לא בכל יום אנו פוגשים בסרט ג'יימס בונד שהופך למציאות, או במילים אחרות, ביפרים ומכשירי קשר שהופכים לפצצה מתקתקת שמופעלת מרחוק. אם הגענו לזה, הרי שהגענו לעידן שבו כנראה הכל נגיש וחדיר. בין שלל הדיווחים למדנו כל מיני דברים וביניהם בלט במיוחד המושג – סייבר.
סייבר הוא שם כללי למרחב מטאפורי ואנו חוטאים בכך שאנו מגמדים את התחום למילה אחת, שאגב, בעולם המערבי אין לה ממש משמעות. בעולם המערבי נהוג לעשות שימוש במושג "המרחב הקיברנטי", שהוא הרבה יותר מסתם "סייבר". המרחב הזה מקפל בתוכו עולם שלם של אינטראקציה שכל פעולה בו מתחילה ברעיון ובמחשבה. לא רק כתיבת קוד, אלא כוונה ומעשה שעומדים יחד מאחוריו והם מובילים לתוצאות.
לא כל שכן לוחמת הסייבר שדורשת עצבי ברזל, חוסן מנטלי ומיומנויות קוגניטיביות מן המעלה הראשונה אך גם עבודת צוות ויכולת לפתור בעיות מורכבות. מתקפת סייבר מסוג זה גם היא אינה עומדת לבדה ולמעשה מתחילה במחשבה ומזמנת פיוז'ן בין תחומים רבים. אם דיברנו על מחשבה פורצת דרך ועולה על כל דמיון, הרי שאנחנו מדברים על הגורם האנושי.
הגורם האנושי מצוי לא רק בהגות וגיבוש של הרעיון, אלא גם בגיוס האנשים המתאימים לתהליך התכנון והביצוע של כל האופרציה הזו. לשם כך, נדרשת סבלנות רבה שלוקחת לפעמים חודשים ואף שנים. ואם על הגורם האנושי דיברנו, הרי שצריך לגבות אותו במודיעין ויזואלי וסיגנלי מכל מיני סוגים כדי לאמת מידעים שונים ולהפוך אותם לתמונת מציאות מדויקת ככל האפשר. ומכיוון שכך, גם הרשתות החברתיות הן מקור מידע עצום שניתן להפיק מהם המון. אם כך, כשחושבים על ג'יימס בונד, רואים את השימוש שלו בכל אלה, ואם כבר מדברים על המציאות הרי שהיא הופכת למורכבת יותר ויותר, ופעולות מסוג זה דורשות אנשים מיומנים, יזמים, בעלי חשיבה אחרת – מקורית, נועזת ופורצת דרך.
בעולם מורכב כל כך, מיומנויות אלה אינן יכולות להישאר נחלתם של יחידים, אלא של הכלל. בדיוק מסיבה זו, רשת חינוך עתיד מפתחת בימים אלה מגמה ייחודית הנושקת לתחום האיסוף והמחקר המודיעיני. מטרתה של תכנית זו היא בראש וראשונה לאפשר את החשיבה היצירתית והביקורתית לנוער דרך תחום תוכן רלוונטי מתמיד, עולם המודיעין. עולם המודיעין אינו רק עולם השמור לתחום הצבאי, אלא מדבר על איסוף מידע בכל תחומי החיים. המיומנות לאסוף את המידע הרלוונטי, לעבד ולנתח אותו נדרשים כיום בכל מקום בו נדרשת קבלת החלטה. ולכן, ככל שנקדים ונלמד את המיומנויות הללו, כך ייטב.
המגמה המפותחת, הנקראת 'אניגמה', מלמדת את התלמידים חשיבה ביקורתית ויצירתית דרך הפיכתם ללומדים עצמאיים ודרך התבוננות בינתחומית של ארבע דרכי איסוף מרכזיות: SIGINT, VISINT, HUMINT ו- OSINT. לצד ההתבוננות הבינתחומית כל תלמיד בוחר מסלול התמחות באחת מהדיסציפלינות הללו ולמעשה דרך מתודות של למידה פעילה הוא מגבש את גופי הידע בעצמו והופך אותם לבעלי משמעות. אם בעבר הדגש היה על הקניית ידע, הרי ש'אניגמה' שמה במרכז הבמה את המיומנויות והמתודות של הלמידה הפעילה בתהליך של בירור המציאות. גם דרכי ההערכה הן בעיקרן הערכה מעצבת שמאפשרת להתמודד עם מרווח של טעויות באמצעות מיומנויות וממקום של חוסן אישי.
המגמה פותחה על ידי רשת החינוך עתיד ובקרוב התכנית תילמד במתכונת ניסיונית בבית הספר העל יסודי עתיד נכו״ן במועצה האזורית מטה בנימין ובבית הספר העל יסודי עתיד חנה סנש בבאר יעקב.
הכותבת היא ראש תחום מצוינות ברשת החינוך עתיד – ד״ר שגית קרביס