טיפול בחרדות אצל ילדים באמצעות NLP

מאת: סיגל פולוין מאסטר NLP
תמונה PIXABAY

מהן חרדות וכיצד הן נוצרות

חרדה היא מצב פיזי ברוב המקרים המתאפיין בסימפטומים רגשיים ופיזיים לקראת התמודדות עם אירוע קשה או נוראי שהילד חווה ומרגיש שעומד לבוא. לרוב מדובר במתח וסטרס שיש להם גורם משלהב או טריגר, שמפעיל אותם וגורם להצפה פיזית. חרדות הרבה פעמים נצפות בעליה בדופק, נשימה מואצת, חוסר יכולת לתפקד, קיפאון, עליה בטונוס השרירים, ובמקרים קשים כאשר היא מוגזמת, היא הופכת לחרדה קיצונית המפריעה ופוגעת בתפקודו היומיומי של ילדכם.

חרדה מגיעה ממקום של מנגנון טבעי של הגוף שבא לסייע לכל אחד בתפקוד נכון בהתאמה לסיטואציה. אנחנו מכירים את זה בעיקר כ fight or flight- כלומר התמודד, או ברח. לצערנו, בשנה האחרונה ומאז פרוץ המלחמה, אנחנו חווים המון עליה של חרדות בקרב ילדים בעקבות מתקפות של טילים וכטב"מים על ישראל.

החרדה נוצרת מנגנון הגנה על הגוף. הבעיה היא שבמצבי קיצון כמו ריבוי של ירי של טילים, או אזעקות מרובות בגין ההתקפות הללו, המנגנון עלול "להתקלקל" ולהפוך לסטייט קשה יותר, ובן רגע מחרדה רגילה הוא עשוי להתפתח ולהפוך להפרעת חרדה- כזו שמציפה את כל החושים ופוגעת בתפקוד- על ידי מצב של חוסר תפקוד. חוסר התפקוד יכול להתאפיין בפחד מוגזם שנמצא כל הזמן ואינו מרפה ומשפיע על רכיבים רגשיים שיכולים ליצור הסתגרות בבית וחשש מהעולם החיצון, התקפי חרדה מרובים שאינם מאפשרים התנהלות יומית כמו לאכול, ללכת לבית הספר, לשחק וכדומה- כתוצאה מאותו פחד אימה וטרור המשתק את הראש והגוף.

אפשר לטפל בחרדות בצורה עדינה וקבועה

ישנן המון דרכים לטיפול בחרדות אצל ילדים . אפשר לקיים סשן אצל פסיכולוג, במקרים קשים יותר להגיע לטיפול תרופתי במידת הצורך, או לטפל ברפואה משלימה- דיקור, שיאצו, כוסות רוח, עיסוי או אפילו בשיטה קצת אחרת ושונה מכל הנ"ל- באמצעות דו שיח- באמצעות NLP.

בהיותי מטפלת ומאסטר NLP, אני מקפידה על טיפול יסודי עם כל ילד וילדה, שיחה בגובה העיניים, ומיקוד בטריגר- או הגורם שמשלהב את החרדה, וביצוע שינוי נוירולוגי שפתי, על מנת להפחית את החרדה ולהעלימה.
שימוש בNLP ככלי תרפויטי הוכיח את עצמו המון פעמים בקליניקה, וניתן לשפר בצורה ניכרת את התפקוד באמצעות שיחה, כיוונון והוראות כיצד הילד נוהג במקרה של התקף חרדה.

כמה טיפים לשימוש בNLP ככלי עזר לטיפול בחרדות אצל ילדים

  • שנו את תפיסת המציאות של ילדכם משלילית לחיובית. במקום לומר אני לא יכול להתמודד, עודדו את הילד לשנות את תבנית החשיבה ל- אני אנסה להתמודד, אני אצליח להתמודד ואני יכול להתמודד- גם אם זה קשה לי.
  • למדו את ילדכם להטיל ספק במחשבות שליליות. אפשר להיעזר בסטטיסטיקות או בנתונים אמיתיים שיסייעו לילד לקבל את העובדה שהמחשבה אינה וודאית ושלכל דבר יש סבירות והסתברות, ושום דבר אינו מוחלט.
  • למדו את ילדכם לשלוט בתפיסת המציאות– למדו אותו להפריד בין מחשבה שלילית והרסנית לבין מה שקורה בפועל. למדו אותו שמחשבות הן באות והולכות ונעות, בעוד שהמציאות היא תמיד כאן ועכשיו והיא הבסיס לחיים ולא המחשבה השלילית.
  • טכניקות להרגעה עצמית– נסו לייצר עם הילד סיפור של דמיון מודרך במקום שהוא מאוד מרגיע אותו ויוצר אצלו שקט כמו לדוגמה שקיעה בים, הליכה ביער או הקשבה לפכפוך של מפל מים או זרימת נחל.
    אתם יכולים אפילו כהורים להקליט את הסיפור דמיון מודרך בקולכם- מה שגם עשוי להוריד משמעותית את מפלס החרדה ובעת התקף- להשמיע אותו לילד.
    צרו קשר של רגיעה בין ריח או מגע נעים- למצב של רוגע. זה עובד בצורה נפלאה. זה יכולה להיות התכרבלות בשמיכה, ריח נעים שמרגיע את הילד, או אפילו חיבוק תומך ממי שלידו והוא מכיר וסומך עליו.
  • נשימות– הקפדה על נשימות עמוקות וסדירות, מסייעת מאוד בהורדת קצב הלב, הרגעה, ובתחושת רוגע כללי, המייצר סדר ומפחית את המתח הקיים.

ישנן שיטות רבות טובות ומוצלחות לטיפול בחרדות של ילדים- במיוחד בתקופה מאתגרת וקשה זו. NLP היא ללא ספק אחת השיטות הטובות, שאינן פולשניות וכזו שמעניקה לילדכם כלי עבודה להתמודדות בהווה ובעתיד עם חרדות ופחדים. כולי תקווה שתאמצו את הטיפים בשעות קשות אלה, ותוכלו לסייע לילדכם. 

באנרים 140-672

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

blank

אולי יעניין אותך