נשים רבות סובלות מדכדוך לאחר הלידה

נשים יקרות, הידעתן שכ-50%-80% מנשים אחרי לידה חוות דכדוך, וזה שונה מדיכאון לאחר לידה, אותו חוות ובין 10% ל-15% מהנשים. דיכאון יכול להופיע בשלושת החודשים לאחר הלידה ולהימשך כשישה חודשים. לעיתים זה חולף מעצמו, אבל לעיתים לא.

דכדוך יכול להתאפיין בתחושת בדידות, תנודות במצב הרוח וחוסר חשק, הנובעים מהשינויים ההורמונאליים ורגשיים, אבל הקשר עם התינוק הוא קשר טוב. לעומת דיכאון, בו בנוסף למצב הרוח הירוד, הבכי והבדידות, יש עצבות של ממש וגם תחושת נתק מהתינוק. האמא יכולה להיות בעשייה מתמדת וגם אם היא מספקת לתינוק את צרכיו (מאכילה אותו ומחליפה לו), היא עושה זאת באופן מכני וללא שמחה והתלהבות. ישנו חוסר עניין וחוסר הנאה מהתינוק ומחיי היומיום. כמובן שזה לא נעשה בכוונה, ואפילו לא במודעות. הסבל הוא עצום. הדיכאון גם יכול להתאפיין בחוסר איזון, חוסר תיאבון או אכילה מופרזת, קושי להירדם או שינה מוגזמת. יש מתח וחוסר שקט, למרות התפקוד ניתן לראות עייפות וחוסר מרץ ואי יכולת להתרכז. התינוק הוא הנפגע העיקרי מכך. ההשפעה על התינוק היא קשה. כשהתינוק לא מקבל תגובה, זה יכול לייצר הפרעות נפשיות קשות, וזה קריטי בעיקר בשנה הראשונה לחייו.

האמא בתוך תוכה חווה כעס עצמי בלתי נשלט, תחושת אין מוצא והיעדר תקווה. רגשות האשם שלה לא מובילות אותה להתנהלות אחרת, והאשם הוא לא יועץ טוב.

וכאן נכנס התפקיד שלנו כנשים. לכל אחת ואחת מאתנו יש אחות שיולדת, אולי זו השכנה שבהריון, חברה לעבודה או קרובת משפחה לפני לידה או אחרי לידה, יש דברים שרק נשים יכולות להבין. עד כמה שהבעל מדהים, אוהב ומחבק, יש תחושות שלא יבין לעולם.
רק אישה אחרי לידה יודעת איך זה מרגיש. לפעמים, בנוסף לתחושת האושר הגדולה מהתינוק, לאופוריה ולהתלהבות, מתווספות תחושות פחות נעימות, של בדידות וקושי, שקשה לנו להכיל ולתת להן תוקף ברגעים שאמורים להיות מאושרים.
אם את לפני לידה אני מציעה שבמסגרת ההכנה ללידה שאת עושה, תנחי את בעלך היקר לתפקיד שהוא יכול לבצע בהצלחה, תני לו "לסנן" את האנשים שמתקשרים ובאים לבקר.

עם כל האהבה, לא לכולם יש את האנרגיות שתצטרכי אחרי לידה. את צריכה סביבך רק אנשים שעושים לך טוב ושיכולים לעזור לך. אם יש כאלו שלא כך, תני לבעלך להיות שומר הסף בעניין. עם כל ההורמונים ומה שהגוף שלך עובר, מותר לך!
אז בפעם הבאה שמישהי קרובה לנו יולדת, בואי ננסה להיות שם בשבילה ולתת מקום לכל מה שעובר עליה, ולעזור במידת הצורך. כי זה בסדר להרגיש כך.

אם את אחרי לידה, מרגישה לבד ושקשה לך, את לא לבד. בקשי עזרה כי את עמוד התווך של הבית וכולם רוצים שאמא תמשיך לחייך ולגדל את משפחתה באהבה והרמוניה.

רוצה לדעת עוד? יש לך שאלות? ניתן ליצור איתי קשר ואענה בשמחה.

שנאהב ונחייך כל בוקר מחדש
רוית רז-חכמון
עו"ד ומנחת הורים לתינוקות
ravitrazr@walla.co.il
052-4552080

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך