כך תאבחנו האם אתם עלולים לעבור התקף לב או אירוע מוחי

הקטלן השקט מכולם, גורם הסיכון הבריאותי מס' 1 להתקפי לב ולאירועים מוחיים, התגלה רק בשנים אלו ממש. לא מדובר בהשמנת יתר, עישון, יתר לחץ דם, שומני דם מוגברים, סוכרת, סטרס, גיל מבוגר או במערך גנטי, אלא במצבה ותפקודה של שכבת הציפוי הפנימית של כלי הדם בגוף, המכונה אנדותל. ממחקרים שנעשו בחולי לב בעשור האחרון, התגלה שמרבית אירועי הלב אירעו לאנשים שסבלו מתפקוד אנדותל לא תקין, מכשיר מהפכני, פרי פיתוח ישראלי, יכול לאבחן במהירות היתכנות ללקות בהתקף לב

מכשיר מהפכני, פרי פיתוח ישראלי, המסוגל לאבחן במהירות ובדיוק רב את ההיתכנות ללקות בהתקף לב או באירוע מוחי בשנים הקרובות, הושק לא מכבר במרפאת 'הדסה אופטימל' במגדלי עזריאלי. מכשיר ה- EndoPATהינו פרי פיתוח של חברת 'איתמר מדיקל', שהוכתר בעיתונות הרפואית העולמית כאחת מעשר פריצות הדרך ברפואה מונעת לשנת 2009, מספק בתוך 15 דקות דו"ח מפורט של תפקוד הדפנות הפנימיות של כלי הדם (האנדותל).

הבדיקה החדשנית, מודדת בדיוק רב את תפקוד האנדותל, הכוללת בדיקה של גמישות כלי הדם, יכולת התרחבות העורקים, וכן מספר מרכיבים פיזיולוגיים נוספים. הבדיקה נמשכת כרבע שעה, והיא איננה פולשנית או כואבת, ולא מעורבת בה קרינה, או חשיפה לחומרים כימיים. הבדיקה מתבצעת בישיבה או בשכיבה ובלבוש מלא, במצב מנוחה, בדומה לבדיקת לחץ דם.

שני חיישנים חד פעמיים, דמויי אצבעון, מולבשים על אצבע אחת בכל אחת משתי הידיים. לאחר כחמש דקות, שבמהלכן עוצרים את הדם בזרוע אחת באמצעות שרוול מיוחד, משחררים את זרימת הדם לזרוע. בדיקת הזרימה המתחדשת והשוואתה ליד המשוחררת, מאפשרת למדוד את רגישות כלי הדם, את גמישותם, את איכות זרימת הדם בעורקי הנבדק, והחשוב מכל, את יכולתו של האנדותל להפריש חומרים שירחיבו את כלי הדם. כמו כן מאפשרת הבדיקה למדוד ולאבחן מגוון רב של פרמטרים רפואיים נוספים.
הבדיקות מפוענחות ע"י קרדיולוג בכיר, ועל סמך התוצאות ניתנות המלצות פרטניות לרופא המשפחה, או לרופא המטפל, שבאמצעותן ניתן להתאים טיפול לשיפור תפקוד האנדותל של הנבדק.

מרבית הלוקים בהתקף לב סובלים משכבת אנדותל פגועה
הקרדיולוג פרופ' מיכאל שכטר, מנהל היחידה למחקרים קליניים במרכז הלב בבית החולים תל השומר, אומר שעשרות מחקרים מהשנים האחרונות הראו קשר בין תפקוד לקוי של האנדותל לאירועי לב עתידיים. לדבריו, מרבית הלוקים בהתקף לב סובלים משכבת אנדותל פגועה. יתרה מכך, כמחצית מהגברים וכשני שלישים מהנשים שלקו בהתקפי לב, כלל לא השתייכו לקבוצות הסיכון הותיקות והמוכרות, אך סביר להניח כי כולם סבלו מתפקוד לקוי של האנדותל, אותו ניתן היה לגלות, ולפעול להחלמתו, גם שנים וחודשים לפני אירוע הלב המתקרב. לדברי פרופ' שכטר, מחקרים הראו כי רוב התקפי הלב לא נגרמים בשל היצירויות משמעותיות בכלי הדם שבלב, אלא מההיצרויות הקלות, אותן לעיתים כלל לא ניתן לאבחן בצינתור, ואף אין כל התוויה לטפל בהן בצינתור. את ההיצירויות האלה ניתן לאבחן לרוב בעזרת בדיקת תפקוד שיכבת האנדותל של כלי הדם.

לדברי פרופסור שכטר, הבדיקה החדישה מספקת לאנשים בריאים, כמו גם לאלה המשתייכים לקבוצות הסיכון, אינדיקציה מיידית למצב כלי הדם שלהם, ועוזרת בקביעת דרגת הסיכון מעבר לקריטריונים שהיו מקובלים עד כה.
מחקר מפתיע נוסף העלה כי כמחצית מהגברים (50%) וכשני שליש מהנשים (65%) אשר לקו בהתקף לב, כלל לא השתייכו לקבוצות עם גורמי הסיכון הקלאסיים, כגון יתר שומני הדם, יתר לחץ דם, סכרת, השמנת יתר, סיפור משפחתי למחלת לב כלילית וכד'. מחקרים נוספים מהשנים האחרונות קבעו שחולי לב שהחלימו מהתקף, אך תפקוד האנדותל שלהם נותר בעייתי, נטו ללקות באירועי לב נוספים לעומת אלה שאצלם היה שיפור בתפקוד האנדותל.

מהו האנדותל?
האנדותל הוא האחראי לויסות זרימת הדם בכלי הדם, באמצעות הרחבתם וכיווצם. כמו כן, מצבו של האנדותל משפיע על קצב שקיעת השומנים והידבקותם לדפנות כלי הדם, ולהיווצרות דלקות בכלי הדם, כך אומר פרופסור שכטר
כמו כן, אבחון מוקדם של תפקוד אנדותל לקוי עשוי לסייע במניעה של אירועי לב עתידיים, והיות ומצבו של האנדותל דינאמי, ונתון לשיפור בעזרת שינוי אורחות חיים וטיפול תרופתי, ניתן לשפר את תפקוד שיכבת האנדותל ולסייע במניעת מחלות כלי דם ולב.

פיתוח ישראלי מהפכני – מכשיר ה-EndoPAT
חברת הביוטק הישראלית 'איתמר מדיקל' פרצה לשוק לפני מספר שנים, עם ה-EndoPAT, מכשיר מהפכני לבדיקת תפקוד האנדותל, שאף הוכתר על ידי כתב העת הנחשב "prevention" כאחת מעשר פריצות הדרך העולמיות בתחום הרפואה המונעת. המכשיר קיבל את כל האישורים המחמירים בעולם וביניהם ה-FDA האמריקאי וה-CE האירופי ומשרד הבריאות הישראלי, ובשנתיים האחרונות התווספו גם האישורים היפני והסיני. מכשיר ה-EndoPAT מאפשר את הבדיקה המהירה, היעילה, והמדויקת ביותר כיום לתפקוד האנדותל, תוך חיזוי מדויק מאי פעם להיתכנות אירועי לב או אירועים מוחיים בקרב מטופלים מהשורה.
עקב מחירו הגבוה של המכשיר, נמכרו עד כה רק כ-600 מכשירים ברחבי העולם, בעיקר לבתי חולים פרטיים ולמוסדות מחקר ורפואה מובילים, כמו אוניברסיטת הרוורד, ייל, וכן לחברות תרופות. לפני מספר חודשים הוצב מכשיר EndoPAT קליני ראשון בישראל. המכשיר נרכש על ידי "הדסה אופטימל", ומעניק בדיקות לעשרות מטופלים בכל יום במרפאה המרכזית במגדלי עזריאלי.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך