישנם סימנים כלליים למרבית התינוקות וישנם גם סימנים ספציפיים שמיוחדים לכל תינוק. כשהתינוק שלי מקבל מענה לצרכיו, בסימנים המוקדמים לכך (לפני שהצורך הופך להיות אקוטי שאז, כל מה שנשמע זה בכי שהולך ומתגבר), מתרחשים במוח תהליכי למידה לטווח הארוך וניתן ללמד את התינוק שלך להירדם באופן עצמאי – כן, לבד לבד – זה אפשרי.

בנוסף, ולא פחות חשוב מכך, כשאת אמא נותנת מענה לצורכי תינוקך, אצל שניכם מופרש במוח הורמון האוקסיטוצין, הידוע גם בשמו "הורמון האושר". להורמון זה יתרונות רבים, הוא חשוב ביצירת אמון, ביטחון ויציבות נפשית. הוא משפר מיומנויות חברתיות, מייצר נחת ושלווה, מוריד סטרס ומפחית חרדות, מרפא ומשכך כאבים. הפרשת ההורמון מקושרת לירידה בלחץ דם, מרגיע ומפחית דיכאון.

פרופסור רות פלדמן, חוקרת מוח מצאה שתינוקות שחוו בינקותם כמות גדולה של אוקסיטוצין, גדלו להיות ילדים חברותיים, מקובלים עם פחות בעיות סמים, והגדירו עצמם כאנשים מאושרים המגשימים את חלומותיהם.
ככל שתיתני מענה לצורכי תינוקך, יופרש יותר ויותר אוקסיטוצין בכל פעם!

אתן מבינות כמה דברים טובים יש ביכולתנו לתת לילדינו, ברגע שאנחנו מזהות את צורכיהם בסימנים המוקדמים לכך. יש פחות בכי, פחות תסכול ומופרש אצלנו וגם אצל התינוקות שלנו הורמון הקסמים אוקסיטוצין, שעושה אותנו בעצם יותר מאושרים.
אז קדימה הורים, בואו נמלא את עולמינו באוקסיטוצין, הורמון האושר.

שנאהב ונחייך כל בוקר מחדש
רוית רז-חכמון
עו"ד ומנחת הורים לתינוקות
ravitrazr@walla.co.il
052-4552080

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך