חובה לשמור עליהם

המאמץ לשמר את הנשרים: רשות הטבע והגנים מציינת גם השנה את חודש הנשרים

אוכלוסיית הנשרים בישראל נמצאת בסכנת הכחדה חמורה. במהלך חודש ספטמבר רשות הטבע והגנים תקיים פעילויות הסברה במטרה לרתום את הציבור לקחת חלק במאמצי השמירה על מלך השמיים.
נשר בחי בר
נשר בחי בר כרמל - צילום: יניב כהן רשות הטבע והגנים

הנשר, גדול דורסי השמיים ששרדו במדינת ישראל נמצא בסכנת הכחדה חמורה, הערכות מציבות את אוכלוסיית הנשרים הישראלית על פחות מ-180 פרטים. רשות הטבע והגנים ושותפיה הרבים עושים מאמצים רבים לאורך השנה כולה כדי לאושש את אוכלוסיית הנשרים. בחודש ספטמבר כבכול שנה ובסמוך ליום הנשר הבינלאומי (02.09), ברשות יציינו את "חודש הנשרים", ובו יערכו פעילויות לציבור הרחב כדי לגייס אותו לשמירה על מלך השמיים.

מנכ"לית רשות הטבע והגנים, רעיה שורקי: "בשנה שעברה התמודדה רשות הטבע והגנים עם שרשרת הרעלות שהביאו למותם של 10% מאוכלוסיית הנשרים שעומדת כיום על כ-180 פרטים ונמצאת בסכנת הכחדה חמורה. לצד פעולות ממשק אותן מבצעת הרשות עם שותפים ביניהם חברת חשמל, החברה להגנת הטבע המשרד להגנת הסביבה וגן החיות התנ"כי על מנת לאושש את אוכלוסיית הנשרים בישראל, גיבשה הרשות תוכנית רב שנתית לצמצום ההרעלות ולאישוש האוכלוסייה. התוכנית אושרה מתקציב קרן הניקיון בראשות המשרד להגנת הסביבה  בסך 28 מיליוני ש"ח, 15 מש״ח מתוכם הועברו כהתחייבות, ו-3 מש״ח מתוך התקציב כבר הועבר לתחילת מימוש בחודש מאי השנה. התוכנית כוללת בניית כלובים לאיסוף פגרים למניעת גישה לחיות בר, הכשרת מתנדבים בני העדה הבדואית וגיוסם לצמצום תופעת ההרעלות, הרחבת גרעין הרבייה לנשרים שמרכזו בחי בר כרמל במסגרת פרויקט פורשים כנף, איסוף מזון נקי מרעלים ותרופות ועוד. הרשות רואה חשיבות בחיבור הציבור לשמירה על חיות הבר, הן בהשתתפות פעילה בהתנדבות למען החיות והן במפגש איתם בגנים ובשמורות. במהלך חודש ספטמבר יוכלו המבקרים להגיע לגנים ולשמורות ולהיחשף לעולם הנשרים והמאמצים לשמור עליהם, להשתתף  בפעילויות ולעזור לנו לשמור את מלך העופות בשמי הארץ לעוד שנים רבות."

לכבוד חודש הנשרים, רשות הטבע והגנים ארגנה פעילויות ברחבי הארץ בהן תוכלו ללמוד על הנשר. בפעילויות שיערכו בשבתות בחודש ספטמבר בשמורת הטבע חי בר כרמל, תתבוננו על נשרים מקרוב, תלמדו איך מחזירים נשרים לטבע, כמה ביצים מטילה נקבת נשר בשנה, ותוכלו לקחת חלק בסיור בשפה העברית או בשפה הערבית. בחי בר ממוקם גרעין הרבייה של פרויקט 'פורשים כנף' – אחד מהפרויקטים החשובים ביותר בשמירת אוכלוסיית נשרים בריאה ומתרבה. שמורת טבע מצוק הצינים, היא אחד מאתרי הקינון הנשרים היפים ביותר שיש לנו בארץ. בימי שבת בתאריכים 7.09 וה-21.09, תערך  בשמורה פעילות לכל המשפחה – "משחק נשרים", תוכלו לצפות בסרט על ציפורי הנגב, למשש נוצה של נשר ותלמדו איך עוקבים אחרי נשרים בעזרת משדר. באותם התאריכים, בגן הלאומי עין עבדת, יתקיים סיור מודרך שיתחיל בביקור במרכז הצפרות, וימשיך למסלול טיול בגן הלאומי עין עבדת בו יצאו המטיילים לחפש את הנשרים המקננים במצוקי השמורה. כלל הפעילויות כרוכות בהרשמה מראש.

רשות הטבע והגנים מזמינה את הציבור להיכנס לאתר הרשות, להירשם לפעילויות לחודש הנשרים וללמוד עוד על מלך השמיים. להרשמה לפעילויות דרך קישור זה: חודש הנשרים – פעילויות מיוחדות – רשות הטבע והגנים (parks.org.il)

נשר במעוף
נשר במעוף – צילום: עדי אשכנזי

 

רשימת הפעילויות המלאה – חודש הנשרים

שמורת טבע חי בר כרמל –  יש נשר בשמיים – סיורים מיוחדים לכבוד חודש הנשרים

הנשר המקראי מכונה "מלך העופות"  אבל גם למלך יש בעיות והנשר מוכרז כמין בסכנת הכחדה בארץ ובעולם כולו! איך מחזירים נשרים לטבע? כמה ביצים מטילה אמא נשר בשנה? מהי ביצת מילואים ומה כל אחד מאיתנו יכול לעשות כדי לשמור על הנשרים שלא ייעלמו?

בחודש ספטמבר, בסמוך ליום הנשר הבינלאומי אנחנו מזמינים אתכם לפגוש ממש מקרוב את הנשרים של הכרמל ולשמוע ממדריכי רשות הטבע והגנים על הפעולות לשימור אוכלוסיית הנשרים נוכח הקשיים והסכנות. במהלך היום תוכלו למשש נוצה של נשר, להשוות את "מוטת הכנפיים" שלכם לזו של הנשר, לראות מה גודלה של ביצת נשר ואיך משתמשים במשדר כדי לעקוב אחרי הנשרים.

היכן: שמורת טבע חי בר כרמל

מתי: בימי שבת 14.9, 21.9, 28.9 סיורים בחי בר יצאו ב 10:00, 12:00, 14:00 סיורים בשפה העברית, ביום שבת 21.9 בשעה 11:00 ייצא סיור בשפה הערבית

תחנת הסברה על הנשרים יפעלו מדי שעה עגולה בשעות 11:00, 12:00, 13:00, 14:00, 15:00

ללא תשלום נוסף על דמי הכניסה לאתר. חינם למנויי מטמון.

הפעילות מותנית בתנאי מזג האוויר. יש להתעדכן באתר הרשות

קישור לפעילות: https://www.parks.org.il/activity/haibarcarmel-2/

 

גן לאומי עין עבדת – חודש הנשרים במרכז הצפרות החדש – סיור מודרך מיוחד

בחודש ספטמבר, בסמוך ליום הנשר הבינלאומי, אנחנו מזמינים אתכם לבקר בסמוך לאתרי קינון הנשרים מהחשובים בישראל. במהלך הסיור נשמע ממדריכי רשות הטבע והגנים על הפעולות לשימור אוכלוסיית הנשרים נוכח הקשיים והסכנות ועל עולמם של הנשרים בנגב. הסיור יתחיל במבואת שמורת מצוק הצינים, מרכז צפרות רמת נגב. משם נמשיך ברכבים פרטיים לכניסה לגן לאומי עין עבדת, שם נצא למסלול הליכה של כשעה. בתום הסיור, למעוניינים משחק עצמאי בפארק קבר בן-גוריון.

היכן: מרכז צפרות רמת נגב , מבואת מצוק הצינים, בסמוך לגן לאומי עין עבדת פארק קבר בן גוריון

מתי: בימי שבת 7.9, 21.9 בשעות 8:00, 12:30

משך הסיור: כשעה וחצי

ציוד נדרש: יש להצטייד בנעלי הליכה, כובע ומים ורצוי אם יש גם משקפת.

בהרשמה מראש. ללא תשלום נוסף על דמי הכניסה לאתר. חינם למנויי מטמון

הפעילות מותנית בתנאי מזג האוויר, יש להתעדכן באתר הרשות.

 קישור לפעילות: https://www.parks.org.il/activity/en-ovdat-3/

גן לאומי עין עבדת – חודש הנשרים במרכז הצפרות החדש – הדרכה ופעילות מיוחדות

הנשר המקראי מכונה "מלך העופות" אבל גם למלך יש בעיות והנשר מוכרז כמין בסכנת הכחדה בארץ ובעולם כולו! איך עוקבים אחרי הנשרים? כמה ביצים מטילה אימא נשר בשנה? למה הנגב חשוב כל כך לנשרים? למה חשוב לשמור על אוכלוסיית הנשרים שלנו ומה כל אחד מאיתנו יכול לעשות כדי לשמור על הנשרים שלא ייעלמו?

בחודש ספטמבר, בסמוך ליום הנשר הבינלאומי אנחנו מזמינים אתכם לבקר ליד אחד מהחשובים שבאתרי הקינון של הנשרים בישראל ולשמוע ממדריכי רשות הטבע והגנים על הפעולות לשימור אוכלוסיית הנשרים אל מול הקשיים והסכנות. במהלך היום  נשחק את "משחק הנשרים", נצפה בסרט על ציפורי הנגב, ותוכלו למשש נוצה של נשר, להצטלם ליד בובת נשר בגודל אמיתי וללמוד איך משתמשים במשדר כדי לעקוב אחרי הנשרים.

הפעילות מיועדת לכל המשפחה וכוללת משחק בפארק קבר בן גוריון + סרט והדרכה במרכז הצפרות.

היכן: מרכז צפרות רמת נגב, מבואת מצוק הצינים, בסמוך לגן לאומי עין עבדת פארק קבר בן-גוריון

מתי: בימי שבת 7.9, 21.9 בשעות  09:00, 10:00, 11:30, 14:00

ללא תשלום נוסף על דמי הכניסה לאתר. חינם למנויי מטמון

הפעילות מותנית בתנאי מזג האוויר, יש להתעדכן באתר הרשות

קישור לפעילות: https://www.parks.org.il/activity/en-ovdat-2-2/

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

blank

אולי יעניין אותך