אומן ראש השנה

יומן מסע: מאשדוד.. לקברו של רבי נחמן מברסלב ובחזרה

האשדודי שהצטרף ל- 40 אלף היהודים במסע התלאות עד לאומן שבאוקראינה, מגולל את המסע הרוחני המיוחד שכלל טיסה ומעבר בין 3 מדינות, הגעה לציון בשעת התקיפה האירנית על מדינת ישראל * על החג המיוחד והמרומם יחד עם עשרות אלפי יהודים מכל המגזרים ומכל הסגנונות. הכנסת האורחים הגדולה בעולם של איש העסקים החרדי, הניסים שמגיעים מכלי ראשון, והדרך חזור הבלתי נגמרת * מסע מרתק מלווה בתמונות בלעדיות במיוחד לקוראי עיתון 'המגזין'

המושג ראש השנה באומן קיים כבר עשרות שנים, מאמינים רבים עשו את הדרך לקייב שבאוקראינה ומשם לאומן במשך זמן רב, חלקם מתחלפים מדי שנה, חלקם מקפידים להגיע כל שנה, והמושג חסיד ברסלב הולך ומשתרש עם השנים בקרב ישראלים רבים.

חסידות ברסלב היא שונה לחלוטין ממה שהיא נשמעת, שכן לא מדובר בעוד אדמו"ר עם חליפה שחורה ואלפי חסידים שלבושים כמהו סביבו, כפי שנהוג בחסידויות אחרות. חסידות ברסלב מכילה כל יהודי באשר הוא, בין אם הוא עם קוקו ארוך (ויש כאלה) בין אם הוא עם ג'ינס וטישרט, או אם הוא עם מגבעת וחליפה, או זקן ופאות.

בברסלב כולם שווים, וזו אולי הסיבה, למה הנהירה לאומן שבאוקראינה הולכת ומתרחבת בכל שנה ושנה. יתרה מזאת, בחסידות ברסלב, אין אדמו"ר שמתווה דרך ומתחלף בכל דור, כל מי שבוחר להתקרב לחסידות יודע שהמורשת של רבי נחמן היא אחת, והכל הולך על פי תורתו שנכתבה לפני מאות שנים.

תחילתו של מסע

כותב שורות אלה, החליט מסיבותיו שהשנה הוא רוצה להצטרף לאלפי המאמינים ולחוות את ראש השנה בציונו של רבי נחמן מברסלב, החלטה לא פשוטה בכלל שכן המצב הביטחוני הקשה בארץ ומנגד המלחמה המתרחשת בין רוסיה לאוקראינה מקשים על התהליך, ובנוסף מדובר בשלושה ימי חג רצופים, אך בכל זאת יצא הדברים הסתדרו והמסע יצא לדרך.

בשנים עברו הדרך הייתה קלה, נוחתים בקייב או באודסה שבאוקראינה, נוסעים כשעתיים עד לאומן וכך גם בחזור בסיום החג. אלא שמאז הקורונה הכל השתנה, שנתיים בזמן המגפה הכניסה הייתה קשה במיוחד, בשל הקפדה של המקומיים רבים לא הצליחו להגיע לאומן. מיד בתום מגפת הקורונה, פרצה המלחמה בין אוקראינה לרוסיה והובילה למצב מסוכן מאוד ברחבי אוקראינה.

בשנה שעברה נהרו רבים לאומן, דרך מולדובה, הקושי היה עצום שכן הם המתינו במשך שעות ארוכות במעברי הגבול זאת בשל העוצר הלילי הקיים ברחבי אוקראינה, אך השנה בכל זאת הם החליטו לחזור והפעם במספר גדול יותר.

אלפים נוהרים

רבים עשו את דרכם השנה לאומן בראש השנה, בתוכם זמרים וידוענים רבים, שבאו לחוות את החוויה הרוחנית הזו לראשונה בחיים. אלא שהשנה המסע היה ארוך יותר. רבים מהטסים הגיעו לרומניה, הונגריה או פולין ועשו את הדרך הארוכה עד לאומן, דרך שאורכת בין 10 ל- 15 שעות. כאשר במקרים מסוימים ההמתנה בגבולות גוררת את זמן ההגעה לגדול יותר.

האוקראינים התרגלו לכמויות הגדולות של החסידים המגיעים מישראל, צרפת, ארה"ב, קנדה ומדינות נוספות. הם למדו עם השנים כיצד ליעל את התהליך ולמנוע ברדק מיותר וקשה, לעומת זאת שאר המדינות ובמיוחד רומניה ומולדובה להן גבול משותף עם אוקראינה, לא התרגלו לעומס והארגון הקלוקל בהתאם.

"כעשרים וארבע שעות מאז היציאה מהבית, הצלחנו להגיע לאומן, אחרי שלקחנו הסעה מהעיירה באקו רומניה, עברנו בגבול למולדובה, ומשם לאוקראינה, נסיעה לא קלה בכלל, ובכניסה לאומן אנחנו מקבלים דיווח על האזעקות בישראל מאירן – מפלס הלחץ עלה לשמים" מספר כותב השורות.

"למרות הקושי האישי והמשפחתי, ברגע שנכנסים לאומן ועוברים על פני הציון הקדוש, הכל משתנה, התחושה אחרת ומרגישים את הקדושה שיש במקום. ההכנות לקראת ראש השנה מתעצמות, והרחובות מלאים באלפי יהודים נרגשים לקראת החג" הוא אומר.

תיקון הכללי העולמי

רגע השיא באומן, מגיע דווקא לפני החג, בחצות היום של ערב החג מתקיים תיקון הכללי העולמי שמשודר בכל העולם, ומיליונים רבים אומרים יחד בזמן אמת את עשרת פרקי התהילים שנקראים – תיקון הכללי. אל הכיכר המרכזית ברחוב פושקינה שבאומן יוצאים כולם, כארבעים אלף איש ומתפללים יחד על מנת שביום הדין הקרב ובא עם ישראל ייחתם לחיים טובים ולשלום, אין עיין שנשארת יבשה במקום.

אווירת החג המרומם

עם כניסת החג צועדים כולם לבושים בלבן לבתי הכנסת שיש באומן, חלקם הוקמו במיוחד לראש השנה, חלקם קיימים שנים ארוכות. תפילות החג מלאות בשירים לכבוד בורא עולם ורבי נחמן מברסלב, והאלפים גודשים את בתי הכנסת על מנת להשתתף בתפילות המיוחדות.

ארוחות החג נעשות בצוותא עם רבים שמתאספים בדירות, במלונות, בווילות ובתי הארחה ברדיוס רחב מסביב לציון. גם מי שאין ידו משגת זוכה ליהנות מארוחות דשנות ומיוחדות באוהל הענק ביותר שהוקם שם על ידי הנגיד ואיש העסקים הדתי אליעזר שיינר, שמאפשר לכל אדם לסעוד ארוחת חג ברווח ובעיין יפה.

הדרך חזרה

הקושי העצום ביותר הוא הדרך חזרה מאומן אל ארץ הקודש. ישנם כאלה שחוזרים מספר ימים לאחר החג על מנת שהעומס והלחץ ירדו, ויש כאלה שממהרים לחזור עם צאת החג. הנסיעה הארוכה וההמתנה בשדות התעופה הקרים, היא קשה מאוד, אך אין יהודי שלא חוזר עם תחושה מיוחדת של התחזקות באמונה וביטחון, ולמרות הטלטול הקשה שעוברים בדרך חזור עד ההגעה לארץ הקודש – כמעט כולם יחזרו ויאמרו שהם ילכו שוב בשנה הבאה לקברו של רבי נחמן מברסלב באומן שבאוקראינה, אך כנראה שלא כולם יזכו לכך.

באוקראינה מקווים כי בשנה הבאה יוכלו לארח את היהודים המגיעים בדרך ישירה, בתקווה שהמלחמה תסתיים והדבר יתאפשר, אגב מלחמה – כל השוהים באומן לא הרגישו בהשפעתה כלל כיוון שהיא רחוקה מאות ק"מ מהאזור בו הם שוהים.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

blank

אולי יעניין אותך