אחריות משפטית וזכויות נפגעים בתאונות דרכים עם נהג לא מבוטח
נהיגה ללא ביטוח חובה מהווה עבירה בעלת השלכות משפטיות וכלכליות כבדות, הן בעבור הנהג והן בעבור הנפגעים בתאונה. ביטוח החובה נועד להגן על כל מי שנפגע בתאונת דרכים, ולכן בהיעדרו, עולות שאלות בנוגע לאחריות ולפיצוי הנפגעים.

כידוע, בעולם ביטוחי הרכב קיים גם ביטוח מקיף וגם ביטוח צד ג', אולם במאמר זה נסקור את נושא החבות והאחריות של נהיגה בהיעדר ביטוח חובה וכן, נדון בזכויות הנפגעים בתאונות שבהן הנהג הפוגע לא היה מבוטח.
באדיבות פורטל הזכויות מה שמגיע
חוק ביטוח חובה בישראל
א. בישראל, על פי פקודת ביטוח רכב מנועי, תש"ל-1970 – כל בעל רכב חייב לרכוש ביטוח חובה. חשוב לציין כי ביטוח החובה מכסה את פגיעות הגוף בלבד שנגרמו בתאונה, בין אם זה לנהג עצמו, לנוסעים ברכב ולמשתמשי דרך אחרים.
ב. בהמשך לכך ובזיקה לחוק פיצויים לנפגעי תאונות דרכים, התשל"ה-1975, מטרתו העיקרית של ביטוח החובה היא להבטיח שכל נפגע יקבל פיצוי, ללא קשר לשאלת האשמה בתאונה.
מדוע דווקא בתחום הרכב קיים ביטוח חובה?
בהמשך לאמור לעיל ומכיוון שנהיגה בכלי רכב מנועי הינה פעולה בעלת סיכון גבוה לפגיעה פיזית אפשרית, הן של הנהג עצמו והן של כל מי שמצוי בסביבתו, קבע המחוקק, כי יש להבטיח שלכל אדם שנפגע במסגרת תאונת דרכים – תעמוד הזכות לקבל טיפול רפואי הולם, וזאת ללא כל קשר למצבו הכלכלי או למעמדו הסוציו-אקונומי.
א. מי בכל זאת ישא בעלות נזקי הגוף שהתרחשו בעקבות התאונה ברכב שאינו מבוטח?
עורך דין תאונות דרכים תומר בכר מסביר כי בדיוק למקרים מעין אלו הוקמה קרן ממשלתית בשם "קרנית", שתפקידה לפצות נפגעים שאינם יכולים לקבל פיצוי מחברת ביטוח רגילה (בגלל היעדר כיסוי ביטוחי כאמור).
- קרנית הינה קרן פיצויים מיוחדת שהוקמה מכוח חוק פיצויים לנפגעי תאונות דרכים, תשל"ה-1975, כשבפועל היא מאפשרת לכל מי שנפגע בתאונת דרכים ואין לו את מי לתבוע – לקבל פיצוי כספי בגין נזקי גוף.
- "קרנית" מיועדת לא רק למקרים שבהם לנהג הפוגע לא היה ביטוח חובה, אלא היא מכסה גם נפגעים שנפגעו במסגרת תאונות פגע וברח או במקרה של פגיעות שנגרמו על ידי נהגים בלתי מורשים.
- במקרים אלו, התביעה נגד "קרנית" דומה להליך תביעה שמתנהל מול כל חברת ביטוח – הגשת תביעה והוכחת הנזקים הרפואיים והכלכליים שנבעו מכך.
ב. מהן ההשלכות כלפי נהג הרכב שנהג ללא ביטוח?
בעניין זה הנהג שנהג ללא ביטוח חובה בתוקף, חשוף לתביעות בשני מישורים עיקריים:
א. במישור הפלילי – נהיגה ללא ביטוח חובה מהווה עבירה לכל דבר ועניין. זאת גם במקרה בו הנהג לא היה מעורב בתאונה בכלל, והוא נתפס במסגרת ביקורת משטרתית כנהג שאינו בעל ביטוח רכב חובה בתוקף. גם במקרה זה הנהג צפוי לסנקציות, עונשים וקנסות לפי החוק.
ב. במישור האזרחי – בנקודת המוצא הראשונית, אם נהג שאינו בעל ביטוח חובה פגע או נפגע בתאונת דרכים, הוא יאלץ לשאת לבדו בכל ההוצאות שנגרמו מכך, ללא יכולת לתבוע את חברת הביטוח לקבלת החזרים כאלו ואחרים.
- חשוב לומר כי הוצאות אלו עשויות לעתים להגיע לסכומים משמעותיים מאוד, קל וחומר כשמדובר בפציעות של מספר נפגעים ו/או במקרים בהם מדובר בפציעות שמחייבות ניתוחים, אשפוזים בבתי חולים ועוד.
- משלא יכול הנהג חסר ביטוח החובה לשאת בעלויות אלו – תופנה התביעה, כאמור, ל"קרנית".
- לאחר ש"קרנית" תשלם את הפיצוי לנפגעים, כחלק ממילוי הייעוד המשפטי שלה – היא רשאית להגיש תביעת שיבוב/ שיפוי/ סוברגציה כנגד הנהג.
- לבסוף, דרישת הפיצוי חוזרת שוב אל הנהג – והוא עלול להיות מחויב בתשלום סכומים גבוהים מאוד לנפגעים ו/או ל"קרנית" יחדיו.
לסיכום:
- נהיגה ללא ביטוח חובה לרכב מהווה סיכון משמעותי, הן לנהג עצמו והן לסובבים אותו, כאשר הנהג חושף את עצמו, בעת הנהיגה ללא ביטוח בתוקף, הן לתביעה אזרחית, בעלת משמעויות כלכליות כבדות והן לתביעה פלילית שעשויה לכלול בתוכה סנקציות, קנסות והליך נוסף ונפרד במישור הפלילי.
- ראינו, בין היתר, כי במקרה בו התרחשה תאונה והנהג הפוגע נהג ללא כיסוי ביטוח חובה – המדינה מספקת מעין "מעטפת ראשונית", באמצעות "קרנית".
- מנגד, על הנהג הלא מבוטח מוטלת, אחריות משפטית כבדה, עם השלכות כלכליות משמעויות ביותר.
- על כן, עליכם להקפיד על קיום ביטוח חובה לרכב, לנהוג בהתאם להוראות החוק ובכך, תחסכו לעצמכם הסתבכויות משפטיות וכלכליות מיותרות! לייעוץ משפטי והכוונה