לא מפחדים – המסע של חסידי ברסלב האשדודים לאומן שבאוקראינה

הטיסות שמתבטלות בזו אחר הזו בעקבות המצב הביטחוני בארץ ישראל, והמלחמה שהולכת וגוברת בין רוסיה לאוקראינה, לא מבהילה את החסידים הנלהבים שהחלו השבוע במסע ארוך ומתיש לעבר ציונו של רבי נחמן מברסלב שבעיירה אומן שבאוקרינה מוכת המלחמה * הם הולכים לבלות שעות ארוכות בדרכים, במטוסים, ברכבות ובאוטובוסים בדרך ליעד המבוקש "להיות אצלו בראש השנה עולה על הכל" אומר לעיתון 'המגזין' חסיד אשדודי נלהב בשם יעקב פרץ, אליו מצטרפים חבריו, ילדיו ובני משפחתו * הכל על מסע המלחמה לקראת ראש השנה

המנהג הקבוע של חסידי ברסלב  כבר עשרות שנים לטוס לאומן שבאוקראינה הלך וגדל בשנים האחרונות. אלפים רבים מכל העולם מתקבצים בעיירה הקטנה ועושים את החג באווירת קודש מיוחדת ומרוממת בסמוך לציונו של הצדיק רבי נחמן מברסלב, שאת תורתו הם שותים בצמא רב במשך שנות חייהם, והיא העוגן שלהם בכל שמחה או חלילה צרה.

אט אט הפך המנהג לשם דבר בארץ ובעולם, החסידים התרבו ואליהם הצטרפו צעירים רבים שמשוועים לישועה ורוצים לטעום מהקדושה שאופפת את המקום בראש השנה. "חרדים וחילונים, מסורתיים ודתיים כולם מתקבלים כפי שהם באולם הכנסת האורחים שבסמוך לציונו בפושקינה שבאומן, ועושים את החג באווירה מיוחדת במינה" מספר לנו חסיד נלהב שיוצא מיד עם צאת השבת אל שדה התעופה בן גוריון בדרך למסע ארוך ומתיש עד לציון הקדוש.

בשנים האחרונות הכמות האדירה מעט ירדה בעקבות מגפת הקורונה וסגירת השמים בשנת 2020 ובשנה שלאחר מכן, מיד לאחר מכן החלה המלחמה בין אוקראינה לרוסיה שגובה מחיר כבד עבור העם האוקראיני, וכמות הטסים המשיכה לרדת, אך לא במספרים גדולים. עדיין אלפי ישראלים עשו את דרכם דרך המדינות הסמוכות, והשתמשו בכלי תחבורה רבים עד הגעתם לאומן, במטרה לשהות בראש השנה בציון הקדוש.

"השנה הדרך קשה פי כמה" אומר לנו סוכן נסיעות מקומי, "המלחמה בישראל יצרה חוסר וודאות מטורף, אנשים נמצאים במצב שהם לא יודעים אם יהיה להם דרך לחזור לישראל בעקבות המצב הביטחוני הקשה ששורר בארצנו, ביטול הטיסות שהולך ומתרחב גם בזמן שאנו מדברים, בעיקר על ידי חברות תעופה זרות, מעמיק את החוסר וודאות, אך שלא תטעה – חסיד ברסלב אמיתי לא מתייאש מהר מדיי".

הרצון העז של חסידי ברסלב להיות בציונו של הצדיק בראש השנה ולזכות בהבטחתו המיוחדת של רבי נחמן "מי שהיה אצלי בראש השנה ראוי לו לשמוח כל השנה" גורמת לחסידים החזקים לעשות ככל שביכולתם על מנת להגיע לאוקראינה ולאומן בראש השנה.

אחד מאותם חסידים הדוקים הוא יעקב פרץ תושב העיר אשדוד שלא מוותר אף שנה על ההגעה לאומן כבר כמעט 20 שנה מאז חזר בתשובה "קיבלתי על עצמי תשובה בזכות רבנו הקדוש, עזבתי את כל הבלי העולם הזה כדי ליהנות מהתורה הקדושה והמתיקות שיש בה דרך חסידות ברסלב ותורתו של רבי נחמן" הוא מספר לעיתון המגזין.

לשאלתנו, כיצד יעשה השנה עם ההגעה המסובכת לאומן, שכן גם באוקראינה וגם בישראל יש החרפה משמעותית בעקבות המלחמה שהולכת ומדרדרת ומעמידה את השוהים בה בסכנה ממשית, הוא אמר "אנחנו מוסרים נפש על מנת להיות באומן, ואני וילדיי, אחיי וחבריי לקהילה נעשה את כל הדרך עד לאומן, נטוס מכאן להונגריה ומשם ניקח רכבת לאוקראינה, ומשם רכב לאומן" וזה שווה את זה? "בוודאי, איזו שאלה, תעצומות הנפש שלנו הן חזקות אחרי ביקור בראש השנה באומן, אין דבר גדול מזה". ומה עם החזור? "אנחנו לא דואגים, אחרי ראש השנה באומן, רבנו ידאג לנו לשנה מיוחדת במינה וזה כולל את החזרה לארץ הקודש, גם אם לא יהיו טיסות, נסתדר ויהיה טוב בעזרת השם".

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

blank

אולי יעניין אותך