"הוא היה קורא לי 'זונה' לפני הילדים ומשפיל אותי, אבל פחדתי לעזוב"

"הייתי מאוהבת בו בכל גופי ונשמתי, כשרק הכרתי אותו הוא פינק אותי, קנה לי מתנות וקנה גם אותי", מספרת א' מאשדוד, שנחלצה ממעגל הנשים המוכות. "התפרצויות הזעם שלו התחילו בהדרגה. מה שהיה בהתחלה אירוע כאילו חד פעמי, הפך עם השנים לכמעט יום יומי. הייתי קמה בבוקר, ומחכה לראות באיזה מצב רוח הוא יקום. אם הוא היה קצת עצבני, ידעתי שעדיף לי לשתוק ולא להוציא מילה, כי מה שאני אגיד יגרום לתגובה חזקה שלו, והוא נתן לי להבין שאני אשמה. הוא היה מקלל אותי ומתייחס אלי כמו שפחה בכל מקום וגם מול אנשים. הוא היה קורא לי 'זונה' לפני הילדים ומשפיל אותי, אבל פחדתי לעזוב. פחדתי להישאר לבד. בפעמים שעניתי לו, הוא החזיר לי תשובה בידיים, באגרופים. לקח לי הרבה זמן עד שקיבלתי את האומץ להזמין משטרה. גם כשניסיתי לעזוב, ואפילו יצאתי מהבית ליום אחד, חזרתי כי הוא הצליח לעשות לי שטיפת מוח שאני אפס ולא אצליח לעשות שום דבר. גם היום, ולמרות שהתגרשנו, יש בי חשש שהוא יגלה שהמשכתי הלאה בחיי", אומרת א' ומוחה דמעה.

לצערנו, אלימות כלפי נשים היא תופעה הקיימת בכל המגזרים ובכל שכבות האוכלוסייה ללא הבדל דת, גזע מעמד סוציו-אקונומי או השכלה. המודעות לנושא גבוהה מבעבר: יש מקלטים לנשים מוכות, סיוע משפטי חינם, סדנאות ומערכי תמיכה, הכוונה לאישה המוכה הרוצה לצאת ממעגל האלימות וטיפול בגברים המכים. ניתן להשיג עזרה גם במספרי טלפון מיוחדים הפועלים 24 שעות ביממה, למען הסובלים מאלימות או לאתר באינטרנט אתרים של גופים הפועלים להפסקת התעללות ומניעתה. מרכזי הסיוע פועלים בתחומים שונים כגון סיוע בשעת משבר והענקת עזרה ראשונית באמצעות קווי החירום הטלפוניים, סיוע מתמשך, ליווי בתהליכים רפואיים ופליליים, פעילות חינוכית והסברתית והכשרת אנשי מקצוע. הסיוע ניתן באופן המותאם לאוכלוסיות השונות.

על פי הנתונים, בכל שנה מגיעות למוקדי הסיוע בישראל 40,000 פניות בממוצע, מתוכן 8,000 פניות חדשות. מתוך 8,000 הפניות החדשות, 1,400 מהן בממוצע מגיעות למשטרה. במקביל, גם במשטרה מתקבלות קריאות על אלימות במשפחה. אך מתוך הצלבת נתוני כלל עבירות האלימות בין שני מאגרי המידע, עולה כי רק 11% ממקרי האלימות המדווחים למשרד הרווחה מדווחים גם למשטרת ישראל. אחוזי הדיווח למשרד הרווחה מצויים במגמת עלייה עקבית כבר מעל עשור, ובאופן כללי, ניכר כי אחוזי הטיפול של משרד הרווחה בעבירות אלימות מצויים במגמת עלייה עקבית הן ביחס לקורבנות נשים והן ביחס לקורבנות גברים.

מיליון נשים, גברים וילדים כלואים במעגל האלימות
על פי הערכות גורמי הרווחה, בישראל חיות כיום כ-200,000 נשים מוכות וכ-600 אלף ילדים עדים לאלימות. כלומר, במדינת ישראל כלואים במעגל האלימות מיליון נשים, גברים וילדים. חשוב לציין שמעבר למספרים אלה קיימים עוד מאות אלפים שחיים במעגל האלימות, אך לא ידועים לרשויות. נכון להיום שמונה נשים נרצחו על ידי בני זוגן בשנת 2015, בשנת 2014 נרצחו עשר נשים על ידי בן זוגן, וב-2013 נרצחו 19 נשים. בעשור האחרון נרצחו 196 נשים בתוך המשפחה.

בכל שנה מתרחשים מאות ניסיונות לרצח בתוך המשפחה. "בכל עיר יש אלימות במשפחה, ובוודאי בעיר גדולה כמו אשדוד, העיר השישית בגודלה", אומר דובר משטרת מרחב לכיש. "נושא האלימות במשפחה מעסיק המון את המשטרה, ואנחנו מתייחסים במלוא כובד הראש לאירועים, מגיעים במהירות ומטפלים באופן מקצועי ולא מתפשר, ובודקים שלא נשקפת סכנה לחיי אדם. אלימות במשפחה כוללת אירועים בין בני זוג, הורים וילדיהם וגם פרודים. אל מקום הקריאה מגיע במהירות צוות, הכולל ניידת אחת לפחות, ושם מבצעים מכלול פעולות לבדוק מה קרה, האם נשקפת סכנה, ובחלק מהמקרים יש עיכוב או מעצר. מתחילת 2015 ועד עכשיו הוגשו 935 קריאות על אירועים שקשורים לאלימות במשפחה באשדוד. ב-195 אירועים מתוכם נעצרו או עוכבו חשוד או חשודים. זה יכול להיות בן זוג אחד או שניהם, תלוי בנסיבות. ב-54 מקרים הוגשו כתבי אישום נגד מעורבים באלימות במשפחה. זו יכולה להיות קריאה על כך שאחד מבני הזוג קילל, הרביץ, שהאישה חוששת שירביץ, שבן זוג איים בסכין וכו'. לפעמים יש ביטול של קריאה, לפעמים השוטרים מגיעים עד הדלת, ומי שפנה מתחרט ואומר שלא קרה כלום, וכידוע בלי שיתוף פעולה זה בעייתי. במקרה כזה אנחנו בודקים שלא קרה לה כלום ואין עליה חבלה.

בדרך כלל במקרה של תקיפה בין בני זוג נפתחת חקירה. אם למשל, בעל התלונן שאשתו קללה אותו, והשוטרים מתרשמים שלא הייתה תקיפה, כנראה שזה יסתיים ללא מעצר או עיכוב. אם ילדים מעורבים במקרה, אנחנו מערבים את הרווחה. במרחב לכיש אנחנו מתכנסים באופן קבוע, ועושים הערכות מצב של אירועי אלימות במשפחה, בוחנים תיקים ואת אופן הטיפול בהם, ומשקיעים משאבים ומאמצים למניעה. זה לא קל ופשוט, כי ידוע שאלימות זו יכולה להתפרץ גם אצל אדם נורמטיבי".

בכל יום נפתחים בממוצע 65 תיקים בגין אלימות המשפחה
יום המודעות הבינלאומי למניעת אלימות נגד נשים מצוין בתאריך ה-25.11. במועד זה מפרסמים בויצ"ו את מדד האלימות של ישראל. על פי הדו"ח של שנת 2014, בכל יום נפתחים בממוצע 65 תיקים בגין אלימות המשפחה. למעלה מ-7,000 נשים טופלו ברשויות השונות ובמקלטים. רק רבע מהמטופלים במרכזים לטיפול באלימות במשפחה הם גברים, וכאחוז אחד מכלל 200,000 הגברים האלימים, מגיע לטיפול במרכזים למניעת אלימות במשפחה. 7,640 צווי הגנה הוצאו על ידי מערכת המשפט. בשנת 2014 (עד 31.10) נפתחו 18,912 תיקי אלימות במשפחה, מתוכם 12,261 (65%) בגין תלונות נשים בגין אלימות.

941 תיקים נפתחו בגין הפרת צווי הגנה. בשנת 2014 טופלו במוסדות מערכת הבריאות 4,930 נשים בגין אלימות במשפחה ותקיפה מינית, מתוכן: 2112 טופלו בבתי החולים, 1798 אותרו כסובלות מאלימות וטופלו בקופות החולים. חלה עלייה דרמטית במספר הנשים אחרי לידה שדיווחו כי הן סובלות מאלימות. 1020 נשים אותרו בתחנות טיפות חלב של משרד הבריאות, זאת לעומת 422 שנה קודם לכן- מדובר בעלייה של 241%. בנוסף, 909 אותרו עם חשד בקרב האחות לפגיעה מאלימות אך הכחישו. 641 נשים ו- 932 ילדים שהו ב-14 המקלטים לנשים מוכות הפועלים ברחבי הארץ. נתון זה אינו כולל 70 נשים נוספות, שהופנו למקלט אך לא נקלטו בו מטעמים שונים.

אתי אטיאס, יו"ר סניף אשדוד של ויצ"ו ומי שהייתה יועצת ראש העיר למעמד האישה, מציינת כי אשדוד הייתה בין הערים הראשונות שנענתה בחיוב לפתיחת מקלט לנשים מוכות. אשדוד היא גם העיר היחידה בארץ שיש בה אנדרטה לזכר קורבנות האלימות. את הקמת המקלטים יזמה מי שהייתה נשיאת ויצ"ו העולמי, מיכל מודעי ז"ל, אך ראשי ערים רבים לא הסכימו לכך. "באשדוד הסכימו, והיה שיתוף פעולה בין הגורמים השונים", מציינת אתי, "ובשנות ה-90 הגדילו את המקום, ובנו עוד קומה. היום המקלט ערוך לקבל 10-12 נשים ואת ילדיהן. כרגע למיטב ידיעתי שוהות תשע נשים עם ילדיהן במקלט. הן אינן תושבות העיר. הנשים המוכות אינן נשארות ביישוב שלהן, זו המדיניות".

כאמור, בעוד כחודש יצוין יום המודעות הבינלאומי למניעת אלימות נגד נשים. פעילויות בנושא יתקיימו באשדוד, ונתונים על אלימות 2015 יתפרסמו בכלי התקשורת. "הרגשתי בושה", מסיימת א' את סיפורה האישי, "איך יסתכלו עליי אלה שמכירים אותי, מה הם יחשבו עליי. כל אישה מוכה מכירה את התירוצים שהיא 'מוכרת' בחוץ על חבלות שיש לה בגוף. הוא פגע לי בדימוי העצמי, וכל הזמן שכנעתי את עצמי שאם אתנהג אחרת, אז הוא לא יהיה אלים, וזו טעות. זה לא נכון. לקח לי זמן לפנות לעזרה, לעזוב אותו ולפתוח בגירושים. לקח לי זמן להפנים שאת לא אשמה שמרביצים לך, ואני פונה לנשים הסובלות מאלימות מצד בני זוגן ואומרת: לכי ממנו, תברחי ממנו, אל תתני לו לשלוט על החיים, על הגוף ועל הנפש שלך".

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך