אך האם לוחית הרישוי משנה גם את משטר הזכויות לפיצויים לאחר תאונת דרכים עם אופניים חשמליים או קורקינט חשמלי? נפגשנו לכמה שאלות בנושא עם עו"ד דותן לינדנברג, בעל משרד מוביל שעוסק בייצוג נפגעי תאונות דרכים מזה כ-30 שנה.
נתחיל מהעיקר, האם רוכב אופניים חשמליים או קורקינט חשמלי זכאי לפיצוי בתאונת דרכים?
עו"ד לינדנברג: "הזכאות לפיצוי כמעט אוטומטי לאחר תאונת דרכים תלויה במעורבותו של רכב מנועי ונכון להיום אופניים חשמליים וקורקינטים חשמליים לא נכנסים תחת ההגדרה הזו. לכן, רק אם הרוכב נפגע מרכב שמבוטח בביטוח חובה – כמו אוטובוס, רכב פרטי, אופנוע וכו' – הוא יהיה זכאי לפיצוי מחברת הביטוח של הרכב הפוגע. ממש כמו הולך רגל שהיה נפגע באירוע דומה.
"אם מדובר על תאונה עצמית כמו החלקה או תאונה בין שני רוכבי אופניים או קורקינט, לוחית הזיהוי לא תקים זכאות לפיצוי. הכלים לא מבוטחים ואין חברת ביטוח בתמונה. במקרה זה יש אפשרות להגיש תביעה כנגד מי שגרם לתאונה. לדוגמה, הרוכב שנפגע תובע את הרוכב השני בטענות כמו נסיעה בחוסר זהירות, ביצוע עבירות תנועה וכדומה. התביעה תוגש מכוח פקודת הנזיקין וככל שיוכח אחראי בתאונה, הוא עלול למצוא את עצמו חייב בפיצויים. ייתכן מצב ששני הרוכבים יגישו תביעות נגדיות ובית המשפט יידרש להכריע. כך גם יכול להיות שבתאונה עצמית יהיה אפשר לתבוע גורם כמו רשות מקומית בגלל מפגע מסוכן או חנות ששפכה שמן על הכביש וגרמה לסכנה. הכל בהתאם לנסיבות".
אז לוחית הרישוי כלל לא משפיעה?
"זה לא מדויק משום שהיא דווקא עשויה להשפיע מאד. החובה של לוחיות הרישוי לא משנה את המצב המשפטי אבל מקלה על איתור הרוכב וקיום הליכים משפטיים כנגדו. בניגוד למצב בעבר כאשר רוכבים היו יכולים בקלות להימלט או לסרב לספק פרטים".
מה לגבי פגיעה של אופניים חשמליים או קוריקנט בהולכי רגל?
"בפגיעה בהולך רגל המישור המשפטי דומה למצב של תאונה בין שני רוכבים. התביעה תתבסס על פקודת הנזיקין והפיצויים ייפסקו בכפוף להוכחת רשלנות. למשל, רכיבה על מדרכה, חציית רמזור אדום, אי מתן זכות קדימה להולכי רגל במעבר חצייה וכו'. לוחית הרישוי לא מקימה חבות לכשעצמה אבל מקלה מאד על איתור הרוכב ופרטיו".
אלו היבטים יכולים להשפיע על תביעות לפיצוים?
"יש היבטים רבים שיכולים להילקח בחשבון בתביעות פיצויים מכוח פקודת הנזיקין בגין תאונת אופניים חשמליים או קוריקנט חשמלי. ראשית, תיבחן התנהלות הרוכב מבחינת חוקי התנועה כמו רכיבה בשבילי אופניים או על הכביש, הקפדה על זכות קדימה, הקפדה על נסיעה עם כיוון התנועה ועוד.
"ייתכן שהתביעה תעסוק במצב הכלי ובשיפורים שבוצעו בו באופן שהופך אותו למסוכן יותר. למשל, אופניים חשמליים עם מנועים חזקים של יותר מ-250 וואט שהם מעבר לתקן המותר בחוק, או שימוש באופניים עם סוללות בעלות עוצמות גבוהות של יותר מ-48 וולט. אך עדיין תדרש כתנאי לתשלום הפיצוי הוכחת הקשר הסיבתי בין ההתרשלות ו/או הפרת החובה החקוקה לבין הנזק שנגרם לנפגע".
" חשוב להדגיש שרכיבה על אופניים חשמליים או קורקינט חשמלי בישראל מותרת מעל גיל 16, ע"י בעל רישיון נהיגה או מי עבר בהצלחה מבחן תיאוריה".
לסיכום, חובת לוחיות הרישוי לא הופכת (עדיין) את האופניים החשמליים והקורקינטים החשמליים לכלי רכבים מנועיים על פי הגדרת מושג זה בחוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים. עם זאת, ייתכן שמדובר בצעד נוסף שיוביל בעתיד להגדרת הכלים אלה ככאלה החייבים בביטוח על כל המשתמע מזה, כולל החלה עתידית של אחריות מוחלטת על המבוטח.
"לוחות הזיהוי בהחלט מביאות עמן מהפכה בזה שהן מגדילות משמעותית את האחריות שמונחת לפתחם של הרוכבים ואת היכולת לאתר אותם לאחר אירוע נזיקי", הוא מסכם, "האם הן גם ישפיעו לטובה על הורדת מספר הנפגעים בתאונות של הכלים האלה? נראה שכן, אך ימים יגידו".