איזייה סוואן: "לא הייתי מתנגד לשחק במכבי ת"א"

איזייה סוואן מתכונן כמו מכבי אשדוד/באר טוביה לקראת חצי הגמר, בשני (18.00) בהיכל מנורה, מול מכבי ראשל"צ, בה שיחק בעבר ("ראשל"צ לא רצתה אותי"). רצינו את סוואן נטו, בלי הסינון של הראיון העיתונאי, אז פנינו לדף הפייסבוק של "קהילת הכדורסל", שם ערכו לסוואן ראיון אוהדים, והוא מדבר שם חופשי. לא יפסול הצעה של מכבי או הפועל ירושלים? רוצה לשחק ביורוליג או ביורוקאפ (לידיעת אשדוד), לא יודע אם ימשיך בעונה הבאה בקבוצה, אבל רוצה לסיים בישראל את הקריירה. מעריך את המוטיבציה של שרף, אבל לא שוכח את המאמן שלו מהתיכון, סוואן מאמין שאשדוד מוכנה לחצי הגמר ולדעתו יכולה... תחזיקו חזק... לזכות באליפות!

לפני הכל מזל טוב איזייה. בעשרה בפברואר, חמישה ימים לפני חצי הגמר של מכבי אשדוד באר-טוביה מול מכבי ראשל"צ ביום שני הקרוב, (18.00, היכל מנורה), חגג סוואן יומולדת 32. סיבה טובה גם לראיון איתו, בוודאי לפני חצי הגמר, בוודאי שאתה אחד השחקנים הבולטים הקבוצה עונה.

אבל רצינו ראיון שונה, ראיון שבו סוואן יגיד את דעתו בלי הסינון בראיון העיתונאי. אז ניצלנו את הראיון שערכו עם סוואן ב"קהילת הכדורסל", דף פייסבוק פופלארי בקרב אוהדי הכדורסל, שם ענה על שאלות האוהדים… והוא ענה, חופשי. נטו.
סוואן בן ה-32 שיחק במדי גליל עליון כשלקחה את האליפות ממכבי ת"א ולכן כשיישאל על העונה של אשדוד ויגיד שזה אפשרי לזכות באליפות, אז יש לקחת את זה ברצינות. הוא שיחק שתי עונות לא רצופות במדי מכבי ראשל"צ, מולה תשחק אשדוד בחצי הגמר ויוכל אולי לנקום בה (לא רצו אותי שם"), ואין במה טובה יותר מאשר חצי הגמר.

איזייה מה דעתך על ראשון לציון והאם תעברו אותם?
"מכבי ראשון לציון היא קבוצה מצוינת. אנחנו מצידנו נגיע מוכנים לחצי הגמר. הרבה אנשים באשדוד עוצרים אותי ושואלים אם נביא גביע. זה עושה לי טוב שכל כך רוצים בהצלחתנו. נעשה הכל מבחינתנו". כשנשאל מדוע עזב את ראשון לציון ולא המשיך, ענה חד משמעית: "אני לא רציתי לעזוב את הקבוצה. ההנהלה שלה לא רצתה אותי ולכן עזבתי שם".

עד כמה יש למאמן צביקה שרף חלק בהצלחה של אשדוד?
"צביקה מבין שאנחנו צריכים את החופש שלנו במשחק והוא נותן לנו. כל מה שהוא מבקש זה שנעשה הגנה. הוא מוטיבטור מאוד גדול".

עם כל הכבוד לצביקה, סוואן זוכר את המאמן שלו מהתיכון ומשפט המפתח של המאמן שלו הולך איתו לכל מקום, בסגנון פלאטו שרון, 'מה אתה עשית בשביל המדינה, אצל סוואן זה: "מה עשית בשביל שהקבוצה שלך תהיה טובה יותר".
סוואן מדבר ישירות על מי לדעתו הוא השחקן הטוב ביותר בקבוצה, ובליגה מי הקבוצה הכי טובה בה שיחק בה: "לטעמי השחקן הטוב ביותר של הקבוצה הוא צ'ארלס תומאס אצלנו ובליגה כולה השחקן הטוב ביותר הוא דונטה סמית". סוואן מדבר גם על דיאנטה גראט והמשחק שלם כששניהם יחד ולא חוסך מעצמו מחמאות. "דיאנטה יכול להגיע לאן שירצה. אני והוא יחד זה הקו האחורי הכי טוב בליגה. לגבי הקלעים הטובים בליגה, לדעתי הם יהוא אורלנד ודגן יבזורי. הקבוצה שהייתה הכי טובה בה שיחקתי בישראל, היא גליל עליון, זו הקבוצה איתה גם זכינו באליפות".

אגב אליפות, סוואן חושב שגם אשדוד יכולה בהחלט… נא לשבת… או לעמוד (לפי החלטתכם) באליפות המדינה: "ההצלחה שלנו כקבוצה היא שאנו לא רוצים לאכזב אחד את השני או לראות אחד את השני נכשלים. אני באמת חושב שיש לנו סיכוי לקחת את תואר האליפות. אנחנו רוצים להגיע לפיינל פור ומשם נמשיך".

סוואן אומנם זכה באליפות המדינה, אבל עם גליל עליון. בקבוצה בסדר גדול של מכבי ת"א או הפועל ירושלים הוא לא שיחק. סוואן כך מסתבר, לא שולל את זה על הסף, מודה שלא קיבל הצעה ממכבי ת"א, אבל היה רוצה לראות את עצמו משחק באחת משתי הקבוצות האלה".

היית רוצה לשחק במכבי ת"א או בהפועל ירושלים?
"בוודאי שהייתי רוצה לשחק עבור כל אחת מהקבוצות האלה. הייתי שמח מאוד לשחקן ביורוליג או ביורוקאפ, אבל כרגע אני נהנה מאוד להיות האנדרדוג. לא קיבלתי הצעה מהן ולכן אני אוהב לשחק היכן שרוצים אותי. אני חתום לעונה אחת באשדוד ולא יודע כמה אמשיך בקבוצה".

אתה מסגול לשחק ברמה הזו?
"בפירוש כן. אם אקבל את ההזדמנות אראה שאני יכול לשחק ברמות של היורוקאפ והיורוליג. לאחרונה הכדורסל שלי טוב יותר". לקראת חצי הגמר, מכרה אשדוד כ-2000 כרטיסים. סוואן היה רוצה את הקהל במשחק. לידיעתכם, הוא רוצה אתכם קולניים.

עד כמה חשובה התמיכה של הקהל, בחצי הגמר ובכלל?
"חשוב לי להודות לקהל. אני מאוד אוהב שהקהל בישראל ממש קרוב ושומעים אותו. אני רק מבקש שתהיו קולניים יותר ויותר. אני מעבר לזה לא יכול לבקש יותר".

תישאר פה עד לתום הקריירה?
"אני מאוד אוהב את ישראל לכן באתי לפה וחזרתי שוב ושוב. אשמח לסיים את הקריירה שלי בישראל וגם אחרי שאסיים את הקריירה שלי, אם זה היה תלוי בי הייתי נשאר. אני גם רואה עצמי מאמן כדורסל לאחר שאפרוש. אבל אין לדעת מה יהיה. מבחינתי הייתי נשאר לחיות פה אם זה יהיה אפשרי".

אגב מאמנים, איזייה סוואן נשאל על מה שעשו הקליבלנד קאבלירס למאמן שלהם דיוויד בלאט. הוא חד משמעי בעניין הזה: "זה מגוחך מה שעשו לבלאט. לא אהבתי את זה בכלל".

סוואן אולי מתוך מחשבה על קריירת האימון, נותן עצה לבני הנוער שרוצים להיות שחקנים: "עבודה, עבודה ועוד עבודה. צריך להגיע לפני האימון ולהישאר אחרי האימון. לזרוק לסל שוב ושוב. אני תמיד הייתי עם יכולות קליעה, אבל זה תמיד היה עם עוד ועוד אימונים".
באשדוד מקווים שיכולות הקליעה שלו יבואו לידי ביטוי גם במשחק חצי הגמר. כי סוואן לפעמים "לא מגיע" למשחקים וזה משפיע על הקבוצה. סטטיסטית כשסוואן טוב, הקבוצה מצליחה. נקווה שהסטטיסטיקה תהיה לצד הקבוצה גם מול מכבי ראשל"צ, מהקבוצות היותר טובות בליגה.

סוואן גם נפרד מהאוהדים ששואלים, בסגנון הכי ישראלי ב"יאללה ביי" כי הוא… צריך ללכת לאכול עם הבת שלו… אההה שווארמה זה המאכל האהוב עליו.. .תעבור את חצי הגמר בניצחון.. .שווארמה עלינו פלוס שתייה… גם ליומולדת, אתה יודע. סגרנו? שמישהו יתרגם לו בבקשה…

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך